Tonsättarkollektivet TONSEKT intar Fylkingen

Datum: 
1 Nov 2018 - 19:00

Denna gång tillsammans med Eva Lindal, violin, och Stina Hellberg Agback, harpa.
Var: Fylkingen, FRI ENTRÉ
När: Torsdag, 1 november, kl 19.00

Konserten är en del av #fst100!

Tonsättarkollektivet Tonsekt vill undersöka gränslandet mellan tonsättare och musiker. När kommer musiken till? Vi är fem tonsättare med olika uttryck och bakgrund som alla också är musiker och artister i någon form. Denna gång samarbetar vi med musikerna Eva Lindal (fiol/viola) och Stina Hellberg-Agback (harpa).

Per Egland: Il Pikku Valssi
Joel Engström: Nit och slit i himmelrikets tjänst
Maria Lithell Flyg: Follow me into the woods (uruppförande)
Rosali Grankull: 5.5 blad (uruppförande)
Mats Gustafsson: Klagovisa (Lamento) (uruppförande)
Eva Lindal / Stina Hellberg-Agback: Improvisation I och II

Maria: Follow me into the woods
För harpa och viola
Durata: 3’40”

Mitt stycke Follow me into the woods är, som ganska ofta när det gäller min musik, väldigt intuitivt skrivet. Titeln anspelar inte på att detta är en musikalisk tolkning av en skogspromenad utan snarare på det faktum att det är stillheten och tystnaden i naturen som behövs för mig som tonsättare för att jag ska kunna höra musiken i mitt huvud och få tiden och utrymmet att sätta ner den på pränt.

Per Egland: Il Pikku valssi
För harpa och fiol
Durata: 5”

Il Pikku valssi är en bearbetning av den traditionella finska folkmelodin Pikku Valssi.
Stycket ingår i en svit bearbetade folkvisor från Norr- och Västerbotten. Sviten är planerad att framföras av duon sommaren 2019 på ett antal stop norrut längs inlandsbanan. En historisk odyssey i nybyggarnas fotspår och deras möte med den samiska kulturen för ett antal hundra år sedan.

Joel Engström: Nit och slit i himmelrikets tjänst
För harpa och fiol
Dur 4’40’’

I en tom himmel stannar den sista ängeln kvar när alla andra flytt till jorden. Han dammar i de låsta rummen, serverar mat och lyssnar på en galen Jehovas skrytarprat. För att skydda jorden och människorna från Jehovas vrede, skulle hen inse att ingen längre tror, har ängeln konstruerat en maskin som upprätthåller en sedan länge förgången storhet. Nitiskt han sköter sitt värv och håller världsordningen i schack. Ständigt med en oro att Jehova en dag skall upptäcka sanningen…

Rosali Grankull: 5.5 blad
För harpa, fiol, objekt och kontrabas

"Relationer. Väv. Formar. Kontakt(a). Händer."

Mats Gustafsson: Klagovisa
För harpa och fiol.
1918 - 100 år sedan Bergmans födelse och 100 år sedan den Svenska demokratins födelse. Den ene ack så död den andre ack så sjuklig. Av pesten smittad, med döden sedan länge vandrandes vid sidan.
Än är du vagt levande och jag vill inte befatta mig med din död.

Per Egland är född och uppvuxen i Härnösand och spelade slagverk i många år innan han började studera komposition. Han tycker om att sätta sig själv i situationer som han inte riktigt behärskar. Härom året spelade han till exempel huvudrollen i sin egen monogram för blåsorkester och ungdomskör. Per har också arbetat med musik till film och spelar in skivor i eget namn. Då som rockartist. Mer info på: http://www.peregland.se/

