Kommande program

Datum:

  • Lineage

    Datum: 
    27 Oct 2018 - 18:30 - 23:30

    Bild: Saadia Hussain

    Lineage
    koreografi – dans – performance

    Om identifikation, symbios och släktskap i danskonst och performance.

    Temat sätter det egna konstnärskapet i fokus, i relation till tidigare konstnärskap, och belyser hur dans- och performancekonstnärer förhåller sig till föregångare och förebilder i konsten.

    Hur refererar danskonstnärer/koreografer/performancekonstnärer till tidigare konstnärskap? Vilken betydelse har tidigare konstnärskap haft som inspiration? Finns det ett släktskap i konst genom identifikation? Vad innebär det att kroppsligen bära en tradition? Kvällen handlar om olika former av tradering och samförståelser genom konst på ett djupare plan.

    Om närhet och avstånd genom olika tider: Då, Hon, Den; trådar som möts i ett brännande Nu, Här, Jag.

    Fylkingen 27 oktober 2018
    Tid: 18:30 – 23:30
    Entré 120 kr/100 kr
    Endast kortbetalning

    Program

    18:30
    öppning

    19:00

    Marie Fahlin
    The Wrider

    19:50
    KAI-EN
    Det rosa skenet

    20:40

    Saadia Hussain
    PURE - PURE PURIFICATION

    21:30

    Paloma Madrid & Carina Michele Do
    En storseans tillsammans med Juana Inez de La Cruz och Qiu jin

    22:20

    Performativt samtal med konstnärer och publik modererat av Magnus William Olsson

    tiderna är ungefärliga
    publikinsläpp mellan akterna
    pausservering

    Marie Fahlin
    The Wrider


    I The Wrider arbetar jag med begreppen ’wriding’ och ’mothering’ (omsorg, om sorg, att fostra, uppfostra), (fostra: to breed, to educate, to form, to foster). ’wriding’ vrider dressyrens terminologi och språk runt ett pågående undersökande av dressyrens idé om att bli en med en annan kropp, att kentaura; ’writing’ (skriver) och ’riding’ (dansar) ’mother’ varandra genom, till, och återom, koreografisk form. ’mothering’ ansluter till ledet av de dresserande choreomotherings som beslutsamt och med nöje hävdar relevansen i att tränas (i), att böjas runt, att vridas till. The Wrider är en ’delivery’ av mig själv till dansen efter några år av tvekan och misstro inför att dansa egen koreografi.
    ”Ordet jag sökte var delivery. Dess etymologiska rötter bär spår av både befrielse och underkastelse.” ”Jag vet att orden är en förlängning av händerna.” Mara Lee, Kärleken och hatet, Bonniers (2018)

    Medverkande:

    Marie Fahlin, Rebecca Chentinell

    Marie Fahlin
    Utbildad vid School for New Dance Development, Amsterdam, och har sedan 1992 varit fritt verksam som koreograf, dansare, lärare och curator. Fahlin har skapat ett fyrtiotal verk både för scenen och platsspecifikt. Tillsammans med Rebecca Chentinell driver hon Koreografiska Konstitutet som bl.a. curaterat festival:display och publicerar Koreografisk Journal. Fahlin har varit verksam i en rad utvecklings- och forskningsprojekt tillsammans med konstnärer från andra discipliner och doktorerar nu i koreografi i konstnärlig forskning på Stockholms Konstnärliga Högskola med projektet Moving through Choreography – Curating Choreography as an Artistic Practice. Fahlin är sedan 2014 medlem i Weld Company och medverkar även i andra projekt parallellt med doktorandstudierna.

    KAI-EN
    Det rosa skenet

    En vandring i mörker över en hed. Jag ser inte marken framför mig, jag ser inte mina händer. Mörkret sluter sig runt mig. Jag går, helt i tillit till mina fötter som möter marken. Sinnesförnimmelsernas organisering förskjuts. Ljuden framträder som materialitet. Medvetandet flyttar in i upplevelsen av kropp. Jag ser, men bara mörker. Världen sluter sig om mig, världen är i mig. En insektsvärm. Varma vindar från havet. Kroppen är vind. Kroppen är mörker. Jag ser inte mina händer, men jag ser stjärnorna högt ovanför. På samma gång omsluten och under det oändligt vidsträckta.

    Koreografi, dans och ljudcollage: KAI-EN

    Tradering. Ett nätverk av rottrådar och mycel, intrasslade i symbiotiskt utbyte. Kroppslig tradering som den kvalitativa, fördjupade processen. Att vara värddjur för det som måste leva, att upplåta sin päls som reservat för det otuktade och vilda.

