Kommande program

Datum:

  • EVER LOSING

    Datum: 
    22 Feb 2019 - 21:00

    Photo: Sophie Pousette

    EVER LOSING
    22 + 23 FEBRUARY 2019
    BILJETTER: https://sites.legaonline.se/boka/uniarts/view.aspx?objID=438812

    I verket Ever losing går Olivia Riviere och Lisen Pousette in i tidigare erfarenheter och bryter upp tiden i ett försök att finna sätt att leva med förlust. Presentationen äger rum 22-23 februari på Fylkingen.
    Ever losing är ett arbete av och med Olivia Riviere och Lisen Pousette som påbörjades våren 2017. Med en gemensam bakgrund inom körsång och ett delat intresse i att arbeta koreografiskt med röst, tar Olivias och Lisens arbete avstamp i ett undersökande av growling: ett mörkt och aggressivt läte som framförallt används inom musikstilar som death metal och grindcore. De uttryck som vanligen förknippas med growling har här skalats av, med förhoppningen att andra, nya dimensioner kan träda fram. Ljudet blandas med relationella uttryck som kramen, hand-i-hand, tryckaren - alla element av tvåsamhet, tvillingskap, vänskap och lesbisk kärlek.

    Bruten, att vara bruten, blir här lika med att vara skuldsatt, utarmad och samtidigt i ett brott. Att uppehålla sig i brottet och lyssna till ljudet av brutna kroppar blir /kan vara ett sätt att göra sig skuldfri.

    “Om döden tar något ifrån dig så ge det tillbaka.” - Naja Maria Aidt

    Ever losing är ett pågående försök att ge plats åt förlust, genom att återvända till förlorarens, den brutnas, position. Eller, kanske bara två losers som dansar i brottet.

    Lisen Pousette gick MA programmet i koreografi på DOCH 2016-2018. Denna presentation, som är hennes examination, är en fortsättning på det arbete som hon presenterade i maj 2018.

    Lisen Pousette
    Lisen Pousette är utbildad på ArtEZ, Arnhem, och var under studietiden del av det Nederländerna-baserade kollektivet Baby Skin. Hon har efter sin avslutade kandidatexamen i dans läst samtida filosofi på Södertörns högskola och en kortare tid på Karolinska Institutets psykologprogram. Lisen medverkar ofta i Ellen Söderhults verk och är del av att organisera POSSE dans- och läsegrupp, som för tillfället har sina cirkelmöten på c.off. Hon spelar trummor i black metal/punk-duon Moddervarken.

    Olivia Riviere
    Olivia Riviere är dansare och koreograf med Köpenhamn som hemmabas. Hon har sedan avslutad utbildning på ‘Den Danske Scenekunstskole’ varit involverad i DANSEatelier - en plats och en grupp bestående av 11 personer som valt att vara tillsammans i sin relation till dans. Deras arbete är en pågående undersökning i rhizomatisk strukturering och samvaro - vare sig det är via organisering av evenemang, delning av verk eller koreografisk arbete. Dessa dagar spenderar Olivia tid med materiella aspekter av stämningar, objekt och vokala ljud och dess påverkan; element som spelar en större roll i hennes bredare intresse kring handlingen objektifiering och subjektifiering

    Team
    Kostym: Tove Dreiman
    Ljus: Jenny Larsson
    Mentor: Malin Arnell
    Handledning: Anna Efraimsson

    -

    EVER LOSING is a work with and by Olivia Riviere & Lisen Pousette that began in the spring of 2017. It is a duet that moves within broken time, re-entering past experiences in order to live with current losses.

    TICKETS: https://sites.legaonline.se/boka/uniarts/view.aspx?objID=438812

    With a background in choir singing and shared interest in working with voice practices, Olivia and Lisen’s work departs from exploring growling: a dark and aggressive male-coded vocal technique used in music styles like death metal and grindcore. Here, the form that usually confines the vocal practice is stripped away, with the hope that something different can emerge from the remains. The sound is twisted into relational images such as the hug, holding hands, cheek to cheek dance – all elements of duality, twosomeness, friendship and lesbian love. Here, being broken takes on the meaning of being indebted, being in the break, and staying there in order to repay debts, listening to the sound of broken bodies.

