SVENSK MUSIKVÅR: Fylkingen 85 år

Datum: 
22 Mar 2018 - 18:00

Svensk Musikvår – Festivalen för Svensk Konstmusik arrangeras i år för tredje året i rad och har etablerats som en väldig och unik årlig manifestation för vår tids musik. Festivalen som i år äger rum 15–23 mars har starkt stöd från landets största och viktigaste konsertinstitutioner. MER INFO: http://svenskmusikvar.se/kalendarium-2018

PROGRAM PÅ FYLKINGEN
------------------------------------------------
18.00 OUVERTYR
------------------------------------------------

Välfärdsorkestern

Lise-Lotte Norélius f 1961 / Sören Runolf f 1954 - Ouvertyr, uruppförande 10´

--Medverkande--

Lise-Lotte Norelius har mer än 30 års erfarenhet som musiker. Etablerade sig tidigt som slagverkare, men har sedan 00-talet i huvudsak trakterat live-elektronik och allsköns objekt. Hon studerade elektroakustisk komposition vid KMH i Stockholm 1998-2002 och har sedan dess komponerat musik för högtalare, musiker med live-elektronik, poesi, teater, installationer och dansföreställningar. Förkärleken för små, ynkliga, komiska eller fula ljud, rytmiska strukturer och långa linjer kännetecknar ofta hennes musik, som kan vara både vacker, rå och brutal.

Sören Runolf verkar på den improviserade och elektroakustiska musikscenen och har spelat i Europa, Ryssland och USA. Sedan slutet av sjuttiotalet är han medlem i Lokomotiv Konkret. Sören framträder även med flera andra grupper och musiker, några exempel är Mats Lindström, Sten Sandell, Johannes Bergmark och i projektet VFO med Lise-Lotte Norelius.

Han framträder som soloartist med live-elektronik men även gärna i samarbeten med koreografer / dansare, performanceartister, poeter och videokonstnärer. I de live-elektroniska inslagen arbetar han bl.a. med kontaktmikrofoner, förstärkta objekt, elektroniska processorer, analoga och virtuella modulära synthesizers och samplers.

------------------------------------------------
18.30 PRELUDIUM

------------------------------------------------

Johan Svensson f 1983 - Down, för violin och elektronik, 2012, 9´
Framförs av Karin Hellqvist, violin

Sten Hanson 1936 - 2013 - Ränn Sten, 2004, 8´
Framförs av Girilal Baars

Alexandra Nilsson f 1979 / Jenny Soep f 1979 - Shapes of Sounds, 2018, Uruppförande, 16´
Alexandra Nilsson, div instrument och live-elektronik, Jenny Soep, live drawing

--Medverkande--

Karin Hellqvist utforskar aktuell musik internationellt som solist och kammarmusiker. Hon samarbetar med många av världens främsta kompositörer och artister verksamma inom andra konstuttryck och använder sig gärna av elektronik, ljudobjekt, installationer och uttryck i musikaliska gränsland. Efter studier vid högskolorna i Stockholm, Oslo, Berlin och avlagd diplomexamen från Royal College of Music i London 2011 är hon idag vid sidan av sin soloverksamhet medlem i några av Nordens främsta ensembler för ny musik som Cikada (NO), Oslo Sinfonietta (NO), neoN (NO) och Curious Chamber Players (SE) och hon framträder regelbundet vid profile- rade scener över hela världen, på allt från rockklubbar till konserthus.

