FYLKINGEN 80 ÅR - FESTIVAL

Festival
-

Fylkingen har sedan 1933 låtit fantastiska, nyskapande, experimentella och mer och mindre egendomliga saker uppstå och verka under dess vingar. Fylkingen är världens äldsta forum i sitt slag och nu fyller vi 80 år.
Vi firar detta med fyra dagar festival på FYLKINGEN!

ONSDAG 27/11
Kl 19.00–00.00

ÖPPNINGSCEREMONI

GUDS SÖNER OCH DÖDGRÄVAREN.
Kent Tankred
Leif Elggren
Marja-Lena Sillanpää

GUDS SÖNER

Guds söner består av Leif Elggren och Kent Tankred. De har verkat sedan 1985 och gjort ett flertal föreställningar och konserter i Sverige och runt om i Europa. Guds söner har sin hemvist i Stockholm och betraktar Fylkingen som sin hemmascen. De samarbetar ofta med andra konstnärer inom skilda media och rör sig i gränslandet mellan performance, installation och musik. Ljudande objekt, förinspelade bandkompositioner, fysiskt ansträngande gestik, tal, sceniska möten och tillstånd och objekt utgör grunden för att försöka gestalta de ögonblick då det vardagliga livet uppgår i förening med det inre livets heroiska natur. Guds söner står i det civila försvarets tjänst och vill ingjuta kraft och mod.

MARJA-LENA SILLANPÄÄ
Marja-leena Sillanpää är visuell konstnär, författare och förläggare på satumaa*kustantamo. Hon är Clairvoyant med kontakt både framåt och bakåt i tiden samt "dödgrävare" med en egen kyrkogård och teleport. Med utgångspunkt från dessa positioner arbetar hon med levande och döda. Under ett år i New York började Marja-leena samarbeta med 66 döda författare. Detta resulterade i "A certain kind of song will emanate from 66 of them" på Rönnells förlag 2012 och "Bring new life to 33 of them" på Phantom Archive 2013. Hennes arbeten handlar om någonting som vi oftast inte ser med ögat som ändå existerar. Det som tycks vara dött eller försvunnet lever på något sätt vidare i våra minnen eller i det undermedvetna.

www.thesonsofgod.se
www.marjaleenasillanpaa.se

IRINA ANUFRIEVA/JOANNA BODZEK/JAN LILJEKVIST
THE WILL OF THE LATE
"The performance where we invite and are invited by the late to join our Gala invocation and cellebration of the 80th Anniversary of Fylkingen. With all of you who are here and those who are late."

Joanna Bodzek har en backgrund som skulptör, mode & textildesigner med masterexamen från Central Saint Martins i London. Hon arbetar på gränsen mellan textil, konst och fotografi i en rad konceptuella projekt som till ex. CHROMOphila och KI-MONO Reconstruction projekt utforskar hon cross-kulturella frågor samt forskar i färgernas inverkan på människan genom konst och design.
"Jag ser mig själv som en reaktiv och möjliggörande konstnär med en törst efter färg, med ett livs lång besatthet av nyanser och skuggningar, av svala och varma toner, av ljus."
www.joannabodzek.com

Irina Anufrieva arbetar med Butoh-dans, koreograi och performancekonst. Hon utbildaes på InZhest Teater i Minsk, Vitryssland och på SU-EN Butoh Company.
"I mitt arbete utforskar jag sårbarheten av en levande varelse när det konfronteras med det oundvikliga nuet där det inre och yttre, det fysiska och mentala, blir ett. "Performance innebär för mig att kliva ut ur det vanliga för att skapa ett rum där allt är möjligt, där allt kan ske. Natur, poesi och ljud är oändliga källor till min inspiration."

Jan Liljekvist
1973 - Skansens Vaktparad (saxofon)
1975 - FBU Musikkår (trummor)
1977 - Visions of Mind Power (gitarr), börjar experimentera med
transcendental meditation (TM) och sinnesutvidgande musikformer
1982 - The Shoutless (gitarr, sång), delar ut morgontidningar
1986 - rymmer från militärtjänsten för månadslånga turneer i Spanien och
Frankrike
1987 - gift, bosätter sig i Malaga
1988 - skild, kommer hem
1988-91 - planlösa studier vid Stockhoms Universitet, arbetar på fristående
TV-bolag (Kanontelevision), får sparken pga alkohol
1991 - bildar Två Fisk och En Fläsk (fiol), arbetar på servicehus
1998 - förlovad
2000 - separation, slutar på servicehuset
2001 - arbetar på Teaterstudio Lederman, får sparken pga politiska och
konstnärliga meningsskiljaktigheter
2002 - arbetar på Teater Tribunalen, får sparken pga politiska och
konstnärliga meningsskiljaktigheter
2003-2012 - turnerar med Månegarm (fiol), lämnar bandet pga politiska och
konstnärliga meningsskiljaktigheter, aktiv på Fylkingen
2013 - separation, hemlös, rik, fri...