    KAI-EN (Karolina Palmgren) är butohdansare och koreograf. Hon intresserar sig för hur djupgående kroppsliga processer och erfarenheter kommuniceras genom den förhöjda situation som konsten erbjuder. Tillstånd av receptivitet, uppluckring och porositet är återkommande i hennes arbete, liksom relationer mellan kropp, konst och rit. Butoh förmedlas från kropp till kropp. KAI-EN studerade för koreografen och butohkonstnären SU-EN. Namnet KAI-EN visar på den levande länken till SU-ENs kropp och metod.

    www.kai-enbutoh.se

    Karolina Palmgren är också utbildad på Danshögskolans Folkdansutbildning med examen 2006 och är verksam som dansare och pedagog i den folkliga genren. Hon har genom åren fördjupat sig i den folkliga danskroppens förhållande till tyngd och transparens, dess intima relation till spelmansmusiken, samt vidareutvecklat den estetik som kommer ur detta förhållningssätt. Traderingen från kropp till kropp är central i den folkliga genren. Hennes mest betydelsefulla förebild och lärare är dansaren Ami Dregelid.

    Saadia Hussain
    PURE - PURE PURIFICATION

    Saadia vill diskutera kvinnans kropp utifrån hennes egen erfarenhet som kvinna, muslim, svensk och icke vit. Genom sin performance PURE, en tvagningsritual, tar hon det privata in i det offentliga.

    Saadia Hussain är verksam som konstnär, konstpedagog och konstaktivist med sin bas i Stockholm och arbetar nationellt och internationellt med tonvikt på tillgänglighet, demokrati, delaktighet och yttrandefrihet. Saadia har utvecklat metoder som möjliggör icke-professionellas deltagande i konstnärligt kollektivt skapande. Hon delar sitt konstnärsskap så att fler får upptäcka konstens makt, magi och möjligheter. Att fler får uttrycka, påverka och förändra de offentliga ytorna och synliggöra mångfaldiga komplexa berättelser i offentliga rum och därmed debatt. Mönsterbygge är centralt i Saadias konstnärskap. Genom att omskaka och omskapa mönster reflekterar hon över vanor, kulturer, traditioner och system. Hon konstruerar, kombinerar och komprimerar komplexa mönster om makt och motstånd och gör de synliga.
    www.saadia.se

    Paloma Madrid & Carina Michele Do
    
En storseans tillsammans med Juana Inéz de La Cruz och Qiu jin

    Koreografi och koncept: Paloma Madrid

    Av och med: Zorra Paloma Madrid och Qiu Carina Michele Do
    Musik: Ruby Ibarra, Liliana Felipe
    
Språk: engelska, spanska, svenska, teochew

    De som bevittnar bör ta med sig en ros till seansen.

    Svarta tånaglar som för evigt lär mig någonting

    Mitt mörker är vacker

    Modig, full med glädje
    
Som den stolta eken

    Smart och snygg, välsvarvad

    som den svarta rosen som aldrig fick blomma ut

    Trots det så förblir den bli utslagen i blomning
    som finns i all tid

    Mitt mörker mäktar
    
Mitt nu osynliggörs
    
Eftersom den osynliga tiden alltid går i otid
    Den enkla tiden är tretton fullmånar med solen som diamant

    Tiden som förenar musten som jag lever
    och bär på

    Mitt mörker tar ansvar över mörkret

    För att nyfiket återupptäcka och aldrig någonsin
    svika, sveket

    Lik blir till om jag inte går med mitt mörker
    Mitt svarta hår

    Mitt svarta könshår
    
Mina mörka blygdläppar

    Av Paloma Madrid

    Vem är jag nu?

    Vem är jag, det är en fråga som jag försöker att besvara

    Jag är i ständigt sökande, sökande av att lära mig
    Av att se mig själv
    Av att förstå mig själv
    (Ou ai meng be)

    Jag vill förstå

    (Ou umi jiang lu)
    
Inte som den du tror att jag är
    
Har aldrig varit den som du tror att jag är

    Jag har börjat hitta mig själv mer och mer

    Här och nu finns det känslor
    Finns det förståelse

    I ständig utveckling
    I ständigt lärdom

    Jag kommer aldrig att bli hel
    (Ou baa ai)
    
Jag vill inte bli hel

    Hel skulle innebära att jag slutar utvecklas
    Att jag slutar lära mig

    Och vem skulle jag då vara

    En person som inte lyssnar
    Som inte förstår
    
Som inte tar in

    Att det finns mer än bara ett perspektiv
    Det finns mer än bara en upplevelse
    Jag vill ta in
    (Nang thiee tjaaee kiea)
    Vi måste gemensamt stå
    Gemensamt förstå
    (tjaaee meng be)

    Av Carina Michele Do

    Paloma Madrid - alchemist of movements
works with choreography and movement. Paloma is bussy with her practice called the “poetical radical body investigation”. Proposing the body as a medium in constant change, a knowledge-producer and a spiritual transformer. Paloma is a pioneer, and started with the use of community dance in Sweden. Madrid works are constantly exploring the intersection between collaborative art and social choreography. Her choreographic processes constantly research and explore movement in relationship to body, context, political categorizations, power and her own life experience. They also explore the limits and the resistance of the dancers body and the non-dancers body in relation to and the meeting her artistic practice. Palomas work is always searching for possibilities of the mind and body to re-think the way of dance and choreography.
    www.palomamadrid.me

    Carina Michele Do
    Carina Michele Do - Carina started writing as a way to express herself and talk about issues that she felt have impacted her life such as racism, sexism and migration to name a few. Being in a society where she never really felt welcomed and feeling torn between different worlds, not belonging to either side. The writing then became something more and she wanted to express it by reading it out loud in forms like Spoken Word. Her art has now transformed to also include her body as a way of self-expression. In her work Carina wants to explore, develop herself and her background with an intersectional perspective. She is in constant search and process to find who she really is by keeping an open mind and learn from the people surrounding her.