Girilal Baars är tonsättare, vokalist och musiker bosatt i Uppsala. Han utforskar olika aspekter av text- och röst-baserad nutida musik. Den senaste tiden har han medverkat i en operauppsättning på Folkoperan, i en Marina Abramovich performance på Moderna Museet, haft premiär på en stråktrio och ett flertal kortfilmer med hans musik. 2015 avslutade han sin doktorsavhandling i komposition på temat "Ballads and Ohms.” Hans musik har framförts i stora delar av världen. Han samarbetar med en rad olika konstnärer både i Sverige och utomlands och är medlem i bl.a. Äijä, Den Arkaiska Rösten och The Great Learning Orchestra…

Alexandra Nilsson (f. 1979) är tonsättare och musiker från Stockholm.
Hon komponerar och framträder företrädesvis med trumpet och / eller andra objekt och live-elektronik. Hennes arbete sträcker sig över ljudkonst, noise, elektronika och fri improvisation. Med bakgrund som jazzmusiker är rytm och improvisation viktiga element i hennes verk likväl samverkan mellan akustiska och elektroniska ljudvärldar. 2010 tog hon sin master i komposition vid KMH med inriktning film och har sedan dess komponerat för teater, film och dans och är verksam i flera projekt med bildkonstnärer och som soloartist- Solovkina.

Jenny Soep (f. 1979) Bildkonstnär, utbildad vid University College Falmouth, Storbritannien, med en master i ‘Illustration: Authorial Practice’. Jenny Soep undersöker ständigt möjligheterna i ”live-tecknande”, i publika, intima och utbildande situationer. Jenny har bland annat tecknat för Polarpriset, SKAP, Fritz’s Corner, Riksdagsbiblioteket, Add Gender and Stockholm Resilience Centre. Hon har stor erfarenhet av att arbeta med teckning med barn och ungdomar. Hon har bland annat gett workshops med fokus på ”Musical drawing” som inkluderat unga flyktingar, gymnasieungdomar och förtidspensionärer.

--Verkkommentarer--

Sten Hanson föddes den 15 april 1936 i byn Skålan i Klövsjö. Han var tonsättare, poet och performance-artist. Som självlärd tonsättare blev han en av text-ljudkompositionens pionjärer. Han har också haft många administrativa uppdrag, bl.a. som ordförande i föreningarna Fylkingen (1982–84) och FST (1984–93).

Ränn Sten is based on a poem by the mid 18-th century writer Carl Jonas Love Almquist. Rännsten in Swedish means ’gutter’, it’s called ’Rune Stone’ in English only because that has a similar sound. The poem is a nonsense poem. The first verse in the piece is exactly how Almquist wrote it. A very rough translation would be:

My god who is laying there in the gutter?

Oh I see, its my old friend Sten.

But Sten, how in all the world did you get that clumsy?

That, he said, is natural question based on good reasons.

But that question can only be answered by genuine musicians.

The Poem is written to be read out loud with music that gets more and more absurd just as the text does.

Johan Svensson är en svensk tonsättare som utforskar fältet mellan akustisk och elektronisk musik. Hans fokus ligger på kammarmusik men kompositionerna sträcker sig från soloverk till symfoniorkester. Hans musik innehåller ofta alternativa sätt att producera ljud med elektroniska medel. För tillfället intresserar han sig för att konstruera ljudskapande elektromekaniska apparater samt utforska relationer mellan musiker och maskin som kan uppstå vid en livesituation. Han är konstnärlig ledare och en av grundarna av ensemblen Mimitabu (http://mimitabu.se).

Down (2012) for violin and electronics is a piece that explores an unusually low register of the violin. The forth string is tuned down one octave and this string is the far most used in the piece. With this extreme scordatura the pitch is not clear and stable; the intonation is instead fluctuating depending on the dynamics, bow position, playing technique etc.
A synthesized fan sound is used as the only material to create the electronics. This sound is, in its static and synthetic appearance, quite the contrary comparing to the sound of the violin but they do have some similarities, e.g. the same fundamental (low G). In the first half of the piece the electronic sound is stubbornly repeated in the same way, with the length of the sound as the only difference. It is linked to the violin in the way that it is starting and ending as a consequence of the violin sounds. In the second half the synthesized fan is divided into its separate elements. The violin and the electronics are closer connected; violin is not the leader anymore.