Maria Lithell Flyg är född och uppvuxen söder om Stockholm. Är utbildad tonsättare och tog sin masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist våren 2014. Hon har skrivit stycken till musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester, ensemble recherche (Ty), Cecilia Zilliacus, David Huang, Olle Persson, Musica Vitae, Stockholms Saxofonkvartett, Magdalena Meitzner med flera.
År 2014 skrev hon ett beställningsverk till Sveriges Radio / Berwaldhallen då Östersjöfestivalen uppmärksammade Alice Tegnér, 150 år, Längst inne i mitt huvud med text av Barbro Lindgren.
Våren 2014 hade hon ett gästspel på Folkoperan där hon samarbetade med medlemmar ur KammarensembleN en dansare och en operasångare i ”miljöoperan” Någon borde ta tag i det här...
Just nu skriver hon på beställningar till Stockholms Saxofonkvartett samt slagverksduon Hidden Mother.
Maria har även släppt fyra plattor inom populärmusik – senaste Seven Deadly Sins, maj 2018. Samt medverkar med ett körstycke på skivan UrVerk med Uppsala Vokalensemble (Footprints, 2018).
Hon har även erhållit fonogramstöd från Kulturrådet för produktionen av en skiva med urval av hennes kammarmusik.
Mer info på: www.marialithell.se

Joel Engström är född och uppvuxen i norra Värmland och har studerat komposition på Kungliga Musikhögskolan för Karin Rehnqvist och Per Lindgren. Han söker ofta färgstarka uttryck i sin musik med rik variation i harmonik och rytmik. För Joel brukar nyckelord som "kontraster" "profiler" och "dragningskraft" vara viktiga när han skriver musik och han upplever ofta musik som en fysikt rörbar massa som kan ha olika ytor och densitet. Detta blir hans "skulpturmaterial". Joel är även mycket intresserad av musikdramatik och har tidigare skrivit två stycken kammaroperor tillsammans med dramatikern Hanna Borglund, Det positiva bruset och Mayday Payday. I det arbetet fångades jag av det givande samarbetet mellan de olika konstnärliga parterna, text/musik/scenografi/regi osv. där alla bidrar med sitt perspektiv på handlingen för att tillsammans skapa en djup och mångfasetterad föreställning. Lyssna gärna på utdrag från dessa operor och annat som jag gjort via: www.joelengstrom.com https://soundcloud.com/joelengstrom

Rosali Grankull Laborerar och funderar på musik. Har skrivit mycket kammarmusik, jobbat med teater och opera, dans och musik för arkitektur. Strävar efter att hitta ett organiskt gränsland mellan noterad musik och improvisation. Lirar en del saxofon och andra instrument i olika konstellationer.
Mer info på www.subtilafrekvenser.se

Mats Gustafsson är kompositör och kontrabasist som mestadels verkar inom området jazz och improvisationsmusik. Mats har studerat kontrabas och komposition vid musikhögskolan i Örebro, Stockholm och Bukarest. Som aktiv kompositör och musiker är han medlem i föreningen Fylkingen där han vid olika tillfällen framfört sin musik. Med sin egen jazzensemble spelar Mats en blandning av komponerad musik och fri improvisation. Han är även medlem i jazzbandet 3 Meter Musik som släpper ett första album i vinter. https://soundcloud.com/matsgustafsson

DUO Lindal/Hellberg-Agback
Var går gränsen mellan komposition och improvisation?
Eva Lindal, violinist, och Stina Hellberg Agback, harpist, är två musiker som sällan sätter några gränser för vad som är möjligt. Två improvisatörer med gedigen erfarenhet av klassisk musik, såväl som musiken i gränslandet mellan modern konstmusik, jazz och fritt improviserad musik.

I denna konsert framför duon verk av tonsättarna Per Egland, Joel Engström, Maria Lithell Flyg, Rosali Grankull och Mats Gustafsson. De bjuder även på egna kompositioner, med inspiration ur det dagliga livet, där till exempel blöjbyten och vaknätter möter den konstnärliga processen och kan utmynna i nya kompositioner.

Eva Lindal är en utbildad klassisk violinist som tidigt började intressera sig för improvisation och annorlunda uttryck. Efter en lång karriär i Sveriges Radios Symfoniorkester har hon sedan år 2000 frilansat som improviserande violinist och spelar med musiker som Filip Augustsson, Mattias Windemo och Bill Payne.

Stina Hellberg Agback är en harpist med rötterna i jazzen, som kontinuerligt arbetat med klassisk musik. Efter sin masterexamen i jazz från Kungliga Musikhögskolan 2012 har hon spelat med flera av landets professionella orkestrar, med teater och framför allt med olika improviserande grupper, som till exempel hennes egen grupp Trilobit.

www.evalindal.com
www.harpa.se

-

Medlemsproduktion: Mats Gustafsson