    Efter kvällens fyra akter bjuder vi in till ett performativt samtal med konstnärer och publik, modererat av Magnus William Olsson.

    Magnus William-Olsson (f.1960) är poet, översättare, kritiker och essäist. Under många år har han lett det FSL som sysslar med kritiken som konst- och kunskapsform och samlar kritiker akademiker och konstnärer från alla konstarter och discipliner till seminarier och symposier. Inom FSL har en omfattande teoribildning skett kring begreppet Performativ kritik. MW-O redigerar FSL:s skriftserie och har själv publicerat en rad böcker som har den performativa kritiken till grund, senaste POETENS VERK som handlar om den argentinska poeten Alejandra Pizarnik. MW-O:s egen poesi är översatt till fler än tjugo språk och han har själv översatt poeter, alltifrån klassiker som Sapfo och Kavafis till samtida poeter som Antonio Gamoneda, Gloria Gervitz och Melisa Machado. Han är redaktör för poesikritiksajten Örnen och Kråkan, www.ornenochkrakan.se

    Med stöd av Fylkingen och Stockholms Stad

    -----------------------------

    Samproduktion med KAI-EN och Kajsa Sandström

  • The Rendered Earth : Films by Tinne Zenner

    Datum: 
    28 Oct 2018 - 18:30

    Tinne Zenner is a visual artist and filmmaker based in Copenhagen. She holds an MFA from The Royal Danish Academy of Fine Arts. Working with analogue film and digital animation, her work explores the physical structures, in which layers of history, politics and collective memory are embedded. With a point of departure in modern and global landscape, the films utilise cultural narratives, abstract information and analogue materiality in an ongoing portrayal of the world in circular transformation.
    Her work has been shown at a number of international film festivals including Ann Arbor Film Festival, Projections at New York Film Festival, CPH:DOX, Courtisane, Image Forum Tokyo and EXiS in South Korea, and exhibited internationally at Reykjavik Art Museum, Nuuk Art Museum, Gothenburg Kunsthal, BOZAR Centre for Fine Arts Brussels as well as at Overgaden - Institute of Contemporary Art, Kunsthal Charlottenborg and Fotografisk Center in Copenhagen.

    Entrance: 80 kr
    Programme : 50min
    The film screening starts at Kl.19.00


    Sleeping District
    16mm / Silent / 12min / 2014

    Shot on 16mm film in the outskirts of Moscow, Sleeping District is a document of the residential, concrete structures built during the Soviet Era. Static shots of massive apartment blocks and interior views of private apartments forms the visual side, which is intercut with a textual side constructed of observations and memories of the residents, translated from Russian into a broken English. Entering private homes built on tangible experiences, memories and imagination, the film questions how we think of collective memory and how the present may hold traces of history, family relations and a fallen political ideology in the shapes of physical objects and structures.

    Countries of production: Russia / Denmark


    Porosité
    16mm / Silent / 1min / 2015

    With a starting point in the architectural facades of Brussels, the postcards become a filter through which to view the city as a facade. Whereas the front of the postcard is a construction of the identity of the city, the back is a singular personal reference. In architecture façadism is when the building is demolished leaving only the façade. In a porous grid system of lines, layers and time, the facade becomes our shared reference to read the temporal space of the city. A spatial (de)construction of a city, 3D animation on 16mm.

    Country of production: Belgium


    Arrábida
    16mm / Optical sound / 16min / 2017

    A film centred on the production of landscape and concrete in the Arrábida Natural Park, Portugal. Covering a vast area of coast, caves, mountains and forest, the park is inhabited by a massive concrete factory that branches through the landscape. Documenting the various layers of the sourced material, the factory body and the constructed landscape, the film looks at how time is physically embedded in the matter and how the molecular particles act in a circular re-shaping of the whole. The film merges 16mm footage shot in the area of Arrábida with 3D animation of the topographic landscape as an equal analogue layer.