Shapes of Sounds
A constantly improvising sonic/visual exploration between 2 artists established in opposing art forms, composer/musician Alexandra Nilsson and visual artist Jenny Soep. Using live electronics and acoustic instruments with projected digital drawing, both Alexandra and Jenny use their dynamic art forms as tools to investigate and express the simultaneous dialogue with each other, sometimes leading, sometimes following, sometimes abstract, sometimes narrative, always listening and looking.

------------------------------------------------
19.45 KADENS
------------------------------------------------

Tommy Zwedberg f 1946 - SAMUM för horn och EAM, 2015/16, 10´
Sören Hermansson, horn

Lisa Ullén f 1964 / Finn Loxbo f 1982 - Parallella skeenden, 2017, 20´
för piano och akustisk gitarr

Lisa Stenberg f 1980 - HEART, 2017, 15´
för elektronik och glitchad visuals

--Medverkande--

Sören Hermansson firar i år 44 år som aktiv hornist. Hans musicerande och pedagogiska gärning har fört honom till många delar av världen. Med cirka 60 kompositioner skrivna till Sören direkt har han byggt upp en unik hornrepertoar som väckt intresse långt utanför Sveriges gränser. De senaste åren har Sören koncentrerat sig på att bygga upp en repertoar för horn och elektronik. Tillsammans med Fredrik Olofsson har han bildat duon FLUID DYNAMIX (www.fluiddynamix.se).

Mer om info om Sören finns här: www.sorenhermansson.com

Finn Loxbo, gitarr (bl a Strändernas Svall, Doglife, Fire! Orchestra)

Lisa Ullén, piano samarbetar och spelar internationellt både solo och i flertal konstellationer, är nu aktuell med sin soloskiva Piano Works, en trippel solopiano skiva.

Lisa Stenberg är kompositör av instrumental, elektroakustiskt och elektronisk musik. Hennes musik undersöker utvidgade durationer och tillstånd av tidlöshet.

--Verkkommentarer--

SAMUM (het ökenvind) för valthorn o EAM (2015-2016)

Kriget i Irak o Syrien med en inblandad oönskad ockupant,
denna ockupant har religösa motiv och är avskyvärd,
en sandstorm i Afrika och en storm på Medelhavet
fick mig att komponera detta stycke.

Tommy Zwedberg (1946) Efter en tid som yrkesmusiker började han studera vid Kungl Musikhögskolan, först med solist- och pedagogutbildning, senare i kompositionsutbildning med lärare som bl.a. Gunnar Bucht. Åren på
Musikhögskolan förde honom också i kontakt med den kreativa miljön kringden då nyinrättade elektronmusikstudion och lärarna Lars-Gunnar Bodin och Miklos Maros. Närkontakten med den elektroakustiska musiken blev av avgörande betydelse för hans beslut att satsa på tonsättarbanan.

Som tonsättare har Tommy Zwedberg också engagerat sig i samarbetsprojekt med andra konstnärer, regissörer, författare, filmare och bildkonstnärer. Hans mångåriga samarbete med koreografen Efva Lilja och E.L.D. har resulterat i en serie internationellt mycket framgångsrika och i modern svensk samtidskonst epokgörande verk. I dag framförs Tommy Zwedbergs musik över hela världen.

Finn Loxbo och Lisa Ullén presenterar stycket Parallella Skeenden 1, där flygel och akustisk gitarr befinner sig i konstant rörelse. Instrumenten är lika drivande och har samma funktion, att arbeta runt och föra fram melodiska fragment och/eller rytmiska sekvenser, ljud och klangsjok som förhåller sig fritt men lyhört till varandra.

