Kommande program

Datum:

  • VEMS presenterar: ELEKTROAKUSTISKT MÅNGKANALSÄVENTYR

    Datum: 
    29 Apr 2017 - 18:00

    Kom och upplev elektroakustiska mångkanalsäventyr på Fylkingen! Kompositörer och musiker från föreningen VEMS bjuder på ett rikt utbud av livemusik, nyskrivna fixed media-kompositioner samt historiska stycken från arkivet.

    Musikupplevelser hela kvällen (kl 18-24) med nytt program varje timme fram till midnatt.

    --------------------------------

    VEMS representerar de kompositörer och ljudkonstnärer som är verksamma på Elektronmusikstudion (EMS) i Stockholm, som sedan 1964 varit en knutpunkt för elektroakustisk musik och ljudkonst.

    vems.nu
    elektronmusikstudion.se
    kulturnattstockholm.se

    --------------------------------

    Fri entré.
    Endast kortbetalning i baren.
    Dörrarna öppnar kl 17:45

    --------------------------------

    Samproduktion: VEMS

  • Arashi (Sakata, Nilssen-Love, Berthling)

    Datum: 
    4 May 2017 - 19:00

    Akira Sakata: alto saxophone, clarinet, voice
    Johan Berthling: double bass
    Paal Nilssen-Love: drums & percussion

    Arashi gjorde sin första spelning tillsammans 2013 på Molde Jazzfestival i Norge. Sen dess har man släppt två skivor på österrikiska Trost och gjort turnéer i Eropa, Japan och Mexico. Sakata är en av Japans mest legendariska avantgarde-musiker och är känd för sitt arbete med Yamashita Trio, Peter Brötzmann, Jim O´Rourke och Bill Laswell.

    „The Wire“ about their first trio-release: (…) there are moments on this
    album when the energy is so furiously intense it feels like it‘s going to
    spin out of control and take someone’s eye out. Sakata delivers wry alto
    phrases, as though from the corner of his mouth, before disgressing into
    urgent flights of fancy, and finally launching into screaming, red-faced
    declamation – fuelled by Nilsen-Love’s boiling pulse-time drums and and the
    low bounce of Berthling‘s double bass.

    --------------------------------

    Entré 100 SEK

    --------------------------------

    FB-event: https://www.facebook.com/events/1823997514590054/

    --------------------------------

    Medlemsproduktion: Johan Berthling

  • FRIDAYS PUSH

    Datum: 
    5 May 2017 - 19:30

    Happy Fridays at the Fylkingen Bar, old/new vinyls spinning exclusively. In concert unexpected combinations, always friendly, feel-good and experimental. The musical evening spans across a wide range of electronic genres, including sound art and art music.

    Lineup: On stage Harpun, Lisa&Kroffe, Slim Vic, Alexandra Nilsson, Sound Quartet ft Hara Alonso (ES) & Philippe Moenne-Loccoz (FR). DJ Funky Tuna. (in the bar).

    ------------------------------------------------

    Entrance: 100kr (80 kr for students/members in Lamour and Fylkingen)

    ------------------------------------------------
    Medlemsproduktion: Thomas Bjelkeborn, i samarbete med föreningen Lamour

  • Solo Trombon med Ivo Nilsson med och utan elektronik

    Datum: 
    7 May 2017 - 19:30

    Solo Trombon med Ivo Nilsson
    med och utan elektronik

    Musik bland annat av Luca Francesconi, Marsel Nichan och Ivo Nilsson

    ------------------------------------------------

    Konserten börjar 20.00
    Dörrar öppnas 19.30

    Fri Entré

    ------------------------------------------------

    BIOGRAFI
    Efter avslutade studier vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm debuterade Ivo Nilsson 1989 som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år debuterade han även som tonsättare genom ett uruppförande vid Franska Radion efter studier i komposition vid IRCAM i Paris.
    Sedan dess har han varit fritt verksam som kammarmusiker och solist specialiserad på interpretation av nutida musik. I hans verksamhet ingår täta samarbeten med tonsättare vilket resulterat i en unik repertoar av verk skrivna direkt för honom. Han är medlem av ensemblerna KammarensembleN, Ensemble Son och Axelsson & Nilsson-duo.

    Hans internationella verksamhet innefattar gästspel på bla. festivalerna Beyond 440 Hz (Los Angeles), Biennale di Venezia, Chicago Jazz festival, Musica (Strasbourg), Huddersfield Contemporary Music festival, Ilhom (Tashkent), Inventionen (Berlin), Roaring Hoofs (Mongoliet), 2 days and 2 nights (Odessa), Sonorities (Belfast), Spazio Musica (Cagliari), Spectra (Tirana), Time of music (Viitasaari), Ultima (Oslo) och World Music Days (Hong-Kong, Stockholm & Zagreb).

    2001 utkom hans första solo-CD på etiketten Phono Suecia och som kammarmusiker har medverkat vid produktioner för bla. Alice, Caprice, dbp, SFZ & Wergo.

    Under 2003-2005 var Ivo Nilsson även konstnärlig ledare för Stockholm New Music festival.

    2007 blev han tilldelad Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris.

    ------------------------------------------------

    Medlemsproduktion: Marsel Nichan

  • ELOY FESTIVAL

    Datum: 
    11 May 2017 - 13 May 2017

    Jean-Claude Eloy är en av den elektroakustiska musikens mest välbevarade hemligheter. Det är med stor stolthet Fylkingen nu kan presentera en tre dagars festival med hans musik. Eloy är själv närvarande och berättar om sina verk.

    Jean-Claude Eloy (f. 1938) är en av de mer betydande tidiga kompositörerna inom elektroakustisk musik. Även om han fortfarande vid 78 års ålder turnerar runt världen så har den svenska publiken gått miste om detta konstnärskap.
    Fylkingen, i samarbete med EMS, vill nu råda bot på detta genom att presentera Eloy i helbild. Vi har valt ett av hans tidigaste elektroniska verk, Shanti, samt ett av hans senaste, The Midnight of the Faith, för att få fram spännvidden i ett långt konstnärskap. Vi avslutar med hans mest omtalade och refererade verk, Gaku No Michi, som sträcker sig över fyra timmar.
    Samtliga verk framförs med åttakanalers projicering och publiken är placerad runt kompositören, som diffuserar ljudet live.

    Program

    • TORSDAG 11 maj: Shanti (2.20h, 1972/73)
    Verket, vars titel betyder Fred, är skapat i WDR studio i Köln. Det utgår från indisk filosofi och har av åhörare beskrivits som en meditation och en andlig resa.

    • FREDAG 12 maj: Artist talk
    modererat av Fylkingen-medlemmen Christophe Aslanian
    The Midnight of the Faith (2h, 2014)
    Ett stycke inspirerat av den tysk-judiska filosofen, författaren, nunnan, martyren och helgonet Edith Stein (1891-1942). Med invävda textfragment av Stein består stycket av elektroniska och konkreta ljud.

    • LÖRDAG 13 maj:
    Gaku No Michi
    (4h, 1977/78)
    Eloys mest kända verk, skapat under hans vistelse i Japan. Verket består av två delar: Tokyo och Fushiki - en yttre och en inre resa.

    Dörrarna öppnas kl 19, konsert/artist talk kl 19.30
    Biljettpris 100/80 kr per kväll

    Eloy var en av de tidigaste kompositörerna att börja använda sig av den nya elektroniska teknikens möjligheter. Han studerade i Darmstadt för Messiaen och Stockhausen och för Pierre Boulez i Basel. Hans verk har sedan dess framförts över hela världen. Han har bl a verkat i USA där han var professor vid universitetet i Berkely, i Tyskland där han arbetat vid den väkända studion i Köln, och vid NHK i Tokyo.
    Eloys musik kan sägas utgöra en syntes mellan musique concrète och elektronische musik, men också mellan konstmusik och österländska traditioner. Han skapar en konst som går på djupet och som utgör en brygga mellan känsla och intellekt, mellan ljud och musik, mellan konkret och abstrakt. Tematiskt ägnar han sig åt en av vår tids viktigaste frågor: relationen till den andre, till det som är främmande eller okänt.
    www.eloyjeanclaude.com

    --------------------------------

    Fylkingenproduktion i samarbete med EMS
    samt medlemmarna Lars Åkerlund, Christophe Aslanian & Anna Westberg
    Med stöd av Stockholms stad.

  • Monocube, Anders Bryngelsson, Moljebka Pvlse, Diskrepant

    Datum: 
    18 May 2017 - 19:30

    Live:
    MONOCUBE
    ANDERS BRYNGELSSON
    MOLJEBKA PVLSE
    DISKREPANT

    +
    Vi firar släppet av boken och kassetten ”The Peripheral – other spaces” av Geraldine Hudson, Anders Bryngelsson & Jonas Tiljander.

    ------------------------------------------------
    Entré:
    100 SEK (80 för medlemmar & studenter)

    Endast kortbetalning i entré och bar.
    Merchandise & böcker kontant.

    ------------------------------------------------
    MONOCUBE

    Monocube från Ukraina har varit aktivt sedan 2008. Med sin medverkan på Drone Records Drone Mind-serie och sitt andra album ”The Rituals” på Malignant Records har Andrzej Gladuszewski snabbt etablerat sig som en stark leverantör av mörk ambient, filmiska texturer och utdragna ljudlandskap som ekar i fjärran.

    www.facebook.com/monocube.official/
    www.soundcloud.com/monocube_official

    ------------------------------------------------
    ANDERS BRYNGELSSON

    Anders Bryngelsson gör denna kväll en live-remix av soundtracket till Geraldine Hudsons utställning ”The Peripheral” (Candyland, 2016). Verket, som tog sitt ursprung i en psykogeografisk promenad, skapades tillsammans med Jonas Tiljander och ges denna afton ut som en konstbok med tillhörande kassett.

    Anders Bryngelsson spelar med Brainbombs, No Balls, Regler och OOCD och på egen hand har han gjort liveelektronik-konserter i olika sammanhang. Abstrakta ljudlandskap vävs samman med återkommande upprepningar av strukturer, skeva ljud och rytmer.

    www.diskad.wordpress.com

    ------------------------------------------------
    MOLJEBKA PVLSE

    Moljebka Pvlse är en experimentell musikgrupp från Stockholm som arbetar med elektroniska och akustiska instrument samt fältinspelningar. Musiken är mörk, långsam och stämningsfull men ljudlandskapen rör sig mellan flera lager och tar ofta oväntade sidospår med inslag av noise och poppigare tongångar.

    Under årens lopp har Moljebka Pvlse släppt över tjugo album på flera olika skivbolag bland andra Drone Records, Reverse Alignment, Taâlem, Greytone, Mystery Sea och Cold Meat Industry ocg uppträtt i Kanada, Finland, Frankrike, Tyskland, Israel, Nederländerna, Polen, Slovenien, Sverige, Ukraina och USA.

    www.facebook.com/Moljebka.Pvlse
    www.moljebka.com

    ------------------------------------------------
    DISKREPANT
    Sedan 1997 har Per Åhlund utforskat vibrationer, material, signaler och gränslandet mellan ljud och musik under namnet Diskrepant.

    Med tre album, två livealbum, tre EPs och medverkan på ett tiotal samlingar på tjugo år är inte Diskrepant underjordens mest produktiva projekt, men med en fjärde EP sommaren 2017 och det kommande albumet ”Xerox Nature” är han fortfarande högst aktiv. ”Xerox Nature” släpps på Svenska bolaget Reverse Alignment hösten 2017 tillsammans med en ommastrad version av det tidigare slutsålda albumet "Ex Machina Libertas".

    www.facebook.com/Diskrepant-189768581035305/
    www.diskrepant.se

    ------------------------------------------------

    Om ”The Peripheral – other spaces”:
    Artists book with cassette, limited edition of 23.

    For the exhibition 'The Peripheral' at Candyland (march 2016) Geraldine took a psychogeographic walk between two former psychiatric institutions, both built on the outskirts of Stockholm, which at the time were miles from 'normal civilisation', both institutions which had housed Female artists during their history.
    The resulting exhibition and artists book attempt to examine this otherness, whether relating to societal concepts of 'normality, or the perception of those heterotopias, other spaces, which, when experienced by the 'outsider', come to take on a totally altered significance and reading, an other codification, to how they are experience by the city dweller who traverses these on a daily basis.
    The soundwork during the exhibition has now been reproduced, in an edition of 23 as part of the bookwork.

    "The condition of "Otherness" is a person’s non conformity to and with the social norms of society and to the condition of disenfranchisement (political exclusion), either by the activities of the state or by the activities of the social institutions (e.g. the Professions), which are respectively invested with political and social power. Therefore, in the condition of "Otherness", the person is alienated from the center of society and is placed at the societal margin for being the Other."
    The New Fontana Dictionary of Modern Thought, Third Edition, (1999)

    ------------------------------------------------

    Medlemproduktion: Geraldine Hudson / Per Åhlund