    Sound: Maile Colbert
    Countries of production: Portugal / Denmark


    Nutsigassat (Translations)
    HD / Stereo sound / 21min / 2018

    Nutsigassat reflects on the power of language as a colonizer of foreign landscapes. The Danish names imposed on Greenland's spaces and landscapes have historically been a part of Denmark's engagement in the vast country in the North. A process, through which the mountains of Sermitsiaq and Kingittorsuaq that surround Nuuk were detached from both their semantic and geographical meaning. But also the physical signs of the fatal interventions of the past are legible in the concrete high-rises that replaced the small communities of the bygds along the coasts which were closed down by the Danish government in the 1960s and 70s. Even the manual mass production of tupilaks (sacred amulets made of bones and horns) describes a cultural mutation of the mythical figure into a tourist object. Through a complex juxtaposition of text, voice and her beautiful 16mm film imagery, Zenner has created a critical work in which the majestic and vast vistas of Greenland defy the history imposed on them. (CPH:DOX 2018)

    Music: Wieland Rambke
    Voiceover: Maria Motzfeldt
    Countries of production: Greenland / Canada / Denmark

    Supported by:
    Danish Arts Foundation

    -
    Medlemsproduktion: Isis Marina Graham

  • AAM

    Datum: 
    31 Oct 2018 - 19:30

    Entré: 80 kr, Studerande/medlem: 60 kr

    Arne Forsén - piano
    Andreas Axelsson - trummor
    Mats Dimming - bas

    Frenetiskt, Frustande, Fryntligt!

    Det här är musik som kvittrar och fnittrar, tjattrar och smattrar.

    Fräsande, Frasande, Framåtandande!!

    Här finns hundra sorters buller, huller om buller.

    Frivilligt, Frivoligt, Frimärkligt!!!

    AAM är ett oväsenväsen av överraskande och översvallande sort.

    Och ibland spelar de också bara lite fint.
    -

    2017 var året för trions första tonsprång.

    Exempel på medlemmarnas andra samarbeten är Brus Trio, Roscoe Mitchell, John Tchicai, Phil Minton, Lisa Ullén Quartet, APUH! och Eye Make The Horizon.

    Foto: Heiko Purnhagen

    -
    Medlemsproduktion: Axelsson & Forsén

  • Tonsättarkollektivet TONSEKT intar Fylkingen

    Datum: 
    1 Nov 2018 - 19:00

    Denna gång tillsammans med Eva Lindal, violin, och Stina Hellberg Agback, harpa.
    Var: Fylkingen, FRI ENTRÉ
    När: Torsdag, 1 november, kl 19.00

    Konserten är en del av #fst100!

    Tonsättarkollektivet Tonsekt vill undersöka gränslandet mellan tonsättare och musiker. När kommer musiken till? Vi är fem tonsättare med olika uttryck och bakgrund som alla också är musiker och artister i någon form. Denna gång samarbetar vi med musikerna Eva Lindal (fiol/viola) och Stina Hellberg-Agback (harpa).

    Per Egland: Il Pikku Valssi
    Joel Engström: Nit och slit i himmelrikets tjänst
    Maria Lithell Flyg: Follow me into the woods (uruppförande)
    Rosali Grankull: 5.5 blad (uruppförande)
    Mats Gustafsson: Klagovisa (Lamento) (uruppförande)
    Eva Lindal / Stina Hellberg-Agback: Improvisation I och II

    Maria: Follow me into the woods
    För harpa och viola
    Durata: 3’40”

    Mitt stycke Follow me into the woods är, som ganska ofta när det gäller min musik, väldigt intuitivt skrivet. Titeln anspelar inte på att detta är en musikalisk tolkning av en skogspromenad utan snarare på det faktum att det är stillheten och tystnaden i naturen som behövs för mig som tonsättare för att jag ska kunna höra musiken i mitt huvud och få tiden och utrymmet att sätta ner den på pränt.

    Per Egland: Il Pikku valssi
    För harpa och fiol
    Durata: 5”

    Il Pikku valssi är en bearbetning av den traditionella finska folkmelodin Pikku Valssi.
    Stycket ingår i en svit bearbetade folkvisor från Norr- och Västerbotten. Sviten är planerad att framföras av duon sommaren 2019 på ett antal stop norrut längs inlandsbanan. En historisk odyssey i nybyggarnas fotspår och deras möte med den samiska kulturen för ett antal hundra år sedan.

    Joel Engström: Nit och slit i himmelrikets tjänst
    För harpa och fiol
    Dur 4’40’’

    I en tom himmel stannar den sista ängeln kvar när alla andra flytt till jorden. Han dammar i de låsta rummen, serverar mat och lyssnar på en galen Jehovas skrytarprat. För att skydda jorden och människorna från Jehovas vrede, skulle hen inse att ingen längre tror, har ängeln konstruerat en maskin som upprätthåller en sedan länge förgången storhet. Nitiskt han sköter sitt värv och håller världsordningen i schack. Ständigt med en oro att Jehova en dag skall upptäcka sanningen…

    Rosali Grankull: 5.5 blad
    För harpa, fiol, objekt och kontrabas

    "Relationer. Väv. Formar. Kontakt(a). Händer."

