Silence (Sound)

-


Bild: Saadia Hussain

Silence (Sound)
koreografi – dans – performance

Om det icke-ljudande; kroppen, synen och rummet och det som framträder live i samtidigheten mellan olika medier.

Det håller inte ihop som en enhet.

Det har ingen tydlig början eller slut.

Det är inte samma för mig, dig, här eller där.

Det vet inte hur du ska tala om det.

Det kan inte försäkra sig om att det kommer att nå fram.
Det har ingen avgränsad rymd att befinna sig inom.

Det hör inte till.

Det hörs inte.

I tystnaden verkar lager av bild, kropp, rum och tid.

Fylkingen 22 september 2018
Tid: 18:30- 23:30
Entré: 120 kr/100 kr
Endast kortbetalning

Program:

18:30
öppning

19:00

Hiroko Tsuchimoto
The Giving Up of Real Memories

19:50

Marie Gavois
welcome to sweden

20:40

Kajsa Sandström
screens

21:30

Litó Walkey
Come here dust and hair

22:20

Performativt samtal med konstnärer och publik modererat av Magnus William Olsson

tiderna är ungefärliga, publikinsläpp mellan akterna, pausservering


språk: svenska och engelska

Hiroko Tsuchimoto
The Giving Up of Real Memories

In The Giving Up of Real Memories, Tsuchimoto addresses the concept of authenticity and affective interpretation in visual presentation. Referencing the growing Emotional Intelligence market, she explores the questions behind the means in which people impede their own ability to access to primary emotions in order to adjust to socially imposed feeling rules in contemporary society.

Hiroko Tsuchimoto is a visual/performance artist, living in Sweden since 2008. She began her career at Musashino Art University in Tokyo and went on to study at Konstfack and Royal Institute of Art (Kungl.Konsthögskolan) in Stockholm. Her works are generally manifested as stage performances and social experiments in public spaces. In her performance pieces, she often provides communal experiences to audience members through physical assignments, dialogues, and collective movements. Since 2008, Tsuchimoto has presented her works internationally both inside and outside art spaces. She is also active as an organizer to promote ephemeral art in Stockholm. She is an organizer for PALS, Performance Art Links, and a member of Fylkingen. In addition, she currently focuses on developing her methods to lead performance art workshops in non-hierarchical and decentralized settings.
https://hirokotsuchimoto.info

Marie Gavois
welcome to sweden

Hon börjar om från början, kan inte hålla käftarna små
låter, låter inte, dämpad, ser inte

hon kokar, hon brinner inte

en inre monolog
noise dance

Marie Gavois
Multimedia-, scenkonstnär baserad i Stockholm och Dortmund.
Hennes konstnärskap materialiserar frågor om ekonomisk makt och socialpolitik i former av scenkonst, dans, ljud, foto och litterära formationer. Poetisk politik, arbetsförhållanden och organisation intresserar henne. Hennes eget arbete är många gånger minimalistiskt och reducerat till det väsentliga. På senare tid arbetar hon även i duokonstellationer i vissa projekt. Hon är en av medlemmarna i ljudkonst- och noise-duon Sisterloops och har arbetat som duo med konstnärern Michel Klöfkorn (DE), sedan 2013. 2015-2018 var hon ordförande för Fylkingen - ny musik och intermediakonst.
www.mariegavois.com

Litó Walkey
Come here dust and hair

The imaginative space between a piece of language and an intersection of commonly overlooked details in the environment is treated like a strange object that opens a distinct process of observation. Acting as both host and instigator, Litó Walkey continues to deal with the generative space among memory, presence and collective thinking. The audience is made complicit in a site of attention qualified by more than a single identifiable subject. Multiple intervals of return and alternating modes of presentation foreground the coinhabitation of temporal, acoustic, spacial, physical and associative debris.

Created and Performed by Litó Walkey Sound by Boris Hauf
Lighting by Dinis Machado.

Litó Walkey, (CAN/GR) is a choreographer and performer based in Berlin. Her processes explore the potential of re-routing natural trajectories of attention within language and performance in contexts of artistic and curatorial projects and independent and academic education programs. She is co-creating The Circulating Book Project (2017-2020) and was project editor of the publication as if it's just about to happen (2017). Performances include: Come here dust and hair, Weld Company Extended Stockholm (2017); A round shadow with three points, BCN Porto (2017); A populated soliloquy, Labor Sonor Moving Music Festival Berlin (2016). 2013-2016 she was head of the BA Dance Context Choreography program. 2002- 2009 she was a member of the Chicago-based performance group Goat Island.

Kajsa Sandström
screens

Jag är här och det är du också. Du är här och du kallar på min närvaro. Du vill inte titta på mig, du vill känna mina hjärtslag, mina andetag. Min puls lugnar dig när jag är där med dig.

koreografi, dans, foto, text: Kajsa Sandström
klippning: Ylva Henrikson
tack till: c.off

Kajsa Sandström dansare och koreograf

Efter sin utbildning vid PARTS i Bryssel (2000-04) har Kajsa varit verksam som dansare i Belgien, med Mette Ingvartsen, i Frankrike, med Cie Kubilai Kahn Investigations, och i Sverige med bl.a. Weld Company. Hennes koreografier belyser seendets processer i mötet med betraktaren, ofta i samspel med visuella medier. Soloföreställningarna These images are written on my body (2013), In the Mirror - en solo koreografi i Maya Derens fotspår (2012) och I need a witness to perform (2008) presenterades i Sverige, Belgien, Frankrike, New York, Danmark och Estland. Som projektelev på Mejan (2013-14) fördjupade Kajsa sitt konstnärskap genom studier i video och därefter kursen Performativ kritik. Hösten 2018 dansar Kajsa med Weld Company i möte med den amerikanska dansaren, koreografen och filmskaparen Yvonne Rainer.

Efter kvällens fyra akter bjuder vi in till ett performativt samtal med konstnärer och publik, modererat av Magnus William Olsson.

Magnus William-Olsson (f.1960) är poet, översättare, kritiker och essäist. Under många år har han lett det FSL som sysslar med kritiken som konst- och kunskapsform och samlar kritiker akademiker och konstnärer från alla konstarter och discipliner till seminarier och symposier. Inom FSL har en omfattande teoribildning skett kring begreppet Performativ kritik. MW-O redigerar FSL:s skriftserie och har själv publicerat en rad böcker som har den performativa kritiken till grund, senaste POETENS VERK som handlar om den argentinska poeten Alejandra Pizarnik. MW-O:s egen poesi är översatt till fler än tjugo språk och han har själv översatt poeter, alltifrån klassiker som Sapfo och Kavafis till samtida poeter som Antonio Gamoneda, Gloria Gervitz och Melisa Machado. Han är redaktör för poesikritiksajten Örnen och Kråkan, www.ornenochkrakan.se

-----------------------------

Med stöd av Fylkingen, Stockholms Stad och Konstnärsnämnden Internationella dansprogrammet

-----------------------------
Samproduktion med KAI-EN och Kajsa Sandström