Kommande program

Datum:

  • Masskultur presenterar: ATONET, OIL THIEF, JESUVE

    Datum: 
    20 Sep 2019 - 20:00

    ATONET

    Bakom artistnamnet Atonet står Linus Hillborg, känd från Saigon och ena halvan av skivbolaget Moloton. Texturerad synthmusik som är ömsom vacker, ömsom skev.

    https://moloton.bandcamp.com/album/ido

    OIL THIEF

    Långkörande projekt från Berlinbaserade Lee Landey. Nattsvart och smutsig elektronik med inslag av såväl noise och industri som techno och synth.

    https://totalblack.bandcamp.com/album/colors-of-devotion

    JESUVE

    Kylig power electronics & illavarslande ambient med en personlig touch, från Yailen Munoz och Brett Wagg (som även driver skivbolaget Total Black).

    https://totalblack.bandcamp.com/album/poetics

    80 :- inträde

    20:00-00:00

    ---
    Medlemsproduktion: Henrik Söderlund

  • C/O Percussion

    Datum: 
    21 Sep 2019 - 20:00

    C/O Percussion
    Stockholm Art Music Center

    Den första konserten av två arrangerat av Stockholm Art Music Center med fokus på slagverk, elektronik och ny musik.

    Architek Percussion (Kanada)

    ---
    Architek Percussion bildades 2012 i Montreal för att specialisera sig på utforskandet av experimentella, mångdisciplinära, ofta minimalistiska projekt som involverar elektroakustisk musik och live-elektronik. Ensemblen har sedan starten gjort konserter och turnéer både i Kanada och internationellt. De har kontinuerligt beställt och uruppfört musik av spännande tonsättare från många olika länder. De fyra musiker som utgör ensemblen är extraordinära slagverkare som rönt stora framgångar både i ensemblen och som solomusiker.

    Detta är slagverksmusiken ur deras projekt som går under namnet: ”Objects - spel på saker som inte är musikinstrument” där ensemblen arbetat nära de tre tonsättarna Gyrid Nordal Kaldestad, Fredrik Gran och James O’Callaghan, de kommer också att närvara under konserten.

    ---

    Martin Strand, slagverk

    Martin Strand är trumslagare, slagverkare, musiker och pedagog.
    Han började sina studier för Per Hultén i Hägersten på kommunala Musikskolan, på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm fortsatte studierna på musikerlinjen för Prof. Anders Loguin mfl. Martin Strand har spelat och varit med och grundat ensemblen Curious Chamber Players tillsammans med Rei Munakata och Malin Bång.
    Per Nørgårds ”I Ching” har fyra satser vars grundstämningar baseras på fyra hexagram ur den tusenåriga kinesiska boken med samma namn, Martin kommer att spela Sats IV som har namnet ”Towards Completition: Fire over Water”

    ---

    Andreas Hiroui Larsson, slagverk

    Andreas Hiroui Larsson är musiker, konstnär och estetiker. Hiroui Larssons interdisciplinära praktik är motiverad av studier inom non-idiomatic improvisation (m. Evan Parker), the non-productive attitude (m. Josef Strau) och pluralist aesthetics (m. Claes Entzenberg).
    Om Hiroui Larssons solomusik kan sägas att ljud, text och bild är villkor för varandras uttryck, vilket ger en personlig och speciell ingång till musik generellt och trumspel specifikt.

    Konserten kommer att bjuda på innovativ slagverksmusik, elektroakustisk musik från Stockholm med utflykter, improvisation samt en nutida klassiker.

    Musik av:
    Fredrik Gran, Sverige
    Gyrid Nordal Kaldestad, Norge
    James O’Callaghan, Kanada
    Per Nørgård, Danmark
    Andreas Hiroui Larsson, Sverige

    EAM Stockholm and beyond
    Ett urval av Stockholms EAM samt elektroakustisk musik som tagit sig hit eller tagit klivet vidare från huvudstaden.

    Lördagen den 21/9 kl 20.00
    100 kr entré
    I entréavgiften ingår även medlemsskap i Stockholm Art Music Center om man så vill.
    ---
    Medlemsproduktion: Fredrik Gran

  • Kalkatraz Cassettes Presents: Korda, Brenda El Rayes, Sänkt

    Datum: 
    25 Sep 2019 - 19:00


    Kalkatraz Cassettes invites you to the release party of KTC016 Korda - Samlaren.
    With Korda Niclas Anderstedt Lindgren focuses on conflicting minimalism and intoxicating timbres. His debut Samlaren will be Kalkatraz Cassettes 16th release.