    Mats Gustafsson: Klagovisa
    För harpa och fiol.
    1918 - 100 år sedan Bergmans födelse och 100 år sedan den Svenska demokratins födelse. Den ene ack så död den andre ack så sjuklig. Av pesten smittad, med döden sedan länge vandrandes vid sidan.
    Än är du vagt levande och jag vill inte befatta mig med din död.

    Per Egland är född och uppvuxen i Härnösand och spelade slagverk i många år innan han började studera komposition. Han tycker om att sätta sig själv i situationer som han inte riktigt behärskar. Härom året spelade han till exempel huvudrollen i sin egen monogram för blåsorkester och ungdomskör. Per har också arbetat med musik till film och spelar in skivor i eget namn. Då som rockartist. Mer info på: http://www.peregland.se/

    Maria Lithell Flyg är född och uppvuxen söder om Stockholm. Är utbildad tonsättare och tog sin masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist våren 2014. Hon har skrivit stycken till musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester, ensemble recherche (Ty), Cecilia Zilliacus, David Huang, Olle Persson, Musica Vitae, Stockholms Saxofonkvartett, Magdalena Meitzner med flera.
    År 2014 skrev hon ett beställningsverk till Sveriges Radio / Berwaldhallen då Östersjöfestivalen uppmärksammade Alice Tegnér, 150 år, Längst inne i mitt huvud med text av Barbro Lindgren.
    Våren 2014 hade hon ett gästspel på Folkoperan där hon samarbetade med medlemmar ur KammarensembleN en dansare och en operasångare i ”miljöoperan” Någon borde ta tag i det här...
    Just nu skriver hon på beställningar till Stockholms Saxofonkvartett samt slagverksduon Hidden Mother.
    Maria har även släppt fyra plattor inom populärmusik – senaste Seven Deadly Sins, maj 2018. Samt medverkar med ett körstycke på skivan UrVerk med Uppsala Vokalensemble (Footprints, 2018).
    Hon har även erhållit fonogramstöd från Kulturrådet för produktionen av en skiva med urval av hennes kammarmusik.
    Mer info på: www.marialithell.se

    Joel Engström är född och uppvuxen i norra Värmland och har studerat komposition på Kungliga Musikhögskolan för Karin Rehnqvist och Per Lindgren. Han söker ofta färgstarka uttryck i sin musik med rik variation i harmonik och rytmik. För Joel brukar nyckelord som "kontraster" "profiler" och "dragningskraft" vara viktiga när han skriver musik och han upplever ofta musik som en fysikt rörbar massa som kan ha olika ytor och densitet. Detta blir hans "skulpturmaterial". Joel är även mycket intresserad av musikdramatik och har tidigare skrivit två stycken kammaroperor tillsammans med dramatikern Hanna Borglund, Det positiva bruset och Mayday Payday. I det arbetet fångades jag av det givande samarbetet mellan de olika konstnärliga parterna, text/musik/scenografi/regi osv. där alla bidrar med sitt perspektiv på handlingen för att tillsammans skapa en djup och mångfasetterad föreställning. Lyssna gärna på utdrag från dessa operor och annat som jag gjort via: www.joelengstrom.com https://soundcloud.com/joelengstrom

    Rosali Grankull Laborerar och funderar på musik. Har skrivit mycket kammarmusik, jobbat med teater och opera, dans och musik för arkitektur. Strävar efter att hitta ett organiskt gränsland mellan noterad musik och improvisation. Lirar en del saxofon och andra instrument i olika konstellationer.
    Mer info på www.subtilafrekvenser.se

    Mats Gustafsson är kompositör och kontrabasist som mestadels verkar inom området jazz och improvisationsmusik. Mats har studerat kontrabas och komposition vid musikhögskolan i Örebro, Stockholm och Bukarest. Som aktiv kompositör och musiker är han medlem i föreningen Fylkingen där han vid olika tillfällen framfört sin musik. Med sin egen jazzensemble spelar Mats en blandning av komponerad musik och fri improvisation. Han är även medlem i jazzbandet 3 Meter Musik som släpper ett första album i vinter. https://soundcloud.com/matsgustafsson

    DUO Lindal/Hellberg-Agback
    Var går gränsen mellan komposition och improvisation?
    Eva Lindal, violinist, och Stina Hellberg Agback, harpist, är två musiker som sällan sätter några gränser för vad som är möjligt. Två improvisatörer med gedigen erfarenhet av klassisk musik, såväl som musiken i gränslandet mellan modern konstmusik, jazz och fritt improviserad musik.

    I denna konsert framför duon verk av tonsättarna Per Egland, Joel Engström, Maria Lithell Flyg, Rosali Grankull och Mats Gustafsson. De bjuder även på egna kompositioner, med inspiration ur det dagliga livet, där till exempel blöjbyten och vaknätter möter den konstnärliga processen och kan utmynna i nya kompositioner.