ARNOLD DREYBLATT
Arnold Dreyblatt (f. New York City, 1953) är del av den andra generations minimalistiska kompositörer från New York men har varit baserad i Berlin, Tyskland sedan 1984.
Han har studerat för Pauline Oliveros, La Monte Young, och Alvin Lucier.
Arnold betraktas ofta som en av de mer rock-orienterade minimalisterna på grund av sin trancendentala och extasiska musik med Orchestra of Excited Strings. Hans musik har framförts av Bang On A Can All-Stars, Jim O'Rourke, Pellegrini String Quartet och Crash Ensemble. Han är för närvarande Professor i media och konst på Muthesius Academy of Art & Design i Kiel.
Arnold Dreyblatt har stakat ut sin egen unika väg inom komposition och musik. Han har uppfunnit en rad nya och originella instrument, tekniker och ett eget system för stämning av instrument. Under Jubileet spelar Arnold sitt solo för excited strings på en kontrabas med pianosträngar som är stämd i ett av hans egna stämningssystem och spelas genom att stråken slås på strängarna samtidigt som vänsterhanden rör sig över strängarna för att få fram specifika övertoner. Allt är förstärkt och skapar en beatbaserad minimalism, något som är ett signum för Dreyblatts musik.

www.dreyblatt.de

CIRCADIA
David Stackenäs - gitarr
Tony Buck - trummor
Joe WIlliamson - bas
Kim Myhr - gitarr

Circadia är ett helt nytt band sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson och slagverkaren Tony Buck. Alla musikerna har spelat med varandra i olika konstellationer tidigare, men detta är första gången de har kommit samman som kvartett.
Med sin besättning på två akustiska gitarrer, bas och trummor är den instrumentala utgångspunken ett slags «back to basics», men musiken kommer helt säkert vara allt annat än det.

THE GREAT LEARNING ORCHESTRA
Spelar ett nyskrivet stycke av Arnold Dreyblatt
Petter Kärnekull - viola
Jan Liljekvist - fiol
Jonathan Segel - fiol
Niklas Billström - kontrabas
Pelle Halvarsson - cello
Robin McGinley - cello
Gustav Nygren - tenorsax
Nils Personne - tenorsax
Daniel Borggård Älgå - klarinett
Yann le Nestour - basklarinett
Björn Wallgren - elgitarr med förstärkare
Leif Jordansson - elgitarr med förstärkare
Johannes Bergmark/Lisa Ullén - piano
Andreas Hedwall - trombon
Girilal Baars - röst
Thomas Elovsson - monochord
Johan-E Andersson - monochord
Ewert Ekros - monochord
Gilbert Jo - monochord
Erik Hansson - cittra
Peter Norrman - slagverk
Magnus Nordén - slagverk

För ett och ett halvt år sedan kontaktade Leif Jordansson den amerikanske, Berlinboende  konstnären/tonsättaren Arnold Dreyblatt för att be honom skriva ett stycke för The Great Learning Orchestra. Arnold bjöds in till ett besök i Stockholm för att lära känna orkesterns arbetssätt samt presenterade sin egen speciella teknik som bl.a. går ut på ett stämningssystem baserat på frekvenser hämtade ifrån intervallen i en övertonsskala. Alla instrument fick stämmas om alternativt byggas om. Ett litet piano köptes och strängades om för att passa tonaliteten och en gitarr fick nya band för att kunna spela, dessutom har det byggts en del specialinstrument under ledning av Johan E Andersson.

Efter ett år med workshops och tester kom sedan ett stycke som GLO repeterat in under hösten och det blir alltså en urpremiär och dessutom första gången Arnold skriver för så stor ensemble. Stycket är så färskt att det ännu inte har fått något namn.