    “When death takes something from you give it back.” – Naja Maria Aidt
    EVER LOSING is an ongoing attempt to care for the desires that issue from being at the site of loss, continuously entering the position of the loser, the broken one. Or just two losers dancing in the break.

    Lisen Pousette attended the MA in choreography at DOCH 2016-2018. This work presentation, which is her degree project examination, is a continuation of the work that she presented in May 2018.

    -
    Samproduktion med DOCH

  • EVER LOSING // Gel

    Datum: 
    23 Feb 2019 - 20:00

    Photo: Sophie Pousette

    EVER LOSING
    23 FEBRUARY 2019
    BILJETTER: https://sites.legaonline.se/boka/uniarts/view.aspx?objID=438812

    I verket Ever losing går Olivia Riviere och Lisen Pousette in i tidigare erfarenheter och bryter upp tiden i ett försök att finna sätt att leva med förlust. Presentationen äger rum 22-23 februari på Fylkingen.
    Ever losing är ett arbete av och med Olivia Riviere och Lisen Pousette som påbörjades våren 2017. Med en gemensam bakgrund inom körsång och ett delat intresse i att arbeta koreografiskt med röst, tar Olivias och Lisens arbete avstamp i ett undersökande av growling: ett mörkt och aggressivt läte som framförallt används inom musikstilar som death metal och grindcore. De uttryck som vanligen förknippas med growling har här skalats av, med förhoppningen att andra, nya dimensioner kan träda fram. Ljudet blandas med relationella uttryck som kramen, hand-i-hand, tryckaren - alla element av tvåsamhet, tvillingskap, vänskap och lesbisk kärlek.

    Bruten, att vara bruten, blir här lika med att vara skuldsatt, utarmad och samtidigt i ett brott. Att uppehålla sig i brottet och lyssna till ljudet av brutna kroppar blir /kan vara ett sätt att göra sig skuldfri.

    “Om döden tar något ifrån dig så ge det tillbaka.” - Naja Maria Aidt

    Ever losing är ett pågående försök att ge plats åt förlust, genom att återvända till förlorarens, den brutnas, position. Eller, kanske bara två losers som dansar i brottet.

    Lisen Pousette gick MA programmet i koreografi på DOCH 2016-2018. Denna presentation, som är hennes examination, är en fortsättning på det arbete som hon presenterade i maj 2018.

    Lisen Pousette
    Lisen Pousette är utbildad på ArtEZ, Arnhem, och var under studietiden del av det Nederländerna-baserade kollektivet Baby Skin. Hon har efter sin avslutade kandidatexamen i dans läst samtida filosofi på Södertörns högskola och en kortare tid på Karolinska Institutets psykologprogram. Lisen medverkar ofta i Ellen Söderhults verk och är del av att organisera POSSE dans- och läsegrupp, som för tillfället har sina cirkelmöten på c.off. Hon spelar trummor i black metal/punk-duon Moddervarken.

    Olivia Riviere
    Olivia Riviere är dansare och koreograf med Köpenhamn som hemmabas. Hon har sedan avslutad utbildning på ‘Den Danske Scenekunstskole’ varit involverad i DANSEatelier - en plats och en grupp bestående av 11 personer som valt att vara tillsammans i sin relation till dans. Deras arbete är en pågående undersökning i rhizomatisk strukturering och samvaro - vare sig det är via organisering av evenemang, delning av verk eller koreografisk arbete. Dessa dagar spenderar Olivia tid med materiella aspekter av stämningar, objekt och vokala ljud och dess påverkan; element som spelar en större roll i hennes bredare intresse kring handlingen objektifiering och subjektifiering

    Team
    Kostym: Tove Dreiman
    Ljus: Jenny Larsson
    Mentor: Malin Arnell
    Handledning: Anna Efraimsson

    -

    23e februari spelar Gel ett live-set efter vår presentation

    Gel is the musical alias of Copenhagen based dance and sound artist Karis Zidore. Her music can be described as deconstructed dance music, insisting on the constant displacement of beats and friction between rhythms and sound scapes - composed with and for the body, as a way of softening and skewing electronic sound. She makes beats that go in and and out of shape for bodies to go in and out of beats. Her debut ‘Drama Tools’ was released by Copenhagen label NESM in April 2018, and has been acknowledged by a.o. Resident Advisor and FACTmag. Karis Zidore works within the context of DANSEatelier, Copenhagen.

    www.soundcloud.com/g-e-l

    -

    EVER LOSING is a work with and by Olivia Riviere & Lisen Pousette that began in the spring of 2017. It is a duet that moves within broken time, re-entering past experiences in order to live with current losses.