    Eva Lindal är en utbildad klassisk violinist som tidigt började intressera sig för improvisation och annorlunda uttryck. Efter en lång karriär i Sveriges Radios Symfoniorkester har hon sedan år 2000 frilansat som improviserande violinist och spelar med musiker som Filip Augustsson, Mattias Windemo och Bill Payne.

    Stina Hellberg Agback är en harpist med rötterna i jazzen, som kontinuerligt arbetat med klassisk musik. Efter sin masterexamen i jazz från Kungliga Musikhögskolan 2012 har hon spelat med flera av landets professionella orkestrar, med teater och framför allt med olika improviserande grupper, som till exempel hennes egen grupp Trilobit.

    www.evalindal.com
    www.harpa.se

    -

    Medlemsproduktion: Mats Gustafsson

  • Ambitious Tapes release: Lisa Stenberg

    Datum: 
    3 Nov 2018 - 19:00

    LIVE
    David Granström
    Lisa Stenberg

    RELEASE
    Lisa Stenberg - *Monument* CS

    Slow waves of Synthi 100 emerging through monolithic marble spaces,
    extending into infinity.
    *Monument* embodies intense sensitivity, a vulnerable density that embraces
    our depths within. Through a intimate process based on listening, Lisa
    tuned herself to the machine and the beauty of the electricity under her
    hands, transforming pulsing voltage and vibrating power.

    Lisa Stenberg is a composer hailing from the north of Sweden based in
    Stockholm. Her music oscillates in the field of instrumental,
    electroacoustic and electronic music, exploring extended durations and
    states of eternity.
    https://lisastenberg.com
    https://soundcloud.com/lisa-stenberg

    David Granström makes synthesized electronic music formed by algorithmic
    and aleatoric processes, suspended in timeless stasis via stretched
    durations and gradual, cyclical change.
    This evening he will present the first iteration of a new live-coding set
    based on material from his ongoing project "{}.play".
    https://davidgranstrom.com
    https://synthdef.art/function-play

    Ambitious Tapes
    Ambitious music.
    On tape.
    http://ambitioustapes.com

    >>>>>>
    entrance 80kr/ 100kr
    card only for door & bar
    cash or swish for cassettes

    -

    Medlemsproduktion: Daniel M Karlsson, Lisa Stenberg

  • FRIM på FYLKNGEN #9

    Datum: 
    15 Nov 2018 - 19:30

    Välkommen till FRIM på FYLKNGEN #9 som denna gång presenterar ännu en fantastisk Line-up!

    Denna gång får vi besök av den fantastiska duon Biliana Voutchkova / Michael Thieke från Berlin som nyligen släppt den kritikerrosade skivan "Blurred Music. Vi får ett unikt soloset från Trondheimsbaserade slagverkaren Matilda Rolfsson och sist men inte minst kommer den nyligen utflyttade Stockholmaren Niklas Fite, numera baserad i Köpenhamn hit med sin duo med Berlin-baserade basisten Alexander Frangenheim.

    Dörrarna öppnas 19.30.
    ENTRÈ 100SEK, Medlem FRIM/FYLKINGEN 80KR
    Endast kortbetalning

    Mer Info om banden:


    Alexander Frangenheim - Kontrabas
    Niklas Fite - Gitarr, Banjo

    Duon Frangenheim/Fite startade 2016 och har arbetat intensivt med sin musik. Tillsammans jobbar de med en musik som är koncentrerad, fylld med ett tätt samspel, dynamik och drama. 2018 släpptes deras debutskiva ”Sugar is a necessary fluid”.
    Alexander Frangenheim är en basist som är baserad i Berlin. Han har varit aktiv på improvisations-scenen sedan 80-talet och har samarbetat med musiker som Günter Christmann, Roger Turner, Isabelle Duthoit, Pat Thomas etc. och varit en del av gruppen zeitkratzer.
    Niklas Fite (f.1995) är en gitarrist och banjoist från Stockholm och baserad i Köpenhamn. Han har varit aktiv på improvisations-scenen i några år och har spelat med t.ex. Raymond Strid, Isak Hedtjärn, Tristan Honsinger, Phil Minton m.fl.

    Foto: Christina Marx


    Matilda Rolfsson - Slagverk

    Matilda Rolfsson f. 1987, är en svensk perkussionist boende och verksam i Trondheim. Hon är utbildad vid Institutt for Musikk NTNU, Jazzlinja samt en mastergrad från Institutt for Musikk NTNU och därtill utbytes-studier vid Trinity Laban Conservatoire of Music & Dance, London. Med sin horisontella 20” bastrumma utgör Matilda Rolfsson ett särpräglat och texturalt perkussivt uttryck med vilket hon de senaste åren kommit att göra ett bestående avtryck bland kritiker såväl som hos publik. Matilda är aktiv solo, tillsammans med dansare eller i olika konstellationer med celebra improvisations musiker så som: Maggie Nicols, Lisa Ullén (Trio Generations),Phil Minton, Joëlle Léandre, Veryan Weston, Elisabeth Harnik, Sten Sandell, Guro Moe och Hannah Marshall mfl.