HEART
av Lisa Stenberg är komponerad på den legendariska synthen EMS Synthi 100 i studion KSYME Contemporary Music Research Center i Aten, framförs på jubileumskvällen tillsammans med glitchad visuals skapad av Lisa Stenberg och Lois Nygren.

www.lisastenberg.com
https://soundcloud.com/lisa-stenberg

------------------------------------------------
21.00 FINAL
------------------------------------------------

Ann Rosén f 1956 - Blyertsbarriär - Svarta, 2018, Uruppförande 14´
för elektronik och violin

Duo Ann Rosén och Eva Lindal

Ingemar Liljefors 1906 - 1981 - Studie #2, 3´
Kristine Scholz, piano

Ida Lundén f 1971- Ba-ro-me-ter 2018 uruppförande, 10´
För piano och elektronik, Kristine Scholz, piano

BOP - Catch & Run, 1997, uruppförande av ny reviderad version.
Thomas Bjelkeborn, Paul Pignon 11´

--Medverkande--

Ann Rosén sound artist, composer, musician, instrument builder, visual artist, director and project manager.Läs mer om Ann Rosén på: ar@annrosen.se

Eva Lindal kommer från Stockholm. Hon studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1973-76, vidare i Schweiz och i Banff (Kanada) samt från 1998 återkommande improvisationsstudier i New York. 1986-2000 var hon violinist i Sveriges Radios Symfoniorkester.

Frilansar med tonvikt på barock, nutida – och improvisationsmusik. Förutom KammarensembleN, medlem i Katzen Kapell, MA, REbaroque och Ensemble Lipparella som spelar nyskriven musik på barockinstrument. Gästspelar som konsertmästare i grupper som Drottningholms Barockensemble, Gageego!, BIT 20 (Bergen) och Ensemble Recherche.

Eva har även gestaltat sceniska roller som violinist: bl.a. som Apkungen i Reine Jönssons opera ”Cecilia och Apkungen” på Drottningholms Slottsteater 2004 samt i rollen som Trivelin Violon i Marivaux’s ”Kärlekens Triumf” på Dramaten och Drottningholms Slottsteater 2005.

Kristine Scholz är född i Wüstebrise, Schlesien. Studier i piano och kammarmusik i Hamburg (1964-68) och Köln (1969-72). Studier för Eckart Besch, Konrad Richter, Wilhelm Hecker och Aloys Kontarsky.

BOP - Bjelkeborn och Pignon
Den nygamla duon BOP startades 1994 av Thomas Bjelkeborn och Paul Pignon genom ett gemensamt intresse för musikaliskt utvecklingsarbete vid Elektronmuikstudion i Stockholm. Båda tonsättarna sökte former för att flytta den ofta intrikata programmerings-tekniska och studio orienterade elektroakustiska musiken upp på en livescen för att ingjuta nukänsla i en i dåtiden genomkomponerad fixed media kultur. Duon turnerar flitigt internationellt och under senare år som del av ensemblem SoundQuartet med stöd av Kulturrådet. BOP finns representerade via utgivning från Fireworks edition och Lamour records.

Thomas Bjelkeborn är verksam inom nutida konstmusik sedan 1988, och är främst etablerad som EAM-tonsättare i internationella sammanhang, ofta inom ramen för tonsättarresidens vid framstående musik- och forskningsinstitutioner. I hans arbete undersöker han ofta relationen mellan traditionellt akustiska instrument och dess elektroniska förlängningar. Han hämtar inspiration i 1900-talets sena modernism och hos elektroniska pionjärer som Schaeffer och Stockhausen. Hans musik tar utgångspunkt i aktuell musikteknisk innovation med målet att utvidga konstmusikens domäner, där egenutvecklade fysiskt-digitala musikinstrument ofta kombineras med avancerad audiovisuell media. De senaste tre åren har Thomas Bjelkeborn genomfört ett 100-tal konserter i över tio länder, bl a vid de internationellt betydelsefulla festivalerna Audio Art Festival Krakow, In-sonora Madrid och Sonorities Belfast. Han är även konstnärlig ledare för ensemblen Sound Quartet, som förvaltar kvartettformen med nytt perspektiv, framför allt genom användande av live-elektronik och realtidsbearbetning av instrumentklanger. Kvartetten samarbetar ofta med gästande musiker, t ex ondes martenot-spelaren Nadia Ratsimandresy (Paris) och röstkonstnären Viv Corringham (New York), och haft turnéstöd från Kulturrådet. Genom tonsättarresidens (t ex vid Auriculab Spanien och NOVARS Manchester) och konstnärliga utbyten med utlandet har han fördjupat sin kunskap om komposition och utökat sina kontakter med tonsättare och musiker från hela världen. Sedan 2015 är Thomas Bjelkeborn knuten till Sound and Physical Interaction Research Group (SOPI), Aalto University i Helsingfors, för komposition och konstnärlig utveckling i samarbete med Dr Koray Tahiroglu. Deras första verk är KET (2016), ett beställningsverk via Kulturrådet med stöd av Helge Ax:son Johnsons Stiftelse som de senaste åren framförts bl a på NIME Brisbane och Cafe OTO London. Han är även ideellt verksam som curator för regelbundna konserter på Fylkingen i Stockholm samt för PUSH-festivalen i Gävle.

