FYLKINGEN 90! ➤➤➤ Fredag/Friday

poster
Festival
-

FYLKINGEN 90! ~ 11–13 augusti 2023
English version below!

FREDAG

𝘽𝙞𝙡𝙟𝙚𝙩𝙩𝙚𝙧: https://www.tickster.com/sv/events/kwgu61ytg923gmx/2023-08-11/fylkingen…
Ordinarie heldagsbiljett fredag: 350kr
Rabatterad biljett (medlem, student, pensionär, arbetslös, fattig - no questions asked) fredag: 275kr
Ordinarie tredagarsbiljett: 700kr
Rabatterad tredagarsbiljett (medlem, student, pensionär, arbetslös, fattig - no questions asked): 560kr

Med Fylkingen 90! firar vi nittio år som unikt konstnärligt experimentellt scenrum! Festivalen äger rum på Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2 i Stockholm.

FYLKINGEN 90! belyser Fylkingens betydelse som världsledande plattform för interdisciplinär ljudorienterad konst och ny musik, och exponerar dess rika historiska och samtida position. Under jubileet lyfter vi fram vårt arbete som aktiv aktör inom nutida musik och gränsöverskridande ljud- och performancekonst för en större publik.

Festivalen erbjuder ett brett program med workshops, utställningar av historiskt arkivmaterial, tillsammans med kurerade program av Fylkingens medlemmar, andra svenska och internationella artister, och nattliga akter inriktade på experimentell elektronisk klubbmusik. Vi har öppet fram till 03 och Firandet äger rum i Fylkingens scenrum med tillhörande multikanalsystem, i närområdet och landskapet kring Münchenbryggeriets industrikomplex. Festivalprogrammet avspeglar Fylkingens ständigt konstnärliga utveckling och ger en försmak på vår framtida verksamhet.

𝙋𝙧𝙤𝙜𝙧𝙖𝙢, 𝙛𝙧𝙚𝙙𝙖𝙜 11/08

𝘼𝙠𝙩𝙚𝙧

Anastasia Ax (Sv)
Performance-, intermedia- och multidisciplinär konstnär baserad i Stockholm.


Foto: konstnärens

Anastasia Axs konstnärliga framföranden kännetecknas av subtila men intensiva, många gånger våldsamma, förhandlingar om materiella kvaliteter, flöde och temperament. Hon använder sin egen kropp som utgångspunkt för transformativa dekonstruktioner. En frammaning av kollisioner mellan industriellt arbete, audiovisuell scenografisk installation, taktil utforskning och exploatering. Hennes förstärkta stridigheter med damm, färgfläckar, grus, slag och spott, blir trollbindande berättelser som bryter iscensatta men ändå verkliga gränser.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
Vinyl Terror & Horror (Dk)
Elektroakustiska kompositörer, intermedia- och multidisciplinära konstnärer baserade i Köpenhamn.


Foto: konstnärens

Greta Christensen och Camilla Sørensen alias Vinyl Terror & Horror utforskar skivspelaren och skivans material i dess råaste och renaste natur. Därmed omvandlar de uppspelningsmediet till skulpturala objekt, samtidigt som skivspelaren används som ett instrument. Deras uppbrutna skivor - återmonterade som ‘cut-up’ collage - avbryter avsiktligt det musikaliska flödet av samplingarna, underlättar loopmönster och oväntade strukturer samtidigt som de blandar "funna ljud" från ett brett spektrum av genrer, från klassisk, folk- och schlagermusik till ljudeffekter i vintagefilm. Deras livekonserter och ljudinstallationer är laboratorier som driver dem själva och publiken till en plats där bottenlösa loopar ångar märkliga uppenbarelser.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
Joakim Rosén (Sv)
Elektroakustisk kompositör, intermedia- och multidisciplinär konstnär baserad i Stockholm.

