Entré 120kr, stud 70kr, medlem fri entré
Fylkingenproduktion
Välkommen till en kväll fylld av improvisation i dans och musik! Två kära gäster från Göteborg delar kväll med medlemmar i Fylkingen i ett fyrverkeri av spontan interaktion!
Medverkande:
Foto: Mireille Leblanc och okänd
NO: 1 Basisten Peter Janson och scenkonstnären Lisa Larsdotter Petersson är ganska nya för varandra men inte inför improvisationen. Genom musik, rörelse och röst alstrar de fysiska ljudbilder där växelverkan mellan driver tid och rum. Elasticitet och kontrast gestaltar formen där både individualitet och det ömsesidiga ryms.
Tuutula sisters Speciellt för denna kväll återuppstår Tuutula sisters, Lise-Lotte Norelius och Katarina Eriksson! De framför Första och Andra Hjärttonen, där de lyssnar in och möblerar om bland inre och yttre rytmer.
Paul Pignon & Liisa Pentti Videoprojektor, duk, kamera lite snett mot duken, kamerabilden projiceras på duken. Liisa dansar (delvis) framför duken, hennes skugga och multiplicerade videobilder skapar en mängd kopior - replicas. Jag spelar vid sidan om. Eventuellt kommer in i bilden en kort stund.
Feronia Wennborg & Alica Tserkovnaja Feronia Wennborg och Alica Tserkovnaja undersöker gränserna mellan nuet och det imaginära i en performance som utforskar lyssnande som koreografi.
Videostill: Eva Sidén
Sound Spirits – Musik- dans-video-installation med 3d- animeringar, ljudobjekt, flygel och elektronisk bandstämma 4.0 Av och med Eva Sidén och Per Sacklén ”Människan är kanske en del av naturen men ändå utestängd. Utbruten ur sammanhanget sökandes sin plats i den helhet som vi minns men inte längre är en del av."
No. one Av och med Sofia Härdig Audience: Sit down and watch, try not to help Performer: Stand on stage, try not to ask for help.
Foto: Lennart Henstam
Arne Forsén & Karin Jemsby Karin Jemsby och Arne Forsén leker, snirklar och lirkar med vad som händer när två personer undersöker undret med kropparnas rörelser och ljuden i rummet.
Foto: Jonas Andersson
SITTING Under namnet Sitting förenas dansaren Ulrika Blåeld Wedin och slagverkaren Andreas Axelsson i ett improviserat möte där gränserna mellan det visuella och klangliga uttrycket utmanas och är under ständig förhandling. https://youtu.be/JGacp_mZljo
Under namnet Sitting förenas dansaren Ulrika Blåeld Wedin och slagverkaren Andreas Axelsson i ett improviserat möte där gränserna mellan det visuella och klangliga uttrycket utmanas och är under ständig förhandling.
Dansaren och koreografen Ulrika Blåeld Wedins praktik är rörelsebaserad, intuitiv och reflekterande, djupt förankrad i människans relation till naturens oavbrutna processer där krafter samverkar, sammanfaller eller kolliderar. Hon är outtröttligt hängiven dansens förmåga att överskrida psykologiska och intellektuella koncept och utforskar rörelsens musikalitet och uttryck genom dynamiska kontraster. Hennes önskan är att möta publiken i upplevelser som transcenderar rum och tid.
Hon arbetar med koreografi, improvisation och video och rör sig mellan scenföreställningar, platsspecifika verk och har en bakgrund i klubbvärlden där hon gjort en rad performances i samarbete med djs och andra artister. Hon bildar duon SITTING tillsammans med trummisen och slagverkaren Andreas Axelsson, dansar med sin syster aka Black Pudding Poetry, artist och singer-songwriter och arbetar i gruppen Allt hänger samman sedan 2022.
Karin Jemsby och Arne Forsén leker, snirklar och lirkar med vad som händer när två personer undersöker undret med kropparnas rörelser och ljuden i rummet.
ARNE FORSÉN – piano …vandrar med förkärlek mellan olika musikaliska uttrycksformer och samarbeten med andra konstarter, inte minst dans och som här, bildkonst. Han är kanske mest känd som en öppensinnad jazzmusiker och fri improvisatör men gör lika gärna djupdykningar i folkmusikens värld och i klassisk musik. Bland hans samarbeten kan nämnas Brus Trio, Paul Lovens, Phil Minton, Roscoe Mitchell, Mats Gustafsson, Roland Keijser och Sören Johansson. Arbetar frilans och som lärare på Kgl. Musikhögskolan och Gnesta kulturskola.
Per Sacklén är dansare och koreograf verksam i Stockholm. Som klassiskt skolad dansare har han arbetat i flera repertoarkompanier både i Sverige och utomlands. Sedan mitten av 90-talet har Per arbetat med samtida dans på projektbasis, både som dansare och koreograf. De senaste åren har hans arbete huvudsakligen kretsat kring Räserbyråns projekt men han har även medverkat i andra koreografers verk. Sedan 2014 är han medlem i Weld Company; ett pågående arbete som fokuserar på koreografi, metoder och praktiker inom dans. Inom Räserbyrån har Per även haft möjlighet att fördjupa sig i sitt undersökande av ljud och han har skapat musik till ett antal produktioner.
Eva Sidén är yrkesverksam inom konstmusikområdet som tonkonstnär, tonsättare och konsertpianist. Hon komponerar framförallt instrumentalmusik och verk med elektronik/ljudkonst. Hon arbetar också med konceptuella och platsrelaterade verk och konserter. Hon har gjort ett flertal nyskapande konsertprojekt både med sin egen musik och andras.
Hennes verk och konserter har framförts tillexempel på Moderna Museet i Stockholm och Musée d `Orsay i Paris, liksom i konserthus, teatrar, konsthallar och gallerier såväl i Sverige som internationellt. Eva Sidéns konstnärliga verksamhet innefattar också ett flertal samarbetsprojekt med andra konstnärer och konstformer; bildkonst, teater, dans och poesi/litteratur. Många av hennes arbeten innehåller en synestetisk aspekt.
Alica Tserkovnaja (f. 1988) är en interdisciplinär konstnär som arbetar genom koreografi, ljud och text.
Alica's verk har visats på Konträr (Stockholm), Inkonst (Malmö) and Centre for Contemporary Arts (Glasgow).
More:
https://alicatserkovnaja.com/
Feronia Wennborg is an artist and musician based in Stockholm. Her work explores the social and reimaginative possibilities embedded in practices of listening and sounding.
Videoprojektor, duk, kamera lite snett mot duken, kamerabilden projiceras på duken. Liisa dansar (delvis) framför duken, hennes skugga och multiplicerade videobilder skapar en mängd kopior - replicas. Jag spelar vid sidan om. Eventuellt kommer in i bilden en kort stund.
Paul Pignon was born and grew up in the UK. Began playing jazz at 15. Studied physics at Oxford. While there in 1961 he made his first forays into non-idiomatic improvisation, abandoned Ph.D research at Oxford in favour of music. He moved to Yugoslavia and co-founded the Radio Belgrade Electronic Studio. 14 years working with the Synthi 100 which was originally custom built for the Studio. Active as composer of chamber, vocal electronic and improvised music there, leading the group Interaction.
In 1986 he moved to Sweden, composing and developing computer music software at Elektronmusikstudion (EMS Stockholm ). Member of FSTand Fylkingen. Producer at Fylkingen 1988-1992. Active as composer of electronic and instrumental works, and real-time composer on single reeds, didgeridoo, recorders, voice, laptop; currently with BOP, BONON, 2+(with Liisa Pentti), Free Speech, The Great Learning Orchestra, and other ensembles in Sweden and abroad.
Katarina Eriksson är verksam som dansare och koreograf med ett stort intresse för andra konstformer. Hon är klassiskt skolad dansare men arbetar främst på den fria, nutida dansscenen och många arbeten görs i andra miljöer än det vanliga scenrummet. Katarina har, utöver arbetet med Räserbyrån, pågående samarbeten med bildkonstnären Maria Hurtig, komponisten Lise-Lotte Norelius och författaren Kerstin Norborg. Våren 2021 examinerades Katarina från masterprogrammet Nya performativa praktiker på Stockholms Konstnärliga Högskola.
Lise-Lotte Norelius (1961) har 40 års erfarenhet som musiker. Hon etablerade sig tidigt som slagverkare, men har sedan 2000 huvudsakligen fokuserat på live-elektronik.
Hon studerade elektroakustisk komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1998-2002 och har sedan dess komponerat musik för högtalare, musiker med live-elektronik, poesi, teater, installationer och dansföreställningar.
Företrädet för små, patetiska, komiska och fula ljud, rytmiska strukturer och långa linjer kännetecknar ofta hennes musik, som kan vara både vacker, rå och brutal. På senare år har hon använt styrbara motorer, hemmagjorda ljudapparater, synthsmycken, dammsugare och diskettstationer, för vidare bearbetning med sin Max/MSP-programvara och olika effektboxar. https://www.lise-lottenorelius.se/
Basisten Peter Janson och scenkonstnären Lisa Larsdotter Petersson är ganska nya för varandra men inte inför improvisationen. Genom musik, rörelse och röst alstrar de fysiska ljudbilder där växelverkan mellan driver tid och rum. Elasticitet och kontrast gestaltar formen där både individualitet och det ömsesidiga ryms.
Basisten Peter Janson och scenkonstnären Lisa Larsdotter Petersson är ganska nya för varandra men inte inför improvisationen. Genom musik, rörelse och röst alstrar de fysiska ljudbilder där växelverkan mellan driver tid och rum. Elasticitet och kontrast gestaltar formen där både individualitet och det ömsesidiga ryms.