tillbaka till programpunkt
pressmeddelande

PROGRAMTEXTER
FiLM FYLKiNGEN - 26 april 2003 19.00

------------------------
19.30 PROGRAM 1: (37 min)

Inner Pond (Sverige)
av Lina Selander, 6 minuter, loop, färg, DVD, 2003
Dammar, brunnar, pölar, ringar på vattnet. Förlisningens färg och drunkningens väsen. Ljusfenomen, räls och elledningar, filmade på natten och kolorerade. Skarven vittnar om bildens rektangulära ursprung. Ett oändligt flöde av färg, ytor och ljus. Ljudet är en blandning av flera manipulerade ljud, bla knaster från en LP-skiva och "If Ye Love Me" av T. Tallis, reverserat och utdraget. En röst tycks sjunga "Save Me".

Aliena Kadabra (Sverige)
av Åke Karlung, 5 minuter, färg, 16 mm, 1969
This film was made as part of the exhibition and show "Aliena Kadabra". It is made in a mixed technique, typical Karlung's way of weorking. In a dizzying montage of images and sound, Karlung aims his blows at Western civilization and welfare society. "Nordic Film" , the 1983 catalogue of the Museum of Modern Art describes Aliena Kadabra in this cryptic fashion: "About unfree TechnoPornoSwine in their ancient opposite - the fluctuation between a Narcopathic Sensualism and frustrated Disciplinism."

Chips (Sverige)
av Cecilia Lundqvist, 5 minuter, färg, DV, 1999
CHIPS är den fjärde separata animationen i en serie om fyra, där huvudrollsinnehavaren är en förenklad schablonartad figur. Här lockar flickan den naiva hunden med chips för att sedan bedra honom. Videon handlar om ett euforiskt tillstånd av frosseri och girighet för att sedan övergå till panikångest, där den skyldige snarast måste utses och bestraffas. Detta för att projicera skulden på någon annan.

The Power is Your´s (Sverige)
av Kent Tankred och Leif Elggren, 7 minuter, färg, DVD, 2003, eng. tal
Makten är din!
Denna film är ett verktyg, ett verktyg för överföring. Vi vill för var och en återupprätta direktkontakten med den självklarhet det innebär att vara född till detta livet och den basala jämlikhet som råder mellan oss alla, att vi är varandras jämlikar och har samma värde och samma rätt till detta livet. Genom vår film kortsluter vi påvens hegemoni och går förbi den katolska kyrkans makt, ja den institutionaliserade religionen överhuvudtaget. Vi upprättar ett nytt system och bibehåller kontakten med alltings skapare. Vi utmanar alla religioner i världen. Vi har ingen organiserad struktur och inga regler. Vår uppgift är bara att lämna tillbaka det som en gång för alla är givet och som tillhör var och en på denna jord.
Den 8 december 1996 tog vi tillbaka den gudomliga makten från den institutionaliserade religionen, i detta fall från den Katolska kyrkan i Rom. Denna makt som i alla tider hegemoniserats och missbrukats av prästerskapet och den politiska makten i alla typer av samfund och kyrkor världen över. Vi återbördar bara det som tillhör oss alla, vi ger tillbaka det som under så lång tid varit stulet och skänkt en falsk makt åt en grupp människor som inte är något annat än våra medmänniskor, varken bättre eller sämre än vi andra, men som genom sin stöld utropat sej till världens härskare och Guds sändebud på jorden.
Genom denna film erbjuder vi en öppen kanal till det som undanhållits oss under tusentals år, det är bara att ta för sej!

Svenska för invandrare (Sverige)
av Henrik Andersson, 7 minuter, färg, DVD, 2003
I filmen Svenska för invandrare ställer Henrik ljudet från SFI:s talövningskassetter mot bilder från filmen Fäbojäntan (1977). Bilderna blir en klangbotten som ljudbandet spelar mot, de två bekanta bilderna av svenskhet genererar en tredje. En spekulativ och oroande. Det vilar en omöjlighet i att på förhand bestämma den bild som vi vill att andra ska ha av oss, den tänkta och presenterade bilden blir alltid tolkad, filtrerad. Henrik har klippt bort alla erotiska scener och låter SFI:s ljudband spela mot de miljö och stämningsskapande bilderna, i de vardagliga situationer som omgärdar dessa.