    https://soundcloud.com/matilda-rolfsson

    Foto: Christina Marx


    Biliana Voutchkova - violin/voice, Michael Thieke - clarinet

    The music of the Voutchkova/Thieke duo focuses on micro tonality, imagery and intensely dynamic, often slowly developing and moving soundscapes. Violinist Biliana Voutchkova and clarinetist Michael Thieke have worked together within (and in between) both compositional and improvisational methods since 2011. They played concerts in Italy, Austria, Switzerland, Germany, Czech Republic, Serbia, Bulgaria, the USA. In 2016 the duo started developing their concept Blurred Music which is dedicated to the translation of the visual concept of blurriness into sonic forms and strategies. In 2018 Voutchkoava and Thieke received a grand from Musikfonds in Germany to develop this concept further into two new directions - a quartet extension with bass recorder player Miako Klein and double bass player Andrew Lafkas,
    as well as a new long length installation format with durations of up to 5 hours.

    The granulation of sound into exquisite detail was once the field of the electronic music composer. But, a new type of instrumental virtuosity has been mastered by artists such as Voutchkova and Thieke. Emerging from experimental and improvisational practices, it’s a virtuosity that puts a lens on the particles of sound within sounds. And through deconstruction of (traditionally conceived) instrumental tone, these granulated particles of sound became the material of a whole new world of music being created on the same old instruments. As a result of their close collaboration, the duo has developed a strong interest in exploring further the details of this new world increasing the sensitivity of perception for themselves and their audiences. Voutchkova and Thieke deliver the findings of these explorations with intensity, chiseled beauty and expressive communication fully formed, their search being continuous and ever expanding.

    Foto: Boriana Pandova

    VIDEO
    Blurred Music CD Release concert
    https://vimeo.com/294950243

    Live at Sammlung Hoffmann/Berlin
    http://vimeo.com/94640632

    MUSIC
    Live concert at ADK/Akademie der Künste Berlin
    http://www.michael-thieke.de/mp3/splitter_AdK_voutchkova-thieke.mp3

    http://www.bilianavoutchkova.net/voutchkovathieke-duo.html

    About Blurred Music
    "It’s a pleasure to follow the patient, intricate explorations of this Berlin based duo, as Voutchkova’s string
    double-stoppings mesh with Thieke’s woodwind multiphonics. Notes pass into noise and back again.

    ....Some of these passages have a remarkable, haunted quality, as if the music is
    staring at itself in a mirror... The result is a fresh, very listenable stretch of close instrumental interplay."
    Clive Bell, The Wire (UK)

    "The vibe or flow has a mysterious sense of synchronicity, a current that runs throughout, which can be felt by those sympathetic to the magic
    forces within. There is quite a bit more going on here that one might imagine. The duo slowly yet consistently shift through many different layers,
    melodic and abstract fragments are in constant motion, making the results both fascinating and unpredictable.
    Bruce Lee Gallanter DowntownMusic Gallery (USA)

    “…I was overwhelmed by the passionate intensity and unity of their music. Their conversations have substance
    and are full of nuance and subtleties that matter.”
    DM, Vital Weekly

    “…simply surrender to the magnificent sonic universes of Voutchkova and Thieke. Soon enough you may find yourself drawn again and again to their addictive duets, wishing for more and always discovering new nuances and ideas. Voutchkova and Thieke offer an arresting journey through sounds and sounds within sounds, increasing their and ours, the listeners, sensitivity of perception. Their sonic explorations are sketched with quiet intensity, reserved but passionate dynamics, adventurous, inventive spirit and austere beauty. Both carefully deconstructs the conventional, sonic spectrum of their instruments into subtle particles that flow organically, creating a completely new language on their own…”
    Eyal Hareuveni, Free Jazz Blog

    -
    Samproduktion med FRIM

  • SOUND OF STOCKHOLM 2018

    Datum: 
    22 Nov 2018 - 24 Nov 2018

    Den nionde upplagan av Sound of Stockholm närmar sig med stormsteg! Festivalen är ett unikt samarbete mellan några av de mest tongivande aktörerna inom Stockholms samtida och experimentella musikscen; Fylkingen, FRIM, Kulturföreningen SEKT, Studio 53, Konstmusiksystrar, Samtida Musik och STHLM Drone Society.

    -

    The 9th edition of Sound of Stockholm is coming up! The festival is a unique collaboration between some of the most prominent organizations of the Stockholm experimental music scene: Fylkingen, FRIM, Kulturföreningen SEKT, Studio 53, Konstmusiksystrar, Samtida Musik and STHLM Drone Society.