Paul Pignon född 1939 i UK. Oavslutad doktorand i fysik på Oxford. I Jugoslavien 1962-1985. Sedan dess i Sverige. Komponerar i och utanför realtid med olika medel sedan 1961. Även mjukvaruutvecklare, översättare och kampsportsutövare.

--Verkkommentarer--

Ann Rosén är ursprungligen utbildad som skulptör på Konstfack har varit verksam som ljudkonstnär och tonsättare sedan 90 talet. I sin musik och ljudkonst arbetar Ann med att bredda förrådet av klanger genom textila sensorer där musikerna, genom rörelser som sträcker och släpper spänningen i materialet, styr datorgenererade ljudfiler och processer. Hon strävar efter attfördjupa samarbetet med musikerna och utveckla nya instrument, kompositionsmetoder och speltekniker. Olika ljud som knaster, sprak, brus och elektroniska artefakter är vanligt förekommande i Ann Roséns ljudvärld, men också rumsliga landskap som tillkommer via olika synteser skapade i realtid. Många gånger finns visuella inslag av design, apparatur och material innovativt integrerat i hennes framföranden. Serien med Blyertsbarriär-verk ingår som en del av Ann Roséns projekt Stora Barriärorkestern som vill utmana våra inre och yttre barriärer, de vi bär inom oss och de vi möter i relationen till omvärlden. http://storabarriarorkestern.se/

BLYERTSBARRIÄR - Svarta är ett semikomponerat stycke för Eva Lindal och Ann Rosén. Partituret växer fram i sin helhet under framförandet och varje framförande av Blyertsbarriär genererar nya partitur som kan användas som underlag för kommande framförande. Blyertsbarriär består av en serie verk vars första var ett solostycke framfört av Ann Rosén 23 september 2017 på scenen Vardagsrummet i Östra Hoby. Andra versioner av Blyertsbarriär har framförts av Anna Lindal, violin och knämudd och av Barriärorkestern.

Studie #2
Ingemar Liljefors var lärare i piano och harmonilära vid Kungliga Musikhögskolan och blev professor 1968. Han var en av initiativtagarna till Fylkingen och dess ordförande 1933 -1946 och ordförande i FST - Föreningen Svenska Tonsättare 1947-1963. 1958 blev han ledamot av Kungl. Musikaliska akademien.

Ida Lundén är en kompositör och musiker, främst verksamt i kammarmusik, elektronisk och improviserad musik. 2011-2013 Hon var kompositör i hemvist på Sveriges Radio P2 och hon var en av grundarna av Syntjuntan. Hennes musik har spelats på festivaler som Musica Nova / Helsingfors, Klang / Köpenhamn, Piano + / Karlsruhe, Tokyo Jazzfestival, Nordic Music Days och hon samarbetar kontinuerligt med musiker, filmskapare och artister.
Under de senaste åren har hon fått uppmärksamhet för sina fantasifulla verk för ibland ovanliga kombinationer av instrument som viola och potatis eller bassångare och dubbar.

ba-ro-me-ter
Variationer i luft- och ljudtryck
För 161 år sedan, den 25 mars 1857, lyckades Édouard-Léon Scott de Martinville spela in ljud med sin uppfinning fonoautografen. Tyvärr fick varken han själv eller någon annan höra hans ljud, inte förrän en grupp forskare i gruppen First Sounds (firstsound.org) lyckades hitta rätt sorts metod och avspelningshastighet 2008.