    TICKETS: https://sites.legaonline.se/boka/uniarts/view.aspx?objID=438812

    With a background in choir singing and shared interest in working with voice practices, Olivia and Lisen’s work departs from exploring growling: a dark and aggressive male-coded vocal technique used in music styles like death metal and grindcore. Here, the form that usually confines the vocal practice is stripped away, with the hope that something different can emerge from the remains. The sound is twisted into relational images such as the hug, holding hands, cheek to cheek dance – all elements of duality, twosomeness, friendship and lesbian love. Here, being broken takes on the meaning of being indebted, being in the break, and staying there in order to repay debts, listening to the sound of broken bodies.

    “When death takes something from you give it back.” – Naja Maria Aidt
    EVER LOSING is an ongoing attempt to care for the desires that issue from being at the site of loss, continuously entering the position of the loser, the broken one. Or just two losers dancing in the break.

    Lisen Pousette attended the MA in choreography at DOCH 2016-2018. This work presentation, which is her degree project examination, is a continuation of the work that she presented in May 2018.

    -
    Samproduktion med DOCH

  • Musique électronique II

    Datum: 
    24 Feb 2019 - 18:00

    Med L. Bröndum, T. Bellind, M. Nichan, P. Gärdin och vänner.
    Fler artister tillkommer.

    Gratis entré

    Konserten startar kl 18.00

    Insläpp sker kl 17.45

    -
    Medlemsproduktion: Marsel Nichan

  • Maurice Louca’s Elephantine world premiere in Stockholm

    Datum: 
    28 Feb 2019 - 20:30

    Entré: 130 kr
    Pre-sale tickets on Tickster: Köp biljett/TICKETS

    “Louca revels in the sound clash, stacking up riffs and polyrhythms, strafing it all with avant jazz blowing… The tension between freedom and form is captivating.” The Wire

    “Big but clever with it, Elephantine is a dazzling, trance-like triumph” **** MOJO

    Following a collaboration in Stockholm in August 2017, and the ensuing recording and release of Elephantine, Maurice Louca returns to Swedish capital to present the live world premiere of his third album in the company of eight outstanding musicians from Sweden, Turkey, Denmark and Italy.

    On Elephantine, his new Northern Spy/Sub Rosa album released 1 Feb 2019, Cairo-based Maurice Louca guides a large ensemble through a panoramic 38-minute odyssey, which he describes as his most ambitious project yet.

    One of the most gifted, prolific and adventurous figures on Egypt’s thriving experimental arts scene, Louca has in recent years garnered a global reputation through two previous solo albums and an expanding, evolving lineup of genre-defying collaborations. The Wire called his 2014 sophomore solo effort, Salute the Parrot, “remarkable music—dense, driven and splashed with colour.” In 2017, the self-titled debut by Lekhfa, the trio of Louca and vocalists Maryam Saleh and Tamer Abu Ghazaleh, was praised as an “edgy triumph” in The Guardian and picked by BBC Radio 3’s Late Junction as one of the very best 12 albums of 2017.

    For Louca, 36, Elephantine serves as both the pinnacle of his wide-ranging experience and a bold next step in his development as a composer, arranger and bandleader. “There was a blessed thing about the process of making this record,” Louca says of the sessions, held August 2017 in Stockholm and featuring the leader on guitar and piano. “The dynamic between us musically but also as people ...What these musicians delivered was really more than I could ask for, Everyone played their hearts out on this record.”

    The music—from its pensive lulls through its stretches of hard-grooving hypnosis and moments of avant-jazz catharsis—testifies to that rapport. Best absorbed as a continuous performance, Elephantine’s six individually named tracks nonetheless present striking self-contained landscapes.