    Live:
    Korda
    Brenda El Rayes
    Sänkt

    DJ:
    TBA

    Dörrar 19:00
    akt 1 20:00
    akt 2 21:00
    akt 3 22:00
    Stängt 00:00

    Entré: 80kr

    ---
    Medlemsproduktion: Theodor Kentros

  • …for some reason that escapes us releasefest

    Datum: 
    26 Sep 2019 - 19:00

    Vi på Differ Records är stolta över att kunna presentera vårt första släpp - skivan …for some reason that escapes us med Vilhelm Bromander & Fredrik Rasten. Skivan släpps den 20 september som LP och digitalt och den här kvällen är den stora releasefesten!

    Förutom att Vilhelm Bromander & Fredrik Rasten spelar, spelar även Kristofer Svensson ett set kecapi och Elsa Bergman, Rasmus Borg och Andreas Hiroui Larsson ett trioset. Varmt välkomna!

    Live
    Vilhelm Bromander - kontrabas & röst
    Fredrik Rasten - stråkad, plockad & e-bowad gitarr, röst
    ------------------------------------
    Kristofer Svensson - kecapi
    ------------------------------------
    Elsa Bergman - kontrabas
    Rasmus Borg - piano
    Andreas Hiroui Larsson - trummor
    ------------------------------------

    Entre 80 kr (60 kr för studerande och fylkingenmedlemmar)
    Dörrarna öppnar kl 19, första band ut 19:30

    Vilhelm Bromander & Fredrik Rasten
    ..for some reason that escapes us

    Det skulle kunna vara en sorts bortglömd folkmusik som nu når våra öron, lika märkligt utomjordisk som nära och mänsklig.

    Vilhelm Bromander & Fredrik Rasten använder sina instrument - kontrabas, gitarr och röst - för att skapa en resonant, akustisk musik. De utforskar tillsammans renstämd intonation och hur den kan klanggöras i improviserad såväl som komponerad musik. På skivan ...for some reason that escapes us sammantvinnas instrumenten, de maskeras och bildar en gemensam klangkropp. Övertoner, interferenser och differenstoner ger en nästan fysisk rumslighet och de subtila rösterna adderar en fragil, öm kvalitet. Musiken ekar av en imaginär gammal musik, i gränslandet mellan melodisk och spektral, och i stadig rörelse.

    https://differrecords.bandcamp.com/album/for-some-reason-that-escapes-us
    https://www.facebook.com/events/1088203044707345/
    www.facebook.com/differrec

    -
    Medlemsproduktion: Vilhelm Bromander

  • Personakt S:4

    Datum: 
    27 Sep 2019 - 19:30

    Happy Fridays Fylkingen Bar, oväntade kombos och feelgood med konstmusik, ljudkonst och elektroniskt.
    På scen Anne Pajunen, performance och ny musikdramatik i microformat.
    Sound Quartet, experimentella ljudlandskap och musique concrète med Philippe Moenne-Loccoz, Martin Jonsson Tibblin och Thomas Bjelkeborn.
    Fredagshäng i baren med DJ colourblind_painter och skön musikmix.

    Entré: 100kr (50 kr student) endast kort, ej kontanter i dörr och bar.

    Kvällen är en del av konsertserien Fridays PUSH.

    -

    Medlemsproduktion: Thomas Bjelkeborn

  • KIRBUR

    Datum: 
    28 Sep 2019 - 19:00

    Tid dörrar öppnar 19.00, musik från 19.30
    Inträde 60 kr, 40 studerande och medlemmar.

    Medverkande
    Krock
    John Viklund & Danjel Röhr, elgitarrer

    Sol Andersson + Girilal Baars
    Elektronik + vevlira
    Debuterande konstellation.