Facebook-event för THE GREAT LEARNING ORCHESTRA spelar ARNOLD DREYBLATT:
https://www.facebook.com/events/241001589395932/?notif_t=plan_user_join…

TORSDAG 28/11
Kl. 19.00–00.00

HAYASHI/FAWCUS/ALEXANDERSSON

MASH bildades 1991 av kompositören Magnus Alexandersson och visuella konstnären Sachiko Hayashi.
De fokuserar på utforskandet av interrelationen mellan ljud och bild vilket har resulterat i video-, multimediaverk och på senare tid verk med visuell interaktivitet.

www.i-mash.net

JAMIE FAWCUS

Jamie Fawcus är tonsättare, ljuddesigner och artist och bor i Stockholm, Sverige. Hans intressen centrerar runt fysiskt rymd i akousmatisk konst, "archaeoacoustics," och kopplingar mellan skrivande/berättande i EAM. Samt nya former av intellektuellt och emotionellt uttryck med hjälp av ljud.

www.jamiefawcus.com

PER SACKLÉN/KATARINA ERIKSSON/ANNA PETRINI - musik av MATTIAS PETERSSON

Sinew0od komponerades 2008 för Paetzold kontrabasblocklöjt och live-elektronik. Det skrevs för Anna Petrini på beställning av Rikskonserter. Stycket är ett komplext nätverk av rundgång som musikern interagerar med på olika sätt. Instrumentets inre resonansfrekvenser förstärks till borduner. De stimuleras och störs av toner, klaffar och andning, och sinusvågor som injiceras i luftpelaren och tränger in i träfibrerna. Under Fylkingens 80-årsjubileum får vi för första gången se Katarina Erikssons och Per Sackléns koreografi till stycket.

SOL ANDERSSON/JOHAN ZAKRISSON

SOL ANDERSSON
Sol Andersson bor och verkar som Intermedia & ljudkonstnär i Stockholm.
Hon arbetar främst med fältinspelningar, flerkanalsstycken, improvisation och live-elektronik men skriver även musik för ensembler. För närvarande arbetar hon på ett 8 kanalsstycke som uruppförs i december. Den elektroniska punkduon Noisebud släpper även en EP i månadsskiftet. Stycket Piano.Laptop.Duo är skrivet av Sol Andersson och uruppfördes våren
2013 med Mats Persson på piano och Sol på elektronik. Denna gång Spelar Johan Zakrisson piano och Sol elektronik.

www.solandersson.se

Johan Zakrisson är pianist och kompositör. Studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm -musiker, komposition och elektronmusik. Han har spelat med, och skrivit för improvisationsmusiker som Joakim Milder, Fredrik Ljungkvist - även Barry Guy i projektet Talae - men också klassiskt nutida musiker som Anna Lindal, Richard Craig och Pontus Langendorf i projekten Aidee, Metaxu och NOD. Ordförande i BAS (Bandhagen Art Studio)

STEN-OLOF HELLSTRÖM

Sten-Olof Hellström är veteran inom elektronisk musik både som kompositör och musiker. Han är en upptäcktsresande och experimentalist som försöker förena de kaotiska och mörka krafterna i improvisation med de strukturerade men ändå extremt komplexa och komplicerade krafterna i komposition. Hans musik består av omöjliga ljud, okontrollerbara strömmar och illavarslande undertoner som vävs ihop till en vridande ljud-väv som kontrapunkteras av nästan sub-soniska (infraljud) störninga och ett subliminalt kaos.

DEN ARKAISKA RÖSTEN
Per Åhlund - röst och elektronik
Girilal Baars - röst och elektronik

Den Arkaiska Rösten består av Per Åhlund och Girilal Baars, två experimentella ljudkonstnärer som länge använt rösten som ljudkälla och redskap i sin musik. 2010 började de arbeta tillsammans och formade snabbt en egen ljudvärld. Sakralt mässande, tonalt svävande eller gutturalt dronande låter de med loopar, delayer och distar rösterna gå överstyr.

www.perahlund.se
www.girilal.com

JOEL GRIP/TAKAKO SUZUKI
Takako Suzuki - dans
Joel Grip - kontrabas

Musiken och dansen nedmonteras och byggs upp igen. Ständigt. Improvisationen lägger ett krokben på det tillförlitliga pågåendet. Fälls, samtidigt hejdar sig i ett fall.
Arkitektoriskt. Kroppsligt. Ljudande rörelser och rörande ljud. Tillvaron står häpet ompositionerad. Ständigt.
Takako Suzuki, ursprungligen från Nara, Japan, verkar utifrån Berlin sedan 20 år tillbaks. Medlem i Sasha Waltz danskompani sedan 1992 och ses ofta i samarbeten med musiker ur den europeiska improvisationsmusikscenen.
Joel Grip, ursprungligen från Skinnarviksberget precis ovanför Fylkingen, är numer baserad både här och där. Med Umlaut Records som flaggskepp har han rört om i kreativa musikscener i Japan, Ryssland och USA, men kanske främst i Central- och Östeuropa.