Foto: konstnärens

Rosén har sedan början av 00- talet varit aktiv på EMS (Elektronmusikstudion), Fylkingen, VEMS, SEAMS, FRIM, Stockholm Players med mera. Han skapar musik för bandformat (fixed media), radio, film och teater både som solokonstnär och i samarbete med andra. Rosén är en hängiven DIY-entusiast som konstruerar ljudalstrande assemblage av enkla material, funna objekt, återvunnet material och skräp. Sedan 2007 har han drivit det experimentella kollektivet Allkonstlabbet, som startades av Anna Lord 2006 på Fylkingen. Allkonstlabbet innebär kollaborationer mellan musiker och andra konstnärer som mynnar ut i unika verk.
För Fylkingen 90 gör Rosén för ett performativt experiment mittemellan färgspektrum och ljudande.

............................................................................................................................................................................................
SISTERLOOPS (Sv)
Elektroakustiska kompositörer, ljud-, intermedia- och multidisciplinära konstnärer baserade i Stockholm och Duisburg.


Foto: konstnärens

Sisterloops arbete utforskar ljud i kombination med rörelse, aktion och bild. Duon bildades 2013 och är en kollaboration mellan konstnärerna Marie Gavois and Alexandra Nilsson. DUon har framträtt internationellt på festivaler som dESTRUKTIVA i Mülheim an der Ruhr, Queer Noise Fest i Stockholm samt konserthallar som Elbphilharmonie i Hamburg och Stockholms Konserthus. Genom sitt arbete exponerar de minsta friktioner och ljuddetaljer genom stressande ,expanderande och projicerande. Tonande in genom grova, snuskiga uttryck av glittrande rå femininitet. Ett kraftfullt arbete krävandes, och förkroppsligande hela rummet genom ljudet av förvildad ärlighet. Deras performance är koreograferad maktdominans som pressar fram mångfacetterade meningar. Ljud mot rörelse, bild mot ljud, alla kroppar skriker.

The Broken Cymbals Project är Sisterloops huvudsakliga pågående projekt sedan 2017. Med 60 trasiga cymbaler i elektroakustisk set up gör de skräpiga rytmer och djupt störda texturer, skräniga drones av sjungande metall och elektricitet. Instrument, kablar, objekt, publik, alla blir till sonisk scenografi.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
Daniel Rozenhall (Sv)
Elektroakustisk kompositör och ljudkonstnär, baserad i Stockholm.

Sten Backman (Sv)
Bildkonstnär och grafisk formgivare baserad i Stockholm.


Foto: Lars Åkerlund

Daniel Rozenhall är en nära medarbetare till Stockholms EMS-studior och Fylkingen i hjärtat av stadens experimentella musikscen och har spelat en lågmäld men viktig roll i Sverige sedan sin trio av album för Firework Edition Records och Kning Disk och samlingen "Rozenhall" mellan 2001-2009. År 2019 släppte han LP:n ”Den Förföljdes Gryning” på iDEAL, som någon beskrev som "att utveckla några av de mest färgstarkt kaotiska och amorfa ljuden på den här sidan om Merzbow, Florian Hecker och Cam Deas".

Fylkingen 90 får äran att vara värd för en visning av det audiovisuella verket "Dance of the Aberrant", som består av spöklikt suggestiva bilder skapade av mångårige samarbetspartnern Sten Backman och nya toppklassiga interdimensionella elektroniska partitur komponerade av Daniel Rozenhall. Evenemanget markerar den svenska utgåvan av Rozenhalls nya LP med samma titel, inklusive omslag av Backman, och samutgiven av det brittiska skivbolaget Adaadat i samarbete med Firework Edition Records i Sverige.

Sten Backman är bildkonstnär och grafisk formgivare. Han har varit involverad i otaliga Fylkingenrelaterade projekt och driver designstudion Great Big Container.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
KABLAM (Sv)
Elektroakustisk kompositör, Producent och DJ baserad i Stockholm.


Foto: Konstnärens

KABLAM började sin karriär som DJ 2013, och är kanske mest känd som en av residenterna på Berlin-baserade Janus, tillsammans med M.E.S.H och Lotic. År 2016 publicerade Janus KABLAMs debut-EP med titeln Furiosa. I maj 2019 släppte artisten själv sitt 13-spåriga debutalbum Confusía, följt av en remix-EP under 2020. Hon har sedan dess producerat remixer för och samarbetat med mobilegirl, Coucou Chloe, Osheyack, estoc, rip ME och fler. KABLAM är också en del av DDM (Dumb Dance Music) tillsammans med Niklas Dahlqvist. Duon släppte två EP:s under 2022. År 2023 släppte KABLAM sin tredje EP med titeln Music 1-3.