    Torbjörn Bellind / KNYST
    Elektronik

    Bio/texter


    Krock
    Framträder denna gång i duokonstellation som lämpar sig väl för att framföra transkriptioner av pianomusik. Framför musik av Ann Southam och Meredith Monk. http://krock.se/


    Sol Andersson
    Sol Andersson works mainly within the improvisational and electroacoustic genres. Feedback and delay are used to explore relations through listening. The ears and various mixing desks are the heart of various live setups at each performance.
    http://www.solandersson.se
    https://n001.se/2019/02/27/n001se
    http://www.noisebud.se


    Torbjörn Bellind / KNYST
    Performing on various portable setups form the foundation of Torbjörn Bellind's output; a former visual artist who gradually put his energy into sound. The modular synthesizer is his main instrument; an ever changing platform of sonic possibilities. In recent years, percussion and stringed instruments have become important parts of his set up, mainly chau gong (tam-tam) and morin khuur (horse head fiddle). knyst.bandcamp.com


    Girilal Baars
    Girilal Baars is a composer and performer based in Uppsala, Sweden. He works in the fields of acoustic and electroacoustic music/sound art often with elements from traditional vocal folk music, also field he has worked in for many years. www.girilal.org

    -
    Medlemsproduktion: Girilal Baars

  • The Shout

    Datum: 
    29 Sep 2019 - 18:00

    Tid dörrar öppnar 18.00, musik från 18.30
    Inträde 60 kr, 40 studerande och medlemmar.

    Medverkande:

    Sachiko Hayashi – Visuals, Sound, Max Jitter Programming
    Magnus Alexanderson – gitarr, elektronik
    Jonas Broberg – elektronik
    Lars Bröndum – theremin, elektronik
    Girilal Baars – vevlira, elektronik

    Bio/texter

    Sachiko Hayashi is a visual artist who primarily works with moving image and screen-based interactive media. Her work explores temporal compositions in subjective imagery, often resulting in audio-visual experimentation. Seeing art as crystalisation of perspectives and communication thereof, her work is born out of and often deals with her own experience as being marginalised (gender, racial, cultural, ethnic, and aesthetic).

    Magnus Alexanderson is a composer, guitarist and electronic musician. His music has been performed at festivals in Sweden and around the world. Collaboration with film makers, dancers, visual artists, especially within MASH (www.i-mash.net). Releases by Elektron Records, Sweden, and Red Toucan, Canada. Currently working on two recording projects with Fontana Mix and Instant Circuit.

    Jonas Broberg has been composing electroacoustic music since the late 1980s. He often performs live with his EMS Synthi A synthesizer and electronics. His music has been awarded several times including first prize in the electroacoustic competition in Bourges, France 1998 and Euphonie d’Or 2001 in Bourges. Broberg works with synthesizers and sound processors to obtain material ranging from chaotic to meditative. www.squadrak.se

    Lars Bröndum, PhD, is a composer and performer of live-electronics. His music often explores the interaction between acoustic and electronic instruments and lives on the border between written music and improvisation. Bröndum is currently a Professor in Music at the University of Skövde and runs the independent record label Antennae Media. More info: http://www.antennaemedia.se/Home/Antennae_media.html

    Girilal Baars
    Girilal Baars is a composer and performer based in Uppsala, Sweden. He works in the fields of acoustic and electroacoustic music/sound art often with elements from traditional vocal folk music, also field he has worked in for many years. www.girilal.org

    -
    Medlemsproduktion: Girilal Baars

  • FRIM på Fylkingen #16

    Datum: 
    10 Oct 2019 - 19:30

    Admission:100kr
    FRIM/Fylkingen member: 80kr

    Asger Thomsen Solo

    Asger Thomsen – Double Bass & Objects

    The solo project of Asger Thomsen is an exploration of radical approaches to the double bass as an acoustic sound source. Inspired by noise, concrete sound, and free improvisation the music is a disquiet meditation on unbridled sound. In 2019 Thomsen is releasing his second album for solo bass in collaboration with SØVN records.

    Asger Thomsen is a bass player and composer living in Copenhagen, Denmark. He works primarily in the field of contemporary improvised music. With a physical, detail-oriented approach and a rich palette of sounds often strengthened by the use of unconventional extended techniques, he aims for contrast and dynamic forward motion in his music. Thomsen has established himself as a versatile improviser on the Copenhagen scene, and tours internationally. He leads or co-leads projects such as Perfect Volume, Our Hearts as Thieves, Den Polyvalente Hjelm, and Magpie.

    “Thomsen has a strong instinct for structure, which ensures direction and cohesiveness, even during the music’s most free-flowing moments.” – Bill Meyer, Downbeat

    Educated at Syddansk Musikkonservatorium, Esbjerg (Bachelor) and Rythmic Music Conservatory in Copenhagen (Music Performance, Master Degree).