Fatima: (Sverige)
av Camilla Akraka, 4 min, färg, 35 mm, 2002
   
Den nu vuxna Fatima minns tillbaka på sin barndom och sin fjärde födelsedag. Hon minns glädjen, förväntan, mammas bullbak och lyckan att få äta en bulle och titta på Jeopardy. Vad hon inte minns är sin mammas förtryck och bestraffningar. Filmen handlar om ett barns hjälplösa utsatthet och också om hennes fantastiska förmåga att förtränga det som gör ont.
En absurd saga, ackompanjerad av countrymusik, som förhoppningsvisattraherar alla åldrar. Filmen behandlar en bestraffande moral samtidigt som man tillåts skratta.

Rondo (Sverige)
av Peter Blomberg, Bodil Johansson, Erik Rathie, 3 minuter, färg, 16 mm, 1967-70
Musik av Olle Strömberg. Produktion Konstfackskolan/Arbetsgruppen för film (Filmform) Michail Livada var ansvarig för filmverkstan på Konstfack på 60-talet. Rondo är en av ett tjugotal filmer som gjordes med hjälp av Filmform. Den speglar en ny kollektivistisk trend som blev vanlig under 70-talet.

------------------------------
20.30 PROGRAM 2: (37 min)

SCRUB SOLOS TRILOGY: (Belgien)

   

SCRUB SOLO 1: SOLONELINESS
av Antonin De Bemels och Bud Blumenthal, 9 minuter, svart/vit, Beta SP, 1999
Scrub Solo 1: Soloneliness is the first film experiment between Belgian video maker Antonin De Bemels and American choreographer Bud Blumenthal.
The image of time is greatly decomposed, at once stopping, being seized and then accelerating beyond belief. Time manipulation and associated image distortion occurred first when the dancer moved incredibly slowly in consequence to the dynamic low light automatic exposure setting of the S-8 camera during the filming in semi obscurity. The second ³working of time" occurred after digitalisation when the material was scrubbed ³in and out" in real time in a way not unlike the scratching techniques of DJ¹s. The character in the film inhabits, is almost imprisoned in, an unreal time which nevertheless seems natural. He communicates with his own solitude.

SCRUB SOLO 2: DISOLOCATION
av Antonin De Bemels, 11 minuter, svart/vit, Beta SP, 2000
First step was a series of slow motion improvisations filmed in semi-obscurity with a super 8 camera. An interaction occurred between the dancer and the camera, between movement and light, leading to a kinetic transformation of the body itself. The second ¹working of time¹ took place after digitalisation when the material was manipulated like the record ¹scratching¹ of DJ¹s, to transform and recreate the movements of the choreography. Scrub solo 2 is a search for ubiquity, knowing that being two may be a remedy to loneliness, but being three or more can lead to self-dislocation...

SCRUB SOLO 3: SOLILOQUY
av Antonin De Bemels, 17 minuter, svart/vit, Beta SP, 2001
To transform a body by light and movement. To transform the movement of the body by editing. To investigate the dynamic report between sound and image, believing it to be a solid whole, an organic unity. To take a human body, illuminate it, darken it, shake it, distort it, take its face off, cut off its legs, blind it, reduce it to silence, to immobility, and then put it back in motion, give it a face again, offer it a mirror and see if it has something more to tell...

-------------------------------
21.30 PROGRAM 3: (ca 30 min)

Mårten Nilsson retro (Sverige)
Mårten är en experimentfilmare född 1962 vars provocerande filmer alltid väcker starka känslor.

Antiloper
6 minuter, färg, 35 mm,1995
En film som visar vild djur på savannen.

Det är mitt yrke att vara känslig
5 minuter, färg, DV, 2001
Här är rättshaveristen Mårten Nilsson i full fart. Ett rent och skärt påhopp på författaren Björn Ranelid. Även Göran Persson får sig en skopa. Ett påhopp på malliga gubbar helt enkelt.

Alla tycker dom som dom vill
8 minuter, färg, DV, 2002
Mårten Nilsson reser till Sudret på Gotland där samtalen enligt Pär Wästberg alltid är intressanta och ofta väsentliga. Han reser till Österlen i Skåne och letar efter Richard Hobert för att försöka fråga en enda fråga: om han fortfarande tycker att det var en bra idé att göra sju filmer om dödssynderna istället för att göra en bra film.
Filmen blev stoppad av Richard Hobert när den visades i SVT/Ikon.

Henrik Vikman berättar om inspelningen av dansfilmen "prinsessan på ärten"
4 minuter, färg, DV, 2000
En halsbrytande rolig film om en audition. Om män som konkurrerar om rollen som prinsessan. Om den dramatik en audition alltid innebär.

Means of Communication
ca 3 minuter, färg, DV, 2002
Korta betraktelser över begreppet kommunikation.