KABLAMs intressen inkluderar maximalism, detaljerade rytmer, sampling och maskininlärning. Hon tycker att det är ganska chill att arbeta med begreppen materialitet och immaterialitet. Förvänta er donkcore, stonkcore och clompcore.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
Dungeon Acid (Sv/Dk)
Elektroakustisk kompositör och ljudkonstnär baserad i Köpenhamn.


Foto: Henrik Hellström

I över 40 år har Göteborgsfödde Jean-Louis Huhta aka Dungeon Acid tänjt på musikalitetens gränser med en betoning på synkoperade mönster, rytmiska implosioner och klangfulla transmutationer som undersöker förändrade sinnestillstånd. Rotad i tidig postpunk, industriella ljud, funk, techno och elektroakustisk minimalismer, fortsätter Jean-Louis Huhta att beröra, skaka om, och utvecklas på de mest lekfulla sätt. En sann legend som under årtionden har varit involverad i en myriad av genretrotsande samarbetskonst- och musikprojekt, band och utställningar. Från tidigt åttiotal med Cortex, Anti-cimex, Stone Funkers och LPC, till nittiotal med Simon J Hartley som Wildplanet, Brommage Dub tillsammans med Jesper Dahlbäck, Two thousand med numera nedlagda avantrockoutfiten Skull Defekts, och OCSID med Edward Graham Lewis och Carl Michael von Hausswolff, för att nämna några. För närvarande i projekt som konst- och vetenskapsprojektet "1 + 1 = 3" som utarbetar bioelektriska återkopplings-loopar genom hjärnvågssyntetisering, eller den rumsliga laser- och ljusexperimentenheten Northern Acid. Jean Louis framför och komponerar också regelbundet musik och ljudlandskap för samtida dans, film och teater.

Jean-Louis kommer att uppträda under sitt episka techno alibi Dungeon Acid, manövrerandes en arsenal av trum-, modulär- och syntmaskiner under 90 minuter - en minut för varje år som Fylkingen har funnits fram till nu.

Hemsida
Hemsida

............................................................................................................................................................................................
NKISI (UK)
Elektroakustisk kompositör, intermedia- och multidisciplinär konstnär baserad i London.


Foto: Nadine Ijewere

På bara ett decennium har Melika Ngombe Kolongo, känd under sitt alias Nkisi, blivit synonym med en svindlande nivå av ljudintensitet. Född i Kongo, uppvuxen i Belgien och baserad i Storbritannien, utforskar Nkisi de soniska resonanserna mellan traditionella Kongo-rytmer, noise, intensiva samtida danstroper, syntetiserade melodier, vårt planetariska elektromagnetiska nätverk och experimentell improvisation. Genom att kombinera svepande polyrytmer med ett skarpt öra för distinkt ljuddesign når hennes animerade elektroniska kompositioner extatiska höjder, vilket framgår av hennes LP 7 Directions, släppt på Lee Gambles UIQ-etikett. Som både musiker och bildkonstnär är hon en av grundarna av NON Worldwide. Hon lanserade nyligen sitt märke INITIATION och forskningsplattformen The Secret Institute, som utforskar vibrationsrytmik, ritualen som ett sociopolitiskt verktyg, gestikens osynliga ljudvärld och transens strategier.

Hemsida

............................................................................................................................................................................................
DJ Grindtrubbel (Sv)
DJ, electroakustisk kompositör, ljud- intermedia och multidisciplinär konstnär baserad i Stockholm.


Foto: konstnärens

Fredagens hus DJ Grindtrubbel aka Birt Berglund » fram och tillbaks kvällen igenom!

............................................................................................................................................................................................
Ola Nilsson (Sv)
Skulptör, intermedia- och multidisciplinär konstnär baserad i Stockholm.