    He has performed with Jesper Zeuthen, Eliot Cardinaux, Axel Dörner, Sture Ericson, Kresten Osgood, Akira Sakata, Emilio Gordoa, and many others. Toured in Denmark, Germany, Poland, Indonesia, Malaysia, Singapore, and USA.

    THE HATCH

    Julien Desprez, guitar.
    Mette Rasmussen, saxophone.

    The Hatch gives us a live set of their intensely and extreme duo work.
    The band consists of the French guitarist Julien Desprez and Danish, Trondheim based saxophone player Mette Rasmussen.
    The two first met in the Swedish band Fire! Orchestra, and has since played together in various bands and projects, the Quartet BiC, with Ingebrigt Haaker Flaten on bass and Danish drummer Mads Forsby. And with Rob Mazurek / Julien Desprez ensemble T (R) OPIC.

    SOUND:
    https://www.youtube.com/watch?v=nThBKYw9s_4&t=70s

    METTE RASMUSSEN

    Her ability to move between the often strict confines of genres and explore the elements is on full display throughout all her projects. In solo affairs as well as in collaborations, she has encapsulated her own personal vision of the role of the saxophone, often turning it into a complete physical experience. Embracing her audience with sonic altitude and prolific melody lines, rocketing a more prosaic stem. Her performances ties together audience and artist, and embodies the energy between the two.

    In the resent year she has been touring with among others Godspeed You! Black Emperor throughout France, Australia and USA, Chris Corsano throughout Europe and Japan, Sofia Jernberg throughout Australia, her own band consisting of Torbjörn Zetterberg, Johan Berthling, Raymond Strid, Paul Lytton, and been doing an extensive amount of solo shows all over the world. And been in projects and doing collaborations with among others, MoE, Sofia Jernberg, Craig Taborn, Barry Guy and Zeena Parkins.

    JULIEN DESPREZ

    Is a musician and performer based in Paris. Jazz and rock were his early musical love affairs but they evolved rapidly into free forms where body and space find their places through sound. As his practice progressed, his conception and approach to his instrument as well, and music and space changed. He is now considering the guitar more like a battery, an organ, a modifiable instrument deployable at will.

    Julien is also a co-founder of the Collectif Coax, a music cooperative based in Paris and created back in 2008, which has grown to be a center point and power field over the last 10 years in Paris. He also played with Charlie Haden, Jeanne Added, Louis Sclavis, Stephane Payen, Tortoise and Hasse Poulsen.

    -
    Samproduktion med FRIM

  • UNSTUMM- Conversation of moving image and sound

    Datum: 
    21 Oct 2019 - 19:30

    Unstumm är ett interdisciplinärt och interkulturellt samarbetsprojekt för improviserad film och musik (Echtzeitfilm) mellan filmskapare, videokonstnärer, visuella konstnärer och musiker från Tyskland och andra länder. Projektet utvecklades av gitarristen/ljudkonstnären Nicola L. Hein samt datormusikern/improvisatören/ljuddesignern Korhan Erel och är nu organiserat och kurerat av videokonstnären Claudia Schmitz och Nicola L. Hein.

    Målet är att skapa en miljö av kulturella och kreativa utbyten där ett gemensamt, komplext, transmedialt konstnärligt språk skapas och används för att förmedla och utforska händelseförlopp, texturer, kollisioner, kombinationer och attraktioner mellan det visuella och audiella.

    Unstumm Sverige har fört samman fyra svenska visuella konstnärer/musiker, tillsammans med fyra tyska musiker/visuella konstnärer för en veckas residens på Gerlesborgsskolan i Bohuslän. Konstnärerna har jobbat tillsammans i två olika grupper för att skapa en audiovisuell föreställning som utforskar multidisciplinär improvisation samt strukturer och händelseförlopp.

    Resultatet av processen kommer framföras som två ”echtzeit-filmer” (realtidsfilmer), som är improviserade av varje grupp utifrån en konceptuell komposition som har utarbetats tillsammans under repetitionerna. Varje grupp presenterar att stycke som är 40-50 min långt. Det resulterande konstverket reflekterar över interkulturalitet, kulturella identiteter, kommunikation över kulturella gränser, historiska konstnärliga tankesätt i olika kulturer samt många andra filosofiska ämnen.