MATTIAS PETERSSON

Mattias Petersson är internationellt verksam både som tonsättare och elektronmusiker. Som soloartist har han släppt skivor på bl a iDeal Recordings, Fylkingen Records och Jahr Null Aufnahmen. Han samarbetar också med ett flertal namnkunniga artister och ensembler från olika musikaliska fält och hans musik har spelats både i klubbmiljöer och på friimpro- och kammamusikscener över hela världen. Som ena halvan av den hyllade duon ”There are no more four seasons” har han tillsammans med violinisten George Kentros omarbetat klassiska verk till ny musik för violin och live-elektronik. Deras debutalbum – en nytolkning av Vivaldis Fyra Årstider – blev utnämnd till en av förra decenniets bästa klassiska skivor av Dagens Nyheter.

www.mattiaspetersson.com
www.soundcloud.com/emp

MARCUS WRANGÖ

Marcus Wrangö, tonsättare och musiker med fokus på elektroakustisk musik både för livebruk och studiobaserad form. Han arbetar även med audiovisuella stycken där det visuella är lika viktigt som ljudet och musiken. Med en bakgrund inom IT utgår ofta hans musik från en teknologisk utgångspunkt, ofta med abstrakt berättande och stora kontraster mellan olika ljudvärldar. Marcus har arbetat med alltifrån komplexa surroundljudmetoder, avancerade gestiska styrsystem och programmering till fältinspelningar, hembyggd elektronik och visuella projektioner. Flertalet av Wrangös stycken innehåller frågor om hur vi människor hanterar teknologi i vardagliga livet så väl som i framtiden – ofta i ett sciencefictionsammanhang. Wrangö har studerat på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm på Bachelor och Masternivå, i elektroakustisk komposition.
Marcus musik har framförts i olika sammanhang som exempelvis Norbergfestivalen, Nordiska Musikdagar och Sound of Stockholm såväl som vid SARC i Belfast, ICMC i New York och på De Montfort University i Leicester. Wrangö är just nu aktuell med en ny EP kallad "OO.O" på skivbolaget clang.
På Fylkingens 80-års-jubileum framför han "cube5 live", ett liveelektroniskt audiovisuellt stycke.
Stycket är komponerad för att vara en musik för öron, ögon och känslor. Detta görs genom att komponera med ljud och bild samtidigt – på lika villkor. Projektet använder sig av en specialbyggd datorprogramvara som möjliggör exakt synk mellan ljud- och bildelement.

www.wrango.se

FREDAG 29/11

Kl. 09.30 och 10.45
LÖVKOJA
Av och med INGRID OLTERMAN och STEN SANDELL

- Barnföreställning fr. 2 år, två föreställningar, kl. 09.30 och 10.45
Bokning sker via: info@ingridolterman.se
Förbokning krävs
Fri Entré

Ingrid Olterman - koreografi
Inger Kolterud, Oskar Frisk - dans
Sten Sandell - musik
Lars Arvidsson - scenografi
Eva Lindström - text
Helene Berg - film
Lars Liljegren - ljus

Ingrid Olterman har varit verksam som professionell dansare och koreograf i mer än trettio år. Utbildad på Balettakademin i Stockholm. Arbetade med gruppen TIGER 1986-97, där verksam som dansare, koreograf och scenograf. Ingrid har gjort föreställningar för en mängd olika scenrum, site specifics och videos. Hon Samarbetar gärna med andra konstnärer och använder nyskriven musik vilken ofta framförs live i sina verk.
Hon har ett stort intresse till den unga publiken och har sedan 1999 skapat ett flertal föreställningar för barn och ungdom där de ungas tankar och funderingar lyfts fram. 
Föreställningarna kännetecknas av värme och humor och musikalitet.

www.ingridolterman.se
https://vimeo.com/78740276

FREDAG 29/11
Kl. 19.00–01.00

ANNE PAJUNEN

Anne Pajunen är sedan 90-talet verksam som scenkonstnär, tonsättare, regissör och scenograf och skapar modern musikdramatik i kammarformat med olika grader av publikinteraktion. Hennes verk har en otvetydig och unik karaktär. Med röst, performance, elektronik, viola, rum och publik som främsta instrument. Föreställningarna bygger ofta på existentiella teman, ifrågasättande och undersökande av verklighetsuppfattning, minne och etiska val och dilemman.
Anne har utvecklat ett scenkonstuttryck med både allvar och humor och har framträtt på festivaler i Sverige och internationellt.
Hon samarbetar bland annat med elgitarr-ensemblen KROCK, Gino Robair, Anna Svensdotter, Lars-Gunnar Bodin, Åke Parmerud och smyckeskonstnären Åsa Skogberg. Hon är, tillsammans med Lena Frilund, en av de konstnärliga ledarna för S.M.O.K –Svenska Moderna Operaensemblen, som firar 20-årsjubileum 2014

ENSEMBLE PARKOUR
My Eklund - blockflöjt
Anna Svensdotter - flöjt
Jörgen Pettersson - saxofon
Sten Sandell - röst, piano