Foto: konstnärens

Ola Nilssons konstnärskap består av mystiska text-och bildkompositioner, skulpturala objekt, stilla eller rörliga bilder som manifesteras i installationer och noggrant avvägda ljudlandskap. Projekten är idébaserade och ibland utarbetade i samarbete med forskningsavdelningen på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hans konstverk ställs regelbundet ut både i Sverige och internationellt. Ola Nilssons senaste offentliga framträdande var i samband med hans residens på Cité Internationale des Arts i Paris.

Fylkingen 90! kommer hemsökas under de tre festivaldagarna av Olas audiovisuella installation ”RACE”.

Hemsida.

_______________________________________________________________________________________
FRIDAY

𝙏𝙞𝙘𝙠𝙚𝙩𝙨: https://www.tickster.com/sv/events/kwgu61ytg923gmx/2023-08-11/fylkingen…
Day ticket Friday: 350 SEK
Discounted ticket (member, student, pensioner, unemployed, low-paid - no questions asked) fredag: 275 SEK
Three-day ticket: 700 SEK
Discounted three-day ticket (member, student, pensioner, unemployed, low-paid - no questions asked): 560 SEK

With Fylkingen 90! we celebrate ninety years as a unique artistic experimental performance space! The festival takes place at Münchenbryggeriet, Torkel Knutssonsgatan 2 in Stockholm.

FYLKINGEN 90! highlights Fylkingen's importance as a world-leading platform for interdisciplinary sound-oriented art and new music, and exposes its rich historical and contemporary position. During the anniversary, we bring forth our work as an active agent of contemporary music and cross-border sound and performance art to a wider audience.

The festival offers a broad program featuring workshops, exhibitions of historical archive material, along with curated programs by members of Fylkingen, other Swedish and international artists, and nightly acts focused on experimental electronic club music.
We are open until 3am and the Celebration takes place in Fylkingen's performance space and multi-channel system, in the surrounding area and landscape of the Munich Brewery industrial complex. The festival program reflects Fylkingen's constant artistic development and gives a taste of our future activities.

𝙇𝙞𝙣𝙚 𝙪𝙥, 𝙛𝙧𝙞𝙙𝙖𝙮 11/08

17:00 ➤ doors
the entire day ➤ Ola Nilsson (Swe) - Audiovisual installation
19:00 ➤ Anastasia Ax (Swe)
20:30 ➤ Vinyl Terror & Horror (Dk)
21:30 ➤ Jocke Rosén (Swe)
22:00 ➤ Sisterloops (Swe/Deu)
23:00 ➤ Daniel Rozenhall & Sten Backman (Swe)
23:45 ➤ KABLAM (Swe)
00:30 ➤ Dungeon Acid (Swe/Dk)
01:30 ➤ Nkisi (UK)
03:00 ➤ closing

Anastasia Ax (Swe)
Performance-, intermedia-, and multidisciplinary artist based in Stockholm.


Photo courtesy of the artist

The artistic performances of Anastasia Ax are characterized by subtle yet intense, many times violent, negotiation of material qualities as states of urgency in proximity to flux and temper. She use her own body as point of departure for transformative decontructions and informalities. A summoning up of revolutionary collisions and frictions at the material junction of industrial labor, audiovisual scenographic installation, tactile exploration and exploitation. Her amplified assiduous strife with material process, dust, paint stains, gravel, blows, grindings, and spit, serves as spellbinding narratives breaking staged yet very real boundaries holding both artist, audience and legions of faceless manufacturers captive.

Website

............................................................................................................................................................................................
Vinyl Terror & Horror (Dk)
Electroacoustic composers, sound-, intermedia-, and multidisciplinary artists based in Copenhagen.


Photo courtesy of the artist

Greta Christensen and Camilla Sørensen alias Vinyl -terror & -horror explore the turntable and the record material in its rawest and purest nature. The visuality and physicality of the record grooves allows them to transform the playback medium into sculptural objects, while using the turntable as an instrument. Their broken records – reassembled into ‘cut-up records’ like a collaged image – deliberately interrupt the musical flow of the samples, facilitating looping patterns and unexpected structures while mixing ‘found sounds’ from across a wide spectrum of genres – from classic albums, folk and schlager music to vintage movie sound effects. Their live concerts and sound installations are laboratories pushing both turntables, fragmented records, themselves and audiences to the limits where layered abysmal loops starts oozing off strange revelations.