Att lyssna på dessa inspelningar öppnar upp ett fönster till en annan sorts modernitet, ett annat ideal. Glissando och vibrato användes på ett annat sätt än vad som är vanligt idag. Och i den första versionen av stycket (för piano och violin) fokuserade jag på just detta. Men i den version som Kristine Scholz uruppför idag ligger tyngdpunkten på själva ljuden, och hur och om pianot kan finna beröringspunkter med dem.

Tungspets-r användes ofta som ljudtest på tidigia inspelningar, så även ordet barometer. I ba-ro-me-ter använder jag ett antal av de första existerande inspelningarna av ljud, liksom delar av en hundra år gammal inspelning med violinisten Maud Powell av René Boisdeffres Au bord d’un ruisseau (vid en bäck).

Catch and Run
Catch and Run framfördes på Fylkingen under Nordiska Musikdagar 1998 och nyuppförs nu i en reviderad version med helt nya förutsättningar. Den nya skepnaden av musiken ansluter sig till samtidens snabbt expanderande tekniskt-konstnärliga förutsättningarna i det musikaliska gränslandet mellan de akustisk instrumenten och dess realtidsbaserade elektroniska klangförlängningar. Nya Catch and Run har kvar sin starka hemvist i den elektroakustiska kompositions traditionen med tydliga anor från 50-talets elektronmusik pionjärer. Med detta återbesök i gamla fotspår firar BOP ett knappt kvarts sekels samarbete som duo.

------------------------------------------------
22.30 HOMAGE
------------------------------------------------

Sisterloops - Homage för fan! 2017, 4´

Homage för fan!

Till minne av konstnären Sten Hansson och text-ljud-kompositionen "Skärp dig för fan!"

Marie Gavois och Alexandra Nilsson, röst och performance

--Medverkande--

Sisterloops är en performativ ljudkonstduo som bildades 2013 av konstnärerna Marie Gavois och Alexandra Nilsson.

Sisterloops are nasty academics
strictly wild, brutally feminine
we are amplified knives

material – cuts and whines, scratches, bursts and shrieks_
physical – direct action_ savage_
script / lyrical / narrative_
who speaks and who makes noise?_

II: . . . :II

Marie Gavois är multimedia-, scenkonstnär och performer baserad i Stockholm. Hennes konstnärskap materialiserar frågor om ekonomisk makt och socialpolitik i former av scenkonst, dans, musik / ljud och litterära formationer. Poetisk politik, frågor om arbete/ labor, organisation och självständighet intresserar henne. Hennes eget arbete är många gånger minimalistiskt och reducerat till det väsentliga. På senare tid samarbetar hon även i duokonstellationer i vissa projekt. Bakgrund i skulpturstudier och Butoh dans. 2015-2018 var Gavois ordförande för Fylkingen i Stockholm.

Alexandra Nilsson (f. 1979) är tonsättare och musiker från Stockholm.
Hon komponerar och framträder företrädesvis med trumpet och / eller andra objekt och live-elektronik. Hennes arbete sträcker sig över ljudkonst, noise, elektronika och fri improvisation. Med bakgrund som jazzmusiker är rytm och improvisation viktiga element i hennes verk likväl samverkan mellan akustiska och elektroniska ljudvärldar. 2010 tog hon sin master i komposition vid KMH med inriktning film och har sedan dess komponerat för teater, film och dans och är verksam i flera projekt med bildkonstnärer och som soloartist- Solovkina.
Verkkommentarer

Homage för fan! is a homage to the artist Sten Hansson and his text-sound composition Skärp dig för Fan! Homage för fan! is an electroacoustic piece performed by Sisterloops.

------------------------------------------------

Samproduktion med Svensk Musikvår