THE GREAT LEARNING ORCHESTRA
20/9 – 18/10 – 29/11 – 13/12
kl. 19.00
En serie kvällar på Fylkingen där GLO utforskar musik och texter av Pauline Oliveros genom att bjuda in ett antal kvinnliga komponister till att arbeta med orkestern. Denna kväll presenteras av Anna E Weiser som både agerar curator samt presenterar ett nyskrivet stycke:
SPINN - rotation och tuskaft
Konsert för Handens formande av klangens resonans. Ett analogt interaktivt verk som bygger på improvisation, textila strukturer och materialövergångar. Verkprojektet tar sin utgångspunkt i frågeställningen ”What is attention?”, ett huvudtema som många med mig utforskar med konstnärliga verktyg, och som betonades av tonsättaren och musikern Pauline Oliveros när hon samtalade om sitt livsverk Deep Listening, under konsertdagar i Norge 2014. (Anna E Weiser)
Såklart blir det även musik av Pauline Oliveros, bland annat ”Six for new time” som hon komponerat direkt för Sonic Youth.
PAULINE OLIVEROS is a senior figure in contemporary American music. Her career spans fifty years of boundary dissolving music making. In the '50s she was part of a circle of iconoclastic composers, artists, poets gathered together in San Francisco. Oliveros has been as interested in finding new sounds as in finding new uses for old ones. Pauline Oliveros' life as a composer, performer and humanitarian is about opening her own and others' sensibilities to the universe and facets of sounds. Since the 1960's she has influenced the experimental music scene through her work with improvisation, meditation, electronic music, myth and ritual. Pauline Oliveros is the founder of "Deep Listening," which comes from her childhood fascination with sounds and from her works in concert music with composition, improvisation and electro-acoustics. Pauline Oliveros describes Deep Listening as a way of listening in every possible way to everything possible to hear no matter what you are doing. Such intense listening includes the sounds of daily life, of nature, of one's own thoughts as well as musical sounds.
ANNA E WEISER är frilansande tonsättare/konstnär, röstimprovisatör, med masterexamen i komposition intermedia från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Dessförinnan studier vid Gotlands Tonsättarskola, och bl.a. utbildningar i sång och nutida dans.
”Som konstnär i musikfältet försöker jag gå bortom det hörbara och ställa frågor om hur och varför kommunikation är möjlig. För mig hör lyssnande och hållbara nätverk ihop, strängspänning med trådspänning, kommunikation med integritet. Därför kan ett musikaliskt ”stämmande” av tillvaron vara detsamma som att organisera trådar, spinna, fläta och väva.”
GLO initierades 1999 av Leif Jordansson och Pelle Halvarsson och har sedan starten gett sig i kast med en mängd stycken från den moderna experimentella scenen. Under årens lopp har GLO samarbetat med en rad namnkunniga kompositörer som Gavin Bryars, Terry Riley. Den har också spelat stycken av Erik Satie, Lou Reed m.fl. – alltid i egna tolkningar men gärna i samarbete med kompositören. Bland senare samarbeten märks Arnold Dreyblatt och J.G. Thirlwell. Under åren har orkestern mer och mer närmat sig konstscenen och bl.a. skapat utställningen a4-rum som under hösten kommer ut i bokform.
Namnet, som är hämtat från den brittiske kompositören Cornelius Cardew`s verk The Great Learning, skall utläsas med betoning på varje ord: stor (många) – lärande – orkester (spelande).
------------------------------------------------
Entré: 60 kr
------------------------------------------------
Medlemsproduktion: Leif Jordansson