Den nybildade kvartetten Parkour ser dagens ljus och uruppför "det soniska ansvaret" av Sten Sandell.
Sten Sandells sätt att använda röst och text i sitt stycke utmanar blåsarens verktygspalett och öppnar nya vägar. Textfragmentens rytmik och ljud utgör byggstenar och styrande faktorer i musikens textur, dess förtätningar och förtunningar, dess övergripande form. Stycket är en komposition som låter improviserad, en improvisation som låter komponerad.
Ensemblen började som trio för att utforska klangen av blockflöjt, flöjt och saxofon men under arbetet med ”Det soniska ansvaret” har trion utökats till en kvartett. "Det soniska ansvaret" är ensemblens första beställning, med stöd från Kulturrådet. Ensemble Parkour bildades under arbetet med verket och har sin premiärkonsert under Fylkingens 80-årsjubileum.

SÖREN RUNOLF/STEN SANDELL
Sten Sandell - piano, röst, elektronik, orgel, harmonium
Sören Runolf - live-elektronik

SÖREN RUNOLF

Sören Runolf spelar live-elektronik - gör ljud och musik - improviserad och komponerad.
Han har sedan 70-talet spelat piano, cello, elgitarr och live-elektronik i Lokomotiv Konkret och många andra grupper som rör sig i gränslandet mellan fri improvisation, experimentell rock och elektroakustisk musik. Han samarbetar ofta med artister som tillexempel Sten Sandell, Mats Lindström, Johannes Bergmark, JGS och Lise-Lotte Norelius.

STEN SANDELL

Sten Sandell är medlem i grupperna Sten Sandell Trio, GUSH och Low Dynamic Orchestra.
Stens experimentella piano- och rösttekniker har lett till samarbeten med musiker som Paal Nilssen-Love, Sverrir Gudjonsson, Johan Berthling, Evan Parker, Chris Cutler, David Moss, Sainkho Namchylak, Phil Wachsmann och Raymond Strid. Han har även samarbetat mycket med bildkonstnärer och dansare.

www.stensandell.com

ANDREAS AXELSSON/ULRIKA WEDIN

I duetten _SITTING_ kastar sig trummisen Andreas Axelsson och koreografen och dansaren Ulrika Wedin ut i ett improvisatoriskt landskap där ljud och rörelse sammantvinnas, bryter sig loss och gör nya ansatser. De förenas i den gemensamma akten att de båda två sitter ned. _SITTING_ presenteras här i en kortare form som senare under våren 2014 kommer att ha premiär på Fri Scen, Stockholms Stadsteater.

ANDREAS AXELSSON

Andreas Axelsson är verksam som slagverkare inom huvudsakligen jazz och improvisationsmusik. Han har framträtt ibland annat England, Tyskland,Frankrike, Island, Norge och har samarbetat med improvisationsmusiker från USA, Mellaneuropa och Skandinavien

ULRIKA WEDIN

Ulrika Wedin är verksam som koreograf och dansare med ett flertal produktioner bakom sig i såväl Sverige som utomlands.
Under 2013 är hon aktuell med projektet BRISTFÄLLIG:TILLFÄLLIG:OFULLSTÄNDIG samt undervisar i improvisation på
Balettakademiens dansarutbildning.

www.ulrikawedin.com

MIKAEL ADLE

Mikael Adle ägnar sig åt syntes, wavetable syntes, fältinspelningar, noise, egenskapade ljud för markeringar och/eller rytm som tillsammans ligger till grund för ett byggande av ljudlandskap och realtidskompositioner.
Puls är ett återkommande element, fast eller föränderlig, abstrakt eller konkret. Mikael är slagverkare sedan 1987 men ägnar den mesta tiden idag till ljuddesign och skapande i en digital miljö.

Avgrund knaster.
Elektroniskt, elektroakustiskt.
Ockulta ljudlandskap, death ambient och stilla natt.
Progressiv film för öronsnäckor.

www.mikaeladle.se

DROR FEILER

Dror Feiler är en magisk och legendarisk oljudsmästare som på senare tid också utmärkt sig som skarp politiker och aktivist. Hans kompositioner och improvisationer slår hårt på ett njutbart sätt och är på samma gång intelligenta som primala.

www.tochnit-aleph.com/drorfeiler

KYMATICA

Kymatica är Jonatan Liljedahl. Han har studerat komposition på Tonsättarskolan i Visby samt elektroakustisk komposition på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och är även verksam som musiker och mjukvaruutvecklare. I hans musik är syntesen central både som princip och metod, utforskandes de ljudande resultaten av algoritmisk symmetri och kaos,
på många sätt relaterande till naturens inre strukturer.