    -

    LINE-UP:

    Antenes
    Ida Engelhardt
    Viktor Kalima
    Lo Kristenson
    Maja S. K. Ratkje
    We like we

    -------------
    TBA

    Biljettsläpp / Ticket release: TBA
    Mer info/ Website: https://soundofstockholm.se/

  • XKatedral n.8

    Datum: 
    30 Nov 2018 - 20:00

    November 30 / 20:00 - 01:00 / 80kr

    JH1.FS3
    Mats Erlandsson
    Zach Rowden
    Sorrowing Christ + Händer Som Vårdar
    Elena Wolay (DJ)
    Free The Land (Exhibition)

    + XKatedral tape releases by Mats Erlandsson, Zach Rowden and Daniel Karlsson.

    •••••••••••••••••••••••••

    JH1.FS3

    JH1.FS3 is the duo of Frederikke Hoffmeier and Jesse Sanes. Though each figures individually in the now-generation of industrial noise—as Puce Mary and Liebestod respectively—JH1.FS3 delineates a more subtle “cinema of the ear.” Here, their words are spoken amidst a savvy re-assembly of 20th century avant-sonics: music concrète, technique extension, and pure electronic sound.

    MATS ERLANDSSON

    Mats Erlandsson is part of the vibrantly reemerging field of drone music in Stockholm, Sweden, as well as being a studio assistant at the world-renowned Electronic Music Studio (EMS). Erlandsson presents his work both as a solo artist and in collaborations, most notably together with Yair Elazar Glotman and Maria Horn.

    ZACH ROWDEN

    Zach Rowden in an American musician dealing with the acoustic and performative possibilities of the contrabass and violin. His fierce improvisational approach strips away the raw textural make up of these iconic acoustic instruments, rendering a complex timbral transformation of their sound and a complete obliteration of the listeners own understanding of the sonic potential of the contrabass and violin. Zach’s promising release for XKatedral, “Tasked”, is a severe harnessing of pyschoacoustic rhythms and microtonality through the simplistic instrumentation of contrabass and feedback. His current projects and collaborators include Iancu Dumitrescu and the late Ana-Maria Avram’s Hyperion Ensemble, The Ghost, Tongue Depressor, Charmaine Lee, Tyshawn Sorey, Robert Black, Leila Bordreuil, Kali Malone, Paul Flaherty, Chris Cretella, Matt Sargent, and Wendy Eisenberg.

    SORROWING CHRIST

    Sorrowing Christ consists of Kali Malone – a Stockholm based musician and composer who co-operates the XKatedral label — and Aaron Miller Rehm – a Colorado based artist operating the Bleak Environment label and in the projects Leopard in a Tree, Flowering Blade and City Hunter.

    As they spend most of their time separated by the Atlantic ocean, a Sorrowing Christ live show is something rare to come across. Earlier occasions include performances in Denver’s Rhinoceropolis together with Spectral Voice and City Hunter, inside the legendary disbanded iron mine at Norbergfestival, within a Czech hussite church, and together with Drew McDowall in Stockholm. Sorrowing Christ is part of the Arizona label and artist collective Ascetic House. For this occasion they are joining forces with Händer Som Vårdar.

    HÄNDER SOM VÅRDAR

    Henrik Söderström, a founding member of the Stockholm-based Masskultur experimental music booking collective, has been making music under the name Händer Som Vårdar for 10 years, performing in Sweden, Europe and the United States. HSV’s catalogue of underground cassette releases vary in style and production, forming different iterations of the sound at the core of the project: a highly personal, industrial noise music. Informed by his studies in visual arts, the music of HSV examines the emotive potential of timbre, the specifics of media and the conceptuality of sounds, all assembled in a referential, “plastic” process that echoes both musique concrète and the sampling culture of contemporary electronic music.

    ELENA WOLAY (DJ)

    Elena Wolay is a curator, lecturer, organizer, and a music journalist based in Malmö. Elena is a creative force within the Swedish music scene, consistently setting the focus on free music and radical art. Her most noted project is Jazz Är Farligt.

    FREE THE LAND (exhibition)

    Free The Land is an evolving project of change agent Jesse Sanes. A media diary of environmental impressions natural and domestic, it has manifested in print, collage work, soundmap contributions, guerrilla internet performance, live electronics, and immersive audio and visual installation. FTL pulls field recordings, found sound, and computer speech into a compost of synthesis and free manipulation. Since the performance celebrating the release of ‘“Bedside Ecology” - a multimedia USB drive on Brendan Fowler's 'nontraditional' label DM8H943, Free The Land convenes as a collaborative trio with Sanes, Frederikke Hoffmeier – who aside from the disquieting dynamics of Puce Mary also collaborates with Sanes in JH1.FS3 – and Nial Morgan who has played it harsh and loose in solo projects Wrong Hole and Race to the Bottom. This specific iteration of Free The Land sees the addition of Kali Malone, Aaron Miller Rehm and Henrik Söderström.

    •••••••••••••••••••••••••

    CARD ONLY FOR DOOR/BAR
    SWISH/CASH FOR MERCH

    ••••••••••••••••••••••••

    med stöd från stockholms stad

    -
    Samproduktion med XKatedral