Website

............................................................................................................................................................................................
Joakim Rosén (Swe)
Electroacoustic composer, intermedia- och multidisciplinary artist based in Stockholm.

Photo: Fredrik Gran

Rosén has since the beginnings of 2k been active at EMS (Elektronmusikstudion), Fylkingen, VEMS, SEAMS, FRIM, Stockholm Players, etc. He creates music for tape formats (fixed media), radio, film and theater, both as solo artist and in collaboration with others. Rosén is a dedicated DIY-enthusiast constructing sound generating assemblage of basic materials, found objects, recycled materials and thrash. Since 2007, he has directed the experimental collective Allkonstlabbet, originally started by Anna Lord 2006 at Fylkingen. Allkonstlabbet means collaborative events between musicians and other artists, manifesting in unique artworks. For Fylkingen 90, Rosén will make a performative experiment in between the color spectrum and soundings.

............................................................................................................................................................................................
SISTERLOOPS (Swe/Deu)
Eletroacoustic composers, sound- intermedia- and multidisciplinary artists based in Stockholm and Duisburg.


Photo courtesy of the artists

Sisterloops’ work explores sounds in combination with movement, action and image. The duo was formed in 2013 and is a collaboration between the artists Marie Gavois and Alexandra Nilsson. The duo have performed internationally at festivals like dESTRUKTIVA in Mülheim an der Ruhr, Queer Noise Fest in Stockholm as well as concert halls such as Elbphilharmonie in Hamburg and Stockholm Concert Hall. In their work they expose minute frictions and sound details by stressing, expanding and projecting. Tuning into harsh, nasty expressions of glistering raw femininity. A forceful labour claiming, embodying the space through sound of severity going wild. Their performances are choreographed power dominance squeezing out multilayered meanings. Sound contra movement, image contra sound, all bodies screaming.

The broken Cymbals Project is Sisterloops main ongoing project since 2017. With 60 broken cymbals in an electroacoustic setup they produce trashed rhythms and heavily distorted textures, noisy drones of singing metal and electricity.. Instruments, cables, objects, bodies, audiences, all becoming sonic scenography.

Website

............................................................................................................................................................................................
Daniel Rozenhall (Swe)
Electroacoustic, composer and sound artist based in Stockholm.

Sten Backman (Swe)
Visual artist and graphic designer based in Stockholm.


Photo Lars Åkerlund

A close associate of Stockholm's EMS studios and the Fylkingen venue at the heart of the city's experimental music scene, Daniel Rozenhall has played a low-key but vital role in Sweden since his trio of albums for Firework Editions and Kning Disk, and the 'Rozenhall' compilation, between 2001-2009. In 2019 he released the LP ‘Den Förföljdes Gryning’ at iDEAL, which someone described as ” unfurling some of the most colourfully chaotic and amorphous sounds this side of Merzbow, Florian Hecker and Cam Deas”.

Fylkingen 90 will have the honour to host a screening of audiovisual piece 'Dance of the Aberrant', consisting of hauntingly evocative visuals created by long time collaborator Sten Backman and new absolute top-strength interdimensional electronic musical scores composed by Daniel Rozenhall. The event marks the Swedish release of Rozenhall's new LP with the same title, including cover artwork by Backman, and co-released by the UK based label Adaadat in cooperation with Firework Edition Records in Sweden.

Sten Backman (Sv) is a visual artist and graphic designer based in Stockholm. Sten has been involved in innumerable Fylkingen related projects, and runs the design studio Great Big Container.

Website

............................................................................................................................................................................................
KABLAM (Swe)
Electroacoustic composer, music producer, DJ based in Stockholm.

KABLAM started her career as a DJ in 2013, and is perhaps best known as one of the residents of Berlin’s infamous Janus party alongside co-residents M.E.S.H. and Lotic. In 2016 Janus published KABLAM's debut EP titled Furiosa. In May 2019 the artist self- released her 13-track debut album Confusía, followed by a remix EP in 2020. She has since produced remixes for and collaborated with mobilegirl, Coucou Chloe, Osheyack, estoc, rip ME and more. KABLAM is also part of DDM (Dumb Dance Music) together with Niklas Dahlqvist. The duo released two EPs in 2022. In 2023 KABLAM released her third EP, titled Music 1-3.
KABLAM’s interests include maximalism, detailed rhythms, sampling and machine learning. She finds it pretty chill to work with the concepts of materiality and immateriality. What to expect? Donkcore, stonkcore and well, obviously clompcore.

Website

............................................................................................................................................................................................
Dungeon Acid (Swe/Dk)
Electroacoustic composer and sound artist based in Copenhagen.


Photo courtesy of Henrik Hellström

For over 40 years, Gothenburg born Jean-Louis Huhtah aka Dungeon Acid has pushed the frontier boundaries of musicality with emphasis on syncopated patterns, rhythmic implosions, sonorous transmutations probing down truly altered states of mind. Equally rooted in early days of post punk, industrial sounds, funk, techno and electro acoustic minimalisms and beyond, Jean Louis Huhta continues to move, shake and evolve in the most playful manners possible. A true legend whom over the decades has been involved in a myriad of genre defying collaborative arts and music projects, bands and exhibitions. From early eighties with Cortex, Anti-cimex, Stone Funkers and LPC, to nineties with Simon J Hartley as Wild Planet, Brommage Dub together with Jesper Dahlbäck, Two thousands with now defunct avant rock outfit Skull Defekts, and OCSID with Edward Graham Lewis and Carl Michael Von Hausswolff, to name a few. Currently in projects such as the arts and science project “1+1=3” elaborating on bio-electrical feedback loops through brainwave synthesizing, or the spatial laser and light experimentation unit Northern Acid. Jean Louis also regularly performs and composes music and soundscapes for contemporary dance, film and theater.

Jean Louis will perform fredag den 11e under his epic techno moniker Dungeon, operating an array of drum-, modular- and synthesized machinery throughout 90 minutes - one minute for each year of the existence of Fylkingen up till now.

RA profile
Bandcamp

............................................................................................................................................................................................
NKISI (UK)
Electro acoustic composer, intermedia-, and multidisciplinary artist based in London.


Photo: Nadine Ijewere

In just a decade, Melika Ngombe Kolongo, known by her alias Nkisi, has become synonymous with a dizzying level of sonic intensity few others have achieved. Born in Congo, raised in Belgium, and based in UK, Nkisi explores the sonic resonances between ancient Kongo rhythms, noise, intense contemporary dance tropes, synthesized melodies, our planetary electromagnetic grid, and experimental improvisation. Combining sweeping polyrhythms with a keen ear for distinctive sound design, her animated electronic compositions reach ecstatic heights, as witnessed on her LP 7 Directions, released on Lee Gamble’s UIQ label. As both musician and visual artist, she is one of the co-founders of NON Worldwide. She recently launched her label INITIATION and the research platform The Secret Institute, exploring the secrets and mysteries of vibrational rhythm, the ritual as a socio-political tool, invisible gestural sonics, and strategies of trance.

Website

............................................................................................................................................................................................
DJ Grindtrubbel (Swe)
DJ, electro acoustic composer, sound- intermedia ans multidisciplinary artist based in Stockholm.


Foto courtsey of the artist

Friday resident DJ Grindtrubbel aka Birt Berlund» back and forth throughout the evening!

............................................................................................................................................................................................
Ola Nilsson (Swe)
Sculptor, intermedia-, and multidisciplinary artist based in Stockholm.


Photo courtesy of the artist

The art practice of Ola Nilsson materialises as stern but eery text images, sculptural objects-, still or moving imagery, throughout installations encapsulated-, or in tight proximity to a carefully measured soundscape. The projects are highly idea-based and at times elaborated in cooperation with the research department of Royal Institute of Technology, Stockholm. His art works are regularly exhibited both in Sweden and internationally. The last public appearance was in relation to the international art residency at Cité Internationale des Arts in Paris.

Fylkingen 90 will be haunted throughout the 3 days by the audiovisual installation “RACE”

Website