Jonatans musik har framförts live eller från fixed media på ett flertal konserter och festivaler i Sverige och utomlands. Han gav ut albumet "Even while the earth sleeps we travel beneath frozen rivers" tillsammans med Daniel Karlsson på Fylkingen Records i anslutning till Fylkingens 75-års jubileum 2008, samt ett antal utgivningar på små skivbolag, t.ex albumet "Iridium" på Jahr Null Aufnahmen. Han är också en del av World Domination tillsammans med Mattias Petersson och
Daniel Karlsson, samt den nya flöjt-elektronik-ensemblen The Opposing Power.

www.kymatica.com
www.soundcloud.com/kymatica

-------------------------------

LÖRDAG 30/11

Kl. 12.00 - 16.00
WORKSHOP - INSTRUMENTBYGGE
Med JOHANNES BERGMARK
Alla åldrar välkomna. Barn som behöver hjälp att hantera verktyg behöver ta med sig någon vuxen.
Fri Entré

Välkommen till Johannes Bergmarks ljudverkstad. Upptäck ljud och musik i allt du har omkring dig!
Ta gärna med egna föremål eller material. Med hjälp av våra kontaktmikrofoner är inget ljud för litet för att användas.
Johannes kommer att visa några av de många instrument han uppfunnit och byggt och visa några ovanliga ingångar till instrumentbygge. Du kommer att få möjlighet att undersöka olika materials och föremåls ljudmöjligheter och även uppfinna och bygga nya musikinstrument.


Johannes Bergmark från Stockholm var Fylkingens ordförande 2002-2004 och 2009-2010. Han specialiserar sig på förstärkta objekt i improviserad och elektroakustisk musik. Han är experimentell musikinstrumentbyggare, text-ljud-komponist, ljudpoet, pianotekniker och skribent. Han gör även ljudskulpturer, ljudinstallationer, ljudmiljöer, egna kontaktmikrofoner och performancekonst. Johannes har turnerat världen runt och samarbetat med andra konstnärer i ett otal projekt.
Han faschineras av den egendomliga poetiska attraktionen hos upphittade föremål. Genom att använda saker som inte vanligtvis förknippas med ljud eller musik, fördjupar han sig i de minsta ljuden och förstärker dem så de blir hörbara. Med hjälp av traditionellt hantverk och grundläggande ljudteknologi byggs en miniatyrvärld upp. En föreställning blir som en improviserad dockteater eller en skräpets dans.

www.bergmark.org

LÖRDAG 30/11
Kl. 19.00–01.00

19.30
PERSONALEN
Katt Hernandez
Susanne Skog
Lisa Ullén
Mats Erlandsson
George Kentros
Robin McGinley
V.F.O. med Irina Anufrieva

PAUS

20.45
HÄSTKÖTTSKANDALEN

PAUS

21.30
MARK FELL/ERIK PETERS

PAUS

22.30
THE SCHEMATICS

PAUS

23.30
SALLY GOLDING

PAUS

00.30
MARK FELL

LÖRDAG 30/11
Kl. 19.00–01.00

PERSONALEN
Katt Hernandez (Produktionsassistent): improvisation på violin
Susanne Skog (Ordförande): 4-kanalsstycke, "The Ex-Birds #2"
Lisa Ullén (Produktionsgruppen): stycke för preparerat piano, "Strändernas Svall", uruppförande 
Mats Erlandsson (Styrelsen, Fyrec): 8-kanalsstycke, "Phosphorus"
George Kentros (Produktionsgruppen): stycke för violin och elektronik, "Degenerate", uruppförande 
Robin McGinley (Styrelsen): improvisation på cello och elektronik
V.F.O. - Sören Runolf (Styrelsen, Fyrec) och Lise-Lotte Norelius (Styrelsen) med Irina Anufrieva: dans och improvisation med live-elektronik

SUSANNE SKOG

Susanne Skog är ljud/radiokonstnär och skribent, tillika Fylkingens ordförande.
Under Jubileet spelas stycket "The Ex-Birds #2"sexton utrotade fågelarter
Stycket är en konsertversion av en installation för State Darwin Museum i Moskva/5th Moscow biennale of contemporary art september - oktober 2013. Uruppförande. 
Med stöd av Konstnärsnämnden. Installationen ingick i Raketas uställning/projekt There is a Visitor #13.

www.susanneskog.se

GEORGE KENTROS

Den svensk-amerikanska violinisten George Kentros har på senare år specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten "pärlor för svin" som han grundade 1995, och duon ”there are no more four seasons" som bildades 2004 och vars debutCD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspelningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 200 verk av tonsättare från fler än 20 länder och framträtt som solist, kammarmusiker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada, Australien och Centralamerika. Han grundade även
avantgardeklubben SEKT , som var stilbildande inom den svenska alternativa blandkonstscenen och har nu funnits i 14 år.
Världspremiär av ett stycke av Per Mårtensson för violin och elektronik med titeln Degenerate.