    Själva konsertlokalen är också en viktig detalj som bidrar till det konstnärliga slutresultatet. För att maximera den konstnärliga kreativa processen kommer den att ställas iordning utifrån rummets potential så att framförandet utnyttjar de bästa akustiska, visuella & sceniska möjligheterna. Väggar, objekt som placeras ut eller hängs upp i rummet & olika skärmar kommer att skapa olika ytor & vinklar för visuella projektioner. Hela rummet omvandlas till en konstinstallation.

    Unstumm har redan genomförts i Köln 2015, Hong Kong och Singapore 2016, Tokyo och Seoul 2017 och under 2019 i Colombia samt Argentina. Unstumm vill etablera långvariga relationer runt om i världen. Projektet jobbar bortom gränser som står mellan konstformer, kulturer och identiteter och dess mål är kommunikation genom improvisation med högsta möjliga konstnärliga integritet.

    UNSTUMM sverige görs i samarbete med Musikverket, Kulturrådet, Goethe Institut, Gerlesborgsskolan och framförs även på Atalante i Göteborg.

    Medverkandelista:
    Nicola L. Hein - Gitarr
    Claudia Schmitz – Live Moving Image
    Axel Dörner – Trumpet
    Lilevan – Live Moving Image
    Casey Moir – Röst
    Lisskulla Moltke-Hoff – Live Moving Image
    Johan Moir – Kontrabas
    Rasmus Persson – Live Moving Image

    ----

    UnStumm - Conversation of moving image and sound is a collaborative intermediate project that brings together four video artists and musicians from two countries. The aim is to create an environment of cultural and creative exchange in which a common, complex, transmedial artistic language is invented and used to convey narratives, textures, collisions, combinations and attractions of the visual and the sonic. The space of the performances will be addressed in its potential as a sounding body. The group will present two real-time movies (Echtzeitfilme) on the evening of the performance, composed in the moment of its display.

    www.unstumm.com

    -----------
    ARTISTS
    -----------

    NICOLA L. HEIN

    Nicola L. Hein (*1988) guitarist, composer, philosopher and sound artist.
    Studies: Jazz Music (B. A.), Philosophy / German Studies (B. A.), Sound Art Composition (M. A.). Currently Visiting Scholar at Columbia University, New York.
    Work as a musician mainly in the area of improvised / contemporary music and jazz.
    The starting point of the sonic language is the extension of the current playing techniques of the instrument by a wide range of idiosyncratic sounds and techniques.
    He also works as a sound artist and composer both in the fields of installation and performance, with a strong focus on interdisciplinary collaborations, the creation of (performatively usable) sound sculptures and the aesthetic reflection and processing of different philosophical theories.
    Theoretical works in the field of music philosophy and aesthetics.
    Concert tours to: France, Switzerland, Norway, Sweden,
    Denmark, UK, USA, Hong Kong, Singapore, Tanzania, Hungary, Austria, Spain, Portugal, Japan, Taiwan, Netherlands, Belgium, Luxembourg, Poland, Italy, Malaysia, South Korea, India, Russia etc.
    Worked with: Evan Parker, George Lewis, Phil Minton, John Russell, Paul Lytton,
    Rudi Mahall, Tobias Delius, Christian Lillinger, Burkhard Beins, John Butcher, Axel D rner, Mazen Kerbaj, Thomas Lehn, Wilbert de Joode, Nate Wooley, Miya Masaoka, Ute Wassermann, Tristan Honsinger, Fred Lonberg-Holm, Michael Thieke, Sofia Jernberg, Audrey Chen,
    Peter Jacquemyn, Alfred Zimmerlin etc.

    https://nicolahein.com/

    CLAUDIA SCHMITZ

    "My work begins where the media meets."
    Claudia Schmitz explores boundaries: Limits of perception, real and imagined barriers, liquid processes, body discourses.
    She deals with synaesthesia, identity in real and virtual spaces, interactivity and reactivity, intermediality (time-based media coupled with the phenomenology of drawing and drawing), socio-urban structures and questions of hegemonic perception and sustainability.
    Claudia Schmitz uses pneumatic sculpture, multidimensional drawing, moving images and food to make new forms of space and experience accessible. In capturing temporary states, rejecting and reinventing themselves, her work addresses oscillation on the level of being in and out of the picture, exploring the radius of media arrangements and the possibility of participation.
    After several semesters of film studies, art history and mathematics in Mainz and Cologne, Claudia Schmitz studied at the KHM Cologne. She received her diploma in media art with distinction from VALIE EXPORT, Peter Zimmermann, Prof. Dr. Marie-Luise Angerer and Susanna Schoenberg.
    She composed film music and has been working as VJ (Live-Visual Jockey) under the name COCO HÖHN since 2005, which influences her engagement with video and space.