Rewind Sverigepremiär!!
5 minuter, färg, Beta SP, 2003
   
Vad hände egentligen den där dagen då Henry flyttade in i sitt nya hus?
Ett hus, åtta dansare, en kamera.

-------------------------------------
22.30 PROGRAM 4: (57 min)

Puss, Rådbråka, Tones & bones falls in love, ? och Hela alltet (Sverige)
av Tilda Lovell, sammanlagt ca 5 minuter, svart/vit, DVD, 2002
Fem stycken animationer, improvisationer, där ljud tagits upp samtidigt som bild.

Dansa med dvärgar (Sverige)
av Emelie Carlsson Gras, 13 minuter, färg, Beta SP, 2003
   
En personlig historia berättad av en kvinna som bor i ett högt hus i en ödslig industristad där hon arbetar pâ en fabrik som tillverkar elefanter pâ löpande band.

Då tar jag din katt (Sverige)
av Joanna Rytel, 5 minuter, färg, DVD, 2002
   
Kattkyssen i videon Då tar jag din katt är en slags undersökning på människomoral. Hur vi reagerar när vi föreställer oss en kyss mellan en katt och en människa och varför vi anser det vara tabu. Själv tycker jag att resultatet blev fint när jag och katten slickade på varandras tungor.

Bread in 123 (Norge)
av Karianne Stensland, 2 minuter, färg, DV, 2003
Hun studerer ved Kunstakademiet i Trondheim, 3. året. Stensland arbeider med performance, video, foto, og er opptatt av krysninger mellom kunst, kjønn, politikk og rock´n roll. Hun har deltatt ved kortfilmfestivaler i Norge og setter pris på å få vise filmen Bread in 123 i Sverige. Karianne Stensland er også med i kunstnergruppen High Heel Sisters.

Le Kurde (Sverige/Frankrike) Sverigepremiär!!
av Johan F Jonason och Emil Olofsson, 32 minuter, färg, Beta SP, 2003
   
Om en kurds sammanhavanden med en albinogorilla i ett kontemporärt reklambyroparis. Le Kurde är inspelad under en intensiv månad i Paris, en situationsinspelning. Under denna månad hade vi auditions, letade inspelningsplatser, sökte tillstånd och spelade in 30 timmar film.

----------------------------------------
23.45 PROGRAM 5: (42 min)

Jimmy Böljas fantasitrubadurpopskola (Sverige)
av Kicki Kjellin och Martina Bigert, 15 minuter, färg, Beta SP, 2003
   
Jimmy Böljas fantasitrubadurpopskola slår alla på fingrarna som premierar likformighet. Törebodas egen doktor Baltazar delar gärna med sig av sina erfarenheter om hur det är att göra artistkarriär i en liten småstad. Vi får lära oss alltifrån hur många sjalar man kan ha runt sin hals innan gränsen är nådd till hur man undviker allt för närgångna fans. Full laddad med bananer och pizza får vi följa hur Jimmy förbereder sig inför en av sina händelserikaste konserter. Fame Factory kan slänga sig i väggen!

Punkrock (Sverige)
av Stig Larsson, Darek Hodor, Lennart Peters, 27 min, U-matic, 1978
En film om en depressiv musikform i tiden, sådan vi möter den i Stockholm 1978.
Filmen hade premiär i Sveriges Television den 18 augusti 1978. Vad vi vet så är den aldrig visad sedan dess...Texten om filmen är från SVT:s arkiv. Tack till Lennart för kopian.

--------------------------------------
Mellan varje filmblock är det ca 15 minuters paus

Med reservation för ändringar i programmet

Där inget annat anges är filmerna på svenska

Tack till alla filmare och konstnärer

I pauserna: Filmförsäljning och bar

--------------------------------------
Videoinstallationer i baren och foajén:

Reconstruction (Sverige)
av Lina Selander, 12 minuter, loop, 1999-2000, DVD

Baksidor av bilder Lina Selander sytt i. Dessa bilder hade en känslomässig problematik, om kontroll och ordning: kust fastsydd i hav, stackmoln fastsydda i himmel, människor ihopsydda i varandra osv. Minnets försök att sammanfoga historien till en begriplig enhet. På något sätt levde framsidans motiv kvar (händelsen i livet), men glömd. Trådarna, tejpen och perforeringarna framträdde som ett kodsystem, ett diagram eller en formel för det framsidorna en gång visat. Reconstruction är ett iscensättande av denna undanglidande närvaro, av denna outplånliga rest av verