#3 Fylkingen på Sthlm Jazz. FRIM: Rotsystem och Ljungkvist/Stackenäs/Hernandez

20:00 Rotsystem

Spotify: https://open.spotify.com/album/0HVJtlisCkTRvbBgAVZqKs?si=DGaa0-eeTAa9v9…
Youtube: https://youtu.be/kkCV4rqhvUU

Isabell Gustafsson-Ny
Min mormors förfäder och förmödrar har bott på samma plats – platsen där jag föddes – så långt tillbaka som arkiven sträcker sig. I tre hundra år och mer har vi stått och tittat på samma berg, samma älv. Jag, min mor, mormor och de före. Om jag inte kommer tillbaka, är jag den första. Att svika. Är det att svika?

Jag säger alltid ja när någon frågar om jag ska komma tillbaka.

Isabell Gustafsson-Ny är pianist och kompositör, aktuell med det kritikerhyllade albumet Rotsystem som släpptes 22 april. Rotsystem är ett album om platser och hemman som dröjer sig kvar. De hem vi bygger åt oss själva i människor och städer, rummen vi vuxit upp i och sedan lämnat. Här ryms bergen (så långt bort att de blir blå), skogen, de igenväxta stigarna, de stängda gruvhålen och riksvägens välbekanta kurvor. Ekot av mormor i fäboden om somrarna, farfar i gruvan. Här ljuds traditioner och ansvar gentemot tidigare generationer. Med förgreningar till frijazz, visa och kammarmusik utforskar albumet betydelsen av hemmaplatser och rötter som förankrar oss i jorden, historien och vidare in till varandra.

Isabell Gustafsson-Ny – piano
Emma Augustsson – röst
Emil Skogh – kontrabas
Simon Andersson – trummor
Pelle Westlin – saxofon
Marta Forsberg – violin

ENGLISH

Isabell Gustafsson-Ny
My grandmother’s ancestors have lived at the same place – the place where I was born – as long as the archives reach back. For three hundred years and more we have looked at the same mountain and the same river. Me, my mother, my grandmother and the ones before. If I don’t come back, I will be the first. To give in. Is it to give up?

When someone asks if I will return, I always say yes.

Isabell Gustafsson-Ny is a Swedish jazz pianist and composer, who recently released the critically aclaimed album Rotsystem. The album explores the importance of home – places and roots anchoring us to the ground, history and further in to each other. Whilst exploring these themes, the music spreads its threads to free jazz, chamber music and pop. The band consist of six of Sweden’s most interesting young musicians, coming from the jazz field as well as from the contemporary art music scene.

Isabell Gustafsson-Ny – piano
Emma Augustsson – voice
Emil Skogh – double bass
Simon Andersson – drums
Pelle Westlin – saxophone
Marta Forsberg – violin

21:00 Fredrik Ljungkvist - saxofon / David Stackenäs - gitarr / / Katt Hernandez - fiol

Fredrik Ljungkvist
Saxofonisten och klarinettisten Fredrik Ljungkvist född 1969 i Kristinehamn och
uppväxt i Lidköping. Efter avslutade studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1989-1993 etablerade sig Fredrik Ljungkvist snabbt som en av Sveriges mest efterfrågade saxofonister. Han
spelade bland annat med Fredrik Norén Band och sin egen kvartett. På senare år har han
arbetat med artister och band som Per ”Texas” Johansson, LSB (Ljungkvist, Stridh,
Berthling), Lina Nyberg, Bobo Stensson, Ken Vandermarks Territory Band, Mats
Gustafsson, Paavo 3, Anders Jormin, Georg Riedel, Kris Davis, Alexander von
Schlippenbach, Trondheims Jazzorkester och Per Henrik Wallin.
Fredrik medverkar på över 100 jazzskivor och har tilldelats ett flertal priser och
stipendier, samt nominerats till Dagens Nyheters Kulturpris.
Han har också mottagit Sveriges Radio P2:s prestigefulla Jazzkatten inte mindre än fyra
gånger!
Bla för årets jazzmusiker och årets kompositör.
2011 tilldelades han Kungl. Akademiens Jazzpris 2011
”för ett djupt fängslande musikerskap präglat av stor värme och medryckande vitalitet”
Fredrik blev utvald att hylla pristagaren Wayne Shorter på Polarprisutdelningen på
Konserthuset i Stockholm i juni 2017.
I mars 2020 utsågs Fredrik till årets mottagare av Gullinpriset
Ljungkvist är ämnesansvarig i saxofon på jazzinstutitionen på Kungliga Musikhögskolan
i Stockholm.
Han turnerar periodvis intensivt med norsk/svenska bandet Atomic. Bandet har rönt
stora framgångar bl a i USA, Kanada, Frankrike, Spanien och Japan.
Fredrik leder också banden Yun Kan 3, Yun Kan 5 och Yun Kan 10.

David Stackenäs
Gitarrist, improvisatör och komponist som sedan sin debut år 2000 utvecklat en personlig spelstil och har tack vare sin mångsidighet haft en lång rad samarbeten med absoluta toppskiktet av den kreativa jazz/improvisationsscenen. DS har turnerat som solist och med många olika grupper i Europa, USA, Japan och Mellanöstern. David släppte 2000 den kritikerrosade plattan the guitar på svenska skivbolaget Häpna och har sedan dess släppt bow på Kning-disk (2006), Separator på Found you Recordings (2009) och Bricks på Clean Feed (2017). Medverkar på ett 70-tal albumutgivningar. Spelar även med grupperna LabField, Lina Nyberg Band, Ballrogg, Kim Myhr Band och Mattias Risberg Mining samt har medverkat som musiker i olika dans- och teaterföreställningar.

www.stackenas.com
www.soundcloud.com/stackenas
Bricks:
https://open.spotify.com/album/2emQBIwN11lVPS4zHWm0CB?si=zQoFTpJYRkenOv…
solo Japan
https://youtu.be/HkJmcE0Y96I
duo Isak Hedtjärn 2019
https://youtu.be/Ki2ruX8I6TE

Katt Hernandez
Maverick violinist, improvisor and composer Katt Hernandez moved to Stockholm in 2010, and works with a host of artists in many projects. Most recently she has played in the Fire! Orchestra, Lotte Anke’s subhabitat project, and Klas Nevrin’s Musik i oordning project and Libero Mureddu's Hexad, in addition to her solo work, and many other sudden, spontaneous configurations in spaces both known and unlikely. She is currently earning a PhD in Music, where she is making a project about the Ephemeral City, and how the imagination is Bigger than gentrification and hyper-capitalism. Her playing, making and doing have been featured both locally and internationally, more recently at Nordic New Music Days in Bodø, Khimaira in Stockholm, Copenhagen Jazz Festival, Larry's Corner in Stockholm, Motvind Festival in Oslo, Antenn festival in Gnesta, SuperDeluxe in Tokyo, the Brooklyn Common in New York and MuTeFest in Helsinki. Before leaving the U.S., Katt was a veteran of experimental music scenes, Art Spaces and activist circles on the east coast, where she worked with a vast array of musicians, dancers, puppeteers, film-makers and other artists.

https://fylkingen.bandcamp.com/album/so-u-len-skin-ner
https://soundcloud.com/katthernandez
Under Construction: katthernandez.net