    http://www.cces-claudiaschmitz.de

    AXEL DÖRNER

    Axel Dörner was born in 1964 in Köln, Germany and is one of the most unique voices in free improvisation. He developed a completely different language for the trumpet in the late 1990s. Most of the ensembles he is part of are characterized by a non-hierarchical collaboration of the musicians involved. Before he recorded his first officially released solo CD named Trumpet (A Bruit Secret, 2001), he made a number of trumpet solo releases in the late 1990s, only published as CD–Rs with self-made covers. Since 2000 extended concert tours on all five continents which led to a worldwide genre- comprehensive musical network with most distinguished musicians of our time. His discography consists at this time of more than 150 CDs / LPs. Since 2000 he is working on an electronic extension of his music on the trumpet (together with Sukandar Kartadinata). SWR Jazzprize 2006, Jazzprize of the city of Berlin 2019
    Collaboration with a.o. following orchestras and ensembles: Globe Unity Orchestra, phosphor, Kammerensemble Neue Musik Berlin, SWR-Symphony Orchestra (conductor Michael Gielen), as soloist with WDR-Symphony Orchestra (conductor Ilan Volkov), Splitter Orchester (a. o. with Matthias Spahlinger, George Lewis).
    Residencies a. o. at Yamaguchi Center for Arts and Media (Japan) with Otomo Yoshihide and at EMS Stockholm (Sweden).
    Collaboration with dancer and choreographer Takako Suzuki in the works Empire (Semperoper Dresden) and Menut (Kazuo Ohno Festival Yokohama, Japan, Irtijal Festival Beirut, Lebanon) and furthermore with Jonathan Bepler and Matthew Barney for the film River of Fundament.

    http://www.axeldoerner.org/

    LILLIVAN

    Lillevan is an animation, video and media artist.
    He is perhaps best known as founding member of the visual / music group Rechenzentrum (1997-2008).
    Lillevan has performed and collaborated with many artists from a wide array of genres, from opera to installation, from minimal electronic experimentalism to dance and classical music; performed and exhibited all over the globe, and at all the major media festivals.
    Since the mid-nineties he has mainly investigated non-narrative facets of film, this has lead to completely abstract works, but also to collage explorations of film history, to interactive works for dance groups and much more. The focus is often on the musicality of the imagery, thus defining the moving imagery as an instrument in its own right as opposed to accompanying music. Intensity and texture are more important than narrative and figure, the relationships between the image’s elements and the viewing eye, between the eye, the mind and the soul are explored, the world of media archaeology is of major interest, while questioning viewing habits and manipulative image-creation.
    Lillevan recontextualizes, combines and politicizes existing film images and fragments. ‘The aesthetics of the image are not to be found in its beauty, density and completeness, but in its transparencies and potentials.’ The images are a communicative medium interacting with the music. The selection of the images can either support the sound, or work against it, the aim being to achieve a dialogue. Interference and broken imagery is a central dramaturgical element in the creation and performance. Some film doesn’t need a soundtrack, the images produce the music, and propel the viewer into a psycho-visual-composition.

    http://www.lillevan.com/

    CASEY MOIR

    Casey Moir är en improvisatör och kompositör bosatt i Stockholm som utforskar ’extended technique’ inom röst. Hennes djupa nyfikenhet i röstens ljudmöjligheter och texturella egenskaper, blandas med den subtila användningen av utvalda pedaler och objekt. Musiken blir lager av den akustiska rösten, förlängda i soundscapes, som vävs samma i ett intrikat nät av sound.