www.swinepearl.com
www.nomoremusic.se

KATT HERNANDEZ

Katt Hernandez använder mikrotonalitet och ett brett utbud av speltekniker hämtade från varierande källor så som traditionell och urbansk folkmusik från östeuropa, Turkiet och USA för att utforska sitt instrument violinen. I sin solomusik använder hon akustisk, obearbetad violin och för subtilt in melodiskt material, förklädda interferenser, övertoner och oväsen.
Hernandez flyttade till Sverige från Amerika 2010 efter 13 år i Boston, Baltimore, Philadelphia och New York där hon uppträdde med musiker, dansare, dockteaterkonstnärer och performancekonstnärer. Hon spelar redan med många musiker i Stockholm. The Schematics, Yun Kan 10, Klas Nevrin Kvintett, i en trio med David Stackenäs och Sten Sandell, duor med Mats Erlandsson, Daniel M Karlsson för att nämna några få.

www.katthernandez.com

MATS ERLANDSSON

Mats Erlandsson komponerar elektronisk musik med fokus på reduktion, långsamma harmoniska processer samt olika former av ren intonation. Under Jubileet framfrö han stycket "Phosphorus".

www.soundcloud.com/mats-erlandsson

LISA ULLÉN

Lisa Ullén, pianist och komponist, verkar inom den experimentella nutida jazz och improvisationsscenen som pianist, improvisationsmusiker, komponist och arrangör. Lisa samarbetar med musiker, konstnärer, koreografer, dansare, filmare, och har  turnerat i Europa och Nordamerika.
Hennes musik har spelats i Sveriges radio, tv, och utomlands. Lisa Ullén har släppt ett tiotal skivor under eget namn.
Under Jubileet uruppför hon stycket "Strändernas Svall", för preparerat piano, E-bow och violin.

www.lisaullen.com
www.disorder.se

ROBIN MCGINLEY

Robin McGinley är en brittisk musiker och "sound curator" för närvarande baserad i Stockholm. Han har en PhD från Music, Technology and Innovation Research Centre vid De Montfort University, UK och är co-director för det oberoende produktionsbolaget Interactive Agents och FoU tankesmedjan.

www.interactive-agents.com

HÄSTKÖTTSSKANDALEN
Marta Forsberg – fiol och elektronik
Kali Malone – röst och elektronik
Elsa Bergman – kontrabas
Ellen Arkbro – röst och elektronik

Hästköttskandalen är en audiovisuell elektroakustisk kvintett som utgörs av Ellen Arkbro, Elsa Bergman, Marta Forsberg, Maria Horn och Kali Malone. Hästköttskandalen spelar friimproviserad, suggestiv musik och video med fokus på repetitiva element och långsamma dynamiska förändringar.

www.horsemeatscandalmusic.tumblr.com
www.soundcloud.com/h-stk-ttsskandalen

MARK FELL/ERIK PETERS
Verket "untitled"är ett samarbete mellan Mark Fell och Erik Peters. Det är gjort sommaren 2013 med Buchla-synthesizern på EMS i Stockholm. Ljudet projiceras rumsligt med ambisonic-teknik.

MARK FELL

Mark Fell är en multidisciplinär konstnär baserad i Sheffield, Storbritanien. Efter studier inom experimentell film och videokonst började han intressera sig för datorteknologi, musik och syntetiskt ljud.
Han har släppt flertalet uppmärksammade album på skivbolag som Mille Plateaux, Line, Editions Mego, Raster Noton och Alku.
Mark jobbar även med installationer och bygger med flerkanals-system upp komplexa, syntetiska ljudmiljöer.
Han är vida känd för att kombinera genrer som electronica och techno med mer akademiska kompositionstekniker som tillexempel matematisk och algoritmisk komposition.