    Elephantine album release tour:
    (more dates to be announced soon)

    28 February | Fylkingen, Stockholm
    1 March | Alice, Copenhagen
    30 March | REWIRE Festival, The Hague
    5 April | La Dynamo de Banlieues Bleues, Paris
    6 April | BRDCST Festival, Brussels
    4 July | Roskilde Festival, Denmark

    Elephantine Band line up

    Tommaso Cappellato, Drums/Percussions
    Ozun Usta, Drums/Percussions
    Rosa Brunello, bass (on the album Elsa Bergman)
    Mattias Stahl, Vibraphone (on the album Pasquale Mirra)
    Piero Bittolo (Baritone Sax/Alto Sax/Bass Flute)
    Daniel Gahrton, Alto Sax (on the album Anna Högberg)
    Rasmus Kjærgård Lund (Tuba)
    Isak Hedtjärn (Clarinet/Bass Clarinet)
    Maurice Louca (Guitar/Piano)

    Executive producer: Sarah El Miniawy, with support from Musikverket for the collaboration in August 2017, and Stockholms stad for the concert on 28 Feb 2019.

    About the album

    Elephantine was released on Vinyl (via Sub Rosa), CD & digital streaming/download (Northern Spy). It was recorded in Stockholm in August 2017 at Stureparken Studios by Ronny Lahti, mixed by Adham Zidan and mastered by Heba Kadry.

    As well as the musicians in the band line up, the record also features Nadah El Shazly on vocals, Ayman Asfour on violin and Natik Awayez on oud.
    -
    Samproduktion med Sarah El Miniawy

  • Tape Works: Yvette Janine Jackson + John Chantler

    Datum: 
    7 Mar 2019 - 19:30

    100 SEK / 80 SEK

    YVETTEJANINE JACKSON

    Yvette Janine Jackson is a composer and sound installation artist
    focused on bringing attention to historical events and social issues
    through music.

    Her works have recently been featured at the Fridman Gallery in New
    York; Cube at Virginia Tech; Tonband Fixed Media Festival at Audiorama;
    Spreckels Organ in Balboa Park; the San Diego Art Institute; San
    Francisco International Arts Festival; Stockholms Kulturnatten; the
    Borealis Festival; and in residency at Elektronmusikstudion. Her
    composition Atlantic Crossing was read by the Naples Philharmonic in
    2016 with support from the American Composers Orchestra and Cannot Be
    (Unrung) for carillon and electronics was co-commissioned in 2018 by the
    University of Chicago and University of Michigan for Tiffany Ng.

    Yvette holds a B.A. in Music from Columbia University and a Ph.D. in
    Music-Integrative Studies from the University of California, San Diego.
    She will join the summer composition faculty at Banff Centre for the
    Ensemble Evolution program and premiere a commissioned work for ensemble
    and electronics. Yvette will become Assistant Professor of Music at
    Harvard University in July 2019.

    JOHN CHANTLER

    John Chantler is a musician and organiser living in Stockholm, Sweden.
    He works with synthesizers, electronics and pipe organs.

    His most recent LP — Which Way To Leave? (ROOM40) — charts an
    unpredictable, highly dynamic course through distorted washes of masses
    harmonics and passages of spare, alien beauty. This follows Still
    Light, Outside (1703 Skivbolaget) — an extended suite that combines
    passages of stark minimalism centred at the bodily invasive extremes of
    the pipe organ’s register with striking explosions of colour; massed
    chords shot through with heavy distortion and electronics that operate
    according to their own dream logic.

    Originally from Australia he spent a decade in London before moving to
    Sweden where he directs a small festival for ‘other music’ in Stockholm
    called Edition.

    For this concert Chantler will present two new works: Tomorrow is Too
    Late (originally commissioned by INA-GRM, Paris) and We’re Always at The
    End.

    -
    Medlemsproduktion: John Chantler

  • FRIM på Fylkingen #13: Adam Pultz Melbye + Veslemøy/Nyberg

    Datum: 
    14 Mar 2019 - 19:30

    entré—100/80 SEK
    doors: 19:30, musik: 20:00

    https://www.tickster.com/sv/events/yfgty96e57f86uz/2019-03-14/frim-pa-fy...