    Casey har turnerat runtom i Europa och även i USA, Mexiko, Taiwan och Australien. Utöver hennes arbete med andra musiker runtom i världen, samarbetar hon ofta i interdisciplinära projekt, och jobbar mot ett kollektivt konstspråk mellan dansare, bildkonstnärer samt live visual artists.

    http://casey.moir.se/

    LISSKULLA MOLTKE-HOFF

    Lisskulla Moltke-Hoff är konstnär och filmare: film i fysisk form.
    Nästan all hennes konstnärliga verksamhet bygger på film och video.
    Det gäller också nära samarbeten med musiker och dansare, performance, rumslig gestaltning och installation, med fokus på abstraktion, lager, ljus, ljud och rörelse.
    Men också fotografi och objekt: Video skulptur, videomåleri, stora prints utifrån filmer och foton. Mestadels i Sverige, Berlin, Mexico.

    Uppväxt i Köpenhamn, Canada och USA.
    Har utbildats i film i Mexico City och varit verksam där i 11 år. Har varit bosatt och verksam i Berlin, New York, Paris.
    Har tidigare varit filmklippare och dramaturg och undervisat många år i film.
    Tidigare verksam i textil, design och mode.

    På hemsidan, förteckning och dokumentationer av utställningar, performances, filmer mm:
    www.lisskulla.weebly.com

    JOHAN MOIR

    Johan Moir är en kontrabasist, improvisatör och kompositör numera bosatt i Stockholm. I sitt musicerande utforskar Johan de akustiska möjligheterna med kontrabasen genom att använda sig av utökade tekniker, preparationer och Just Intonation, för att skapa ett flöde av övertoner som bildar intressanta ljudlandskap.

    Johan har tidigare varit bosatt och aktiv på både den Göteborgska, Berlinska och Australienska scenen och har turnerat runtomkring i Europa samt även Australien, Mexiko, USA och Taiwan samt samarbetat med musiker såsom: Burkhard Beins (DE), Axel Dörner(DE) Emilio Gordoa (MX/DE), Tristan Honsinger (US/DE), Paal-Nilssen Love(NO), Andrea Parkins (US/DE), Rieko Okuda (JP/DE), Mia Dyberg (DK/DE), Julia Reidy (AUS/DE) och Franz Hautzinger (AUT).
    Han har släppt ett flertal skivor, bl.a ”Ignition” m. Ignite (2018), samt ”Hollow Wood” m. Guilherme Rodrigues.
    http://johan.moir.se/

    RASMUS PERSSON

    Rasmus person är en ljud- och ljuskonstnär samt tekniker baserad i Göteborg. Genom att arbeta genom både konst och teknik, skapar han atmosfärer och situationer genom ljus, ljud, rum, rörelse och visuella språk. Tidigare arbeten inkluderar flertalet teaterföreställningar, installationer och konserter som en del av bland annat Skogen, Teater Galeasen, Atalante, Ställbergs Gruva, Gruppen, samt egna konstnärliga projekt.

    ---
    Samproduktion med UnStumm

  • En kväll med Margaretha Åsberg

    Datum: 
    23 Oct 2019 - 19:00

    Entré 120kr, stud/medl 60kr

    OBS! endast kortbetalning, inga kontanter
    NB! Card only, No Cash

    Foton:
    Lütfi Özkök, piak

    Koreografen och dansaren Margaretha Åsberg är en sann nydanare och pionjär inom svensk modern danskonst. Hon tillhör de verkliga radikalerna med start i det sena 60-talet och har haft en avgörande betydelse för den svenska moderna dansens framväxt. Många är de dansare och koreografer som tagit avstamp i arbetet hos Margaretha: Anja Birnbaum, Per Jonsson, Björn Elisson, Cecilia Roos, Efva Lilja, Helena Franzén, Anna Koch, Carina Reich, Bogdan Szyber och många fler.
    Margaretha samarbetade gärna med konstnärer från många uttrycksområden. Det var tonsättare som Lars-Gunnar Bodin, Sven-Erik Bäck och Steve Reich, bildkonstnärerna Sivert Lindblom och Jan Håfström, ljusdesignerna Torkel Blomkvist och Ellen Ruge, poeten Bengt Emil Johnson och fotografen Sven Åsberg, för att nämna några av hennes samarbetspartners.

    Det uppmärksammade verket Pyramiderna som uruppfördes på Moderna Museet 1979 gav namn till hennes egen dansgrupp och Margaretha som varit en ihärdig förkämpe för den moderna dansens plats i samhället kunde till sist få en egen scen för Pyramiderna på Moderna Dansteatern på Skeppsholmen i Stockholm som invigdes 1986. Margaretha var initiativtagare och grundare till MDT och konstnärlig ledare i närmare 20 år.
    År 1992 utnämndes hon till Sveriges första professor inom dansområdet; professor i koreografisk komposition vid Danshögskolan i Stockholm.