ERIK PETERS

Erik Peters är verksam inom det utvidgade kreativa fältet kring konstmusik och ljudkonst. Sedan 2010 driver han tillsammans med lutenisten Peter Söderberg ett duo-projekt som spelar egna kompositioner, improviserar och
gör interpretationer av andras verk. Just nu färdigställer de en CD för Alice Records med realisationer av amerikansk experimentell musik (Cage, Lucier, Reich och Tenney). Ett annat aktuellt projekt är samarbetet med norska ensemblen POING, svenska FEED och saxofonisten John Butcher som undersöker relationen mellan interpretation och improvisation.

www.markfell.com
www.erikpeters.se

THE SCHEMATICS
Daniel M Karlsson - gitarr och elektronik
Erik Blennow Calälv - basklarinett
Katt Hernandez - violin
Ludvig Elblaus - electronik

The Schematics är en kvartett som för samman akustiska, elektroniska och digitala källor och kastar alla gränsdragningar mellan dessa uttryck för vinden för att skapa en bred palett av ljud.
Ensemblen bildades 2011 och är baserad i Stockholm. Medlemmarna är alla djupt involverade i stadens improviserade, elektroniska och experimentella scen. Musiken innehåller referenser till allt från Morton Feldman till Rembetika till Etta James till Sonic Youth. Både diskret och intensivt, täta lager av ljud och tystnad.

www.theschematics.se

SALLY GOLDING

Sally Golding kombinerar projektioner med performance och installationer. Hon har utvecklat verk där hon projicerar film direkt på kroppen och skapar levande ”cine-skulpturer”. Sedan 2004 har Sally framträtt på och kurerat festivaler och event runt om i världen. Hennes projekt rör sig ”expanded cinema” och multimediakonst. Hon skapar kompositioner av tryckt optiskt ljud och vinylskivor som placerar henne i gränslandet mellan vetenskap och vidskeplighet, filosofi och skräp.

www.sallygolding.com

+
Dagliga performance av
WOL

Filmer av
CAROLINA HINDSJÖ

Antifotografi av
KALI MALONE

WOL
Wenche Tankred
Lovisa Johansson

WOL performanceduo består av konstnärerna Wenche Tankred och Lovisa Johansson. WOL är en ständigt pågående process som pågått sedan 2007. Processen tar gestalt i gränslandet mellan performancekonst och ljudkonst. Det är visuellt, ljudande och lekfullt med en humoristisk frihet som vill vända världen upp och ner. Genusaspekten finns naturligt med genom utvidgande av rådande gränser. WOL arbetar med att i performanceform tillåta det som är WOL att finnas: två medelålders kvinnor – sköna, fula, brutala och fullkomligt barnsliga.

www.wolart.se

CAROLINA HINDSJÖ

Carolina Hindsjö är animatör. Ämnena i hennes animationer är tro, kärlek, ensamhet och människans karaktär. I animationerna försöker hon hela tiden utveckla berättandet, det görs med hjälp av surrealism, abstrakta former och manus. Poesi och vetenskap är viktiga inspirationskällor, även konst från 1200-talet till 1600-talet. Hon försöker iakta världen, ibland går det bra, ibland går det dåligt.
Carolina har många idoler inom animation, några som kan nämnas är; Lilli Carré, Bröderna Quay och Luzzati. En sak som hon insett den senaste tiden är att  även motgångar är framgångar. Man kan använda allt när man iaktar livet.

www.justcollectingjunk.com

KALI MALONE

Fotografierna i *Steeped in Lethe (Stöpta i Lethe)* är skapade med kemikalier i ett rött svart rum. Vilka objekt som gjorde avtryck på filmens emulsion är irrelevant. Skapandet av dessa fotografier är ett våldsamt förfall av det som kameran utvunnit och rationaliserat. På grund av de kemiska processerna sker en långdragen förändring, en metamorfos, av fotografierna - vissa försvinner inom loppet av några sekunder, andra bryts
ned över flera år.
Kali Malone bor för närvarande i Stockholm. Hon strävar efter att skapa "anti-fotografi" genom alternativa fotografiska processer som låter henne kliva ur rollen som den klassiska fotografen. Malone är även musiker och medlem i bland annat Hästköttskandalen.

-------------------------------

Entré: 120 SEK/80 SEK (medlem, studerande och pensionär)
Fri entré med festivalpass

-------------------------------

Festivalpass:
400 kr

Du kan hämta ut festivalpasset på:
Södra teatern (26/11, kl. 20.00–00.00)
eller på Fylkingen (27/11 - 30/11 från kl. 19.00)

Sätt in pengarna på:
Postgiro: 151191-4
Bankgiro: 5488-4366
Glöm ej att ange namn på inbetalningen.

Det går också bra att betala kontant på plats när du hämtar ut festivalpasset.

-------------------------------

SAMARBETSPARTNERS:
SÖDRA TEATERN
MODERNA MUSEET STOCKHOLM
MUSIK- OCH TEATERMUSEET
EMS
KONSTNÄRSNÄMNDEN
STATENS KULTURRÅD
STOCKHOLMS STAD
STOCKHOLMS KULTURFÖRVALTNING
STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING
KUNGLIGA MUSIKHÖGSKOLAN
MUSIKALISKA AKADEMIEN

-------------------------------