    Adam Pultz Melbye — Double bass/electronics/composition

    Originally from Denmark and currently living in Berlin, Adam is an active performer as a solo artist and with numerous international projects. A fascination with resonance, acoustics and psychoacoustics has led to the development of new instrumental techniques and approaches to the double bass that causes the instrument to sing and vibrate in unexpected ways.

    Adam has written acoustic and electroacoustic music for smaller and larger ensembles as well as theatre, sound installations, dance and film and exhibits sculpture and has toured over most of Europe, US, Japan and Australia and appears on 30+ albums. His collaborations include Flamingo, LUBB, Ens Ekt, Julia Reidy, Mark Sanders, Evan Parker, Axel Dörner, Akemi Nagao, Jenny Haack, Chris Heenan, Christian Windfeld and Robert Wechsler’s Palindrome Dance Company.

    photo: Stoffe Pro

    ----------------------------

    Veslemøy/Nyberg

    Veslemøy Narvesen - Trummor
    Karl Hjalmar Nyberg - Saxofon

    Veslemøy/Nyberg are a duo based in Oslo inspired by late period John Coltrane and European free jazz. Both musicians are active around Europe in many different projects including the Nordic Grammy nominated Megalodon Collective, Trondheim Jazz Orchestra and Mall Girl and have toured in USA, Japan, Russia and Europe.

    Duon Veslemøy/Nyberg är baserad i Oslo och spelar frijazz inspirerad, John Coltranes senare år, och europeisk frijazz.
    Bägge två musikanterna är aktiva runt om i Europa i många olika sammanhang, bland annat, (Norsk Grammis nominerade) Megalodon Collective, Trondheim Jazzorkester, Mall Girl, och har i olika sammanhang gjort turnéer i Usa, Japan, Ryssland och Europa.

    https://soundcloud.com/karlhjalmar/sets/veslemoy-nyberg/s-whqJa

    .....
    Samproduktion med FRIM

  • 16 MARS - 2019 / FYLKINGEN / DEN SISTA KONSPIRATIONEN:

    Datum: 
    16 Mar 2019 - 19:30

    Efter 9 år, 40 evenemang och över 100 bokade akter tackar nu Konspirationen för sig med en avslutande ljudresa på favoriten Fylkingen.

    Vi har under åren arrangerat konserter och events tillsammans med våra vänner Tänk På Döden, Fly Interzone, Jazz Är Farligt, Mother, IDEAL, Rymd, TRAPART, Masskultur, Mörka Drömmar, Kuggljud, Beläten och Kollaps på Fylkingen, Norberg Festival, Hemliga Trädgården, Rymd Konstrum och Kraken.

    Tack alla. Over and out. Pys, muller, pip.

    ---

    RE-DRUM (RU) / EMERGE (D)
    NEIZVESTIJA / JSH

    FILMEN “DEN FÖRFÖLJDES GRYNING”AV
    STEN BACKMAN & DANIEL ROZENHALL

    OMINOUS RECORDINGS, TRAPART & AXEL TORVENIUS
    SÄLJER BÖCKER, PINS, T-SHIRTS, SKIVOR & KASSETTER

    DJ: DANIEL ROZENHALL
    SPELAR INDUSTRI, POSTPUNK & ANNAN MUSIK

    ---


    RE-DRUM (RU)

    Re-Drum är Pavel Aleshin, experimentel musiker från Ryssland. Han använder fältinspelningar, röst, akustiska instrument och objekt för att skapa levande ljudmiljöer som rör sig mellan varma, lugna ambienta landskap och upplösande, mässande ritualer.
    Hans musik finns utgiven på bland annat Black Orchid prod, Zoharum, Ambsine och Umbra.

    https://emerge.bandcamp.com/album/eclipse
    https://re-dr-um.bandcamp.com/

    https://www.facebook.com/redrumrus/
    https://soundcloud.com/re-drum-russia

    ---

    EMERGE (D)

    Sascha Stadlmeier har släppt experimentel elektroakustisk musik med EMERGE på skivbolag som Drone Records, Tâalem och Frozen Light sedan 2001 Han rör sig i gränslandet mellan musique concrète, drone och noise.
    Sedan 2010 har hans tyska skivbolag attenuation circuit etablerat sig som en viktig hub i den internationella experimentella scenen med släpp från över 100 artister från olika delar av världen.

    https://vimeo.com/256196614
    https://emerge.bandcamp.com/album/narcoses

    https://www.facebook.com/emerge.dependenz/
    https://immerge.bandcamp.com/

    ATTENUATION CIRCUIT

    http://www.attenuationcircuit.de
    http://www.discogs.com/label/Attenuation+Circuit
    http://emerge.bandcamp.com/

    ---

    NEIZVESTIJA

    Neizvestija gör dark ambient med inspiration från fälten och skogarna i Europas hjärta. 2014 släppte Neizvestija albumet Majak på amerikanska Cryo Chamber, och har sedan dess medverkat på fem andra album från samma bolag – senast nyligen utgivna Shubb-Niggurath.

    https://www.facebook.com/Neizvestija/
    https://www.cryochamberlabel.com/artist/neizvestija

    ---

    JSH

    Johan Strömvall Hammarstedts väggnoise-projekt JSH startade 2012 som en experimentell noise-akt baserad på skrot, synthar, loppar och pedaler. Sedan 2016, i och med släppet av kassetten “Persona Non Grata”, har projektet tagit en mer extrem inriktning och fokuserar nu på oljud för full kraft med skrikande distortion och rundgång.
    Johan driver även skivbolaget Ominous Recordings som säljer kassetter under kvällen.

    http://jshnoise.bandcamp.com

    ---

    19.30 - 01.00, 120 SEK

    KORT I DÖRR OCH BAR
    CASH ELLER SWISCH FÖR MERCH
    18 ÅR

    ---
    Medlemsproduktion: Per Åhlund

  • LARS BRÖNDUM & ANDERS SJÖLIN

    Datum: 
    17 Mar 2019 - 19:00

    AN EVENING WITH LIVE ELECTRONIC MUSIC AND MUSIC IN SURROUND.
    LARS BRÖNDUM and ANDERS SJÖLIN

    INTRÄDE: 100 SEK / 60 SEK

    One of the pieces that is premiered is “Phaethon”. It is a suite for fixed media and an optional live instrument (in this case a Theremin and a modular synthesizer). The composition is divided in four movements and is based on the following sentence by Solon, "Phaethon, the son of Helios, having yoked the steeds in his father's chariot, because he was not able to drive them in the path of his father, burnt up all that was upon the earth" (1.). There are many analogies for this mythological figure, but here the artistic interpretation is a description of human’s stupidity and an ominous warning of the effects of global warming.

    (1.) Translation by Benjamin Jowett (1817-1893) reproduced in John Michael Greer, Atlantis (Llewelyn Worldwide 2007), p. 9

    Phaethon…………(Bröndum) For Fixed Media, Video Projections & Live Electronic Instruments
    i. Helios
    ii. Don’t Worry it is only a Minor Glitch
    iv. Firestorm
    v. Cinders and Sand

    Lars Bröndum is a composer, live electronic performer and music theorists. His music has been performed in dozens of countries such as Russia, Japan, Germany, Mexico and in the United States. Bröndum has a PhD in composition/theory from the University of Pittsburgh. Anders Sjölin is a composer of electro acoustic music, mostly fixed media but also performs live electronics. Sjölin has a PhD in music from University of Westminster. Sjölin and Bröndum researches together around strategies in live improvisation in electroacoustic music and they have previously played together at concerts at the University of Gothenburg, in Skövde Kulturhus and several times at Fylkingen in Stockholm. They both teach music and sound design at the University of Skövde. Sjölin recently released the CD Automaton on the label Antennae Media. Bröndum has released four CDs: Chain of Events on Elektron Records, Fallout, The Text and Sound Project and recently Chimera Cadence on Antennae Media. A review of Chimera Cadence can be found here: https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dagens-skiva-lars-brondum-...
    More info here: http://www.antennaemedia.se

    Medlemsproduktion: Lars Bröndum