    I början av 70-talet var Fylkingen en viktig plattform för hennes danskonst och under åren 1973 - 76 var Margaretha Fylkingens första kvinnliga ordförande.
    Med anledning av Margarethas 80-årsdag i somras vill vi uppmärksamma hennes konstnärskap med en helafton fylld av filmer, texter och berättelser av Margaretha, musik, utställning av fotografier och affischer.

    Under kvällen kommer ni att på olika sätt få ta del av ett urval ur Margarethas omfattande produktion:
    ”…from one point… to any other point…” (Södra Teatern/Kungliga Operan 1968/69)
    ”Natten innan” (Fylkingen 1971)
    ”SAND” (Fylkingen 1974)
    ”Life Boat” (Skeppsholmen 1976/1997)
    ”Pyramiderna” (Moderna Museet/Moderna Dansteatern 1979/2001)
    ”Fragment av en kub” (Fylkingen 1980)
    ”Yucatan” (Moderna Dansteatern 1986)
    ”Det muterade paradiset” (Moderna Dansteatern 1991)

    BIOGRAFI

    Född 1939 i Stockholm, numera bosatt på Österlen.
    Utbildad vid Operans balettskola 1951–1957, vid The Juilliard School of Music i New York och The Martha Graham School of Contemporary Dance 1962–1964 samt vid Koreografiska institutet i Stockholm 1964–1968 (grundat av Birgit Åkesson, föregångare till Danshögskolan, numera DOCH, Dans och Cirkushögskolan).
    Åsberg blev på 60-talet solodansare hos Birgit Åkesson, bland annat i TV - produktionerna ”Aniara” och ”Öga: sömn i dröm”, och var med om att introducera den postmoderna dansen i Sverige. Samtidigt kom hon i kontakt med avantgardescenen Fylkingen i Stockholm där hon fick utrymme för sina idéer och samarbeten med tonsättare, bildkonstnärer och författare.
    I slutet av 1970-talet satte Åsberg upp det uppmärksammade postmodernistiska verket Pyramiderna och startade samtidigt dansgruppen med samma namn. Hon tog initiativet till bildandet av Moderna dansteatern (MDT) på Skeppsholmen i Stockholm som invigdes 1986. Åsberg var teaterns konstnärliga ledare i nära tjugo år, till 2004.
    År 1992 utnämndes hon till Sveriges första professor inom dansområdet; professor i koreografisk komposition vid Danshögskolan i Stockholm. Hon innehade posten fram till 2002.
    År 2010 var hon med att starta Skeppsholmsstudion, som ger en handfull professionella koreografer möjligheten att koncentrerat arbeta med experiment inom danskonsten.
    Margaretha Åsberg har skapat ett tjugotal helaftonsverk. Hennes koreografier karaktäriseras av ett nära samarbete med samtidens främsta företrädare inom bildkonst, ny musik, diktkonst och ljuskonst. Ämnen för hennes verk spänner från indiansk och egyptisk mytologi till astrofysik, minimalism och performance till koreograferad teater.

    TACK TILL:
    Kungliga Biblioteket/SvenskMediaDataBas, Musik- och Teaterbiblioteket/Musikverket, Kungliga Operan

  • Lars Bröndum – Lisa Ullén – Per Gärdin – Mark Hanley – Anders Sjölin

    Datum: 
    25 Oct 2019 - 19:30

    Konsert med Lars Bröndum, live-elektronik; Lisa Ullén, piano; Per Gärdin, saxofon; Anders Sjölin, live-elektronik; Mark Hanley, gitarr. Även skivsläpp av Bröndums nya album “Phaethon - Music for Instruments and Electronics” (Antennae Media) och Bröndum/Gärdin album "Adhara” (Creative Sources Records).

    Inträde 80 kr
    student/pensionär 50 kr

    För mer information: http://antennaemedia.se

    ---
    Medlemsproduktion: Lars Bröndum


    Lars Bröndum (photo by C. Marx)

    Lisa Ullén (photo by Alex Alexndr)

    Per Gärdin (photo by C. Marx)

    Mark Hanley

    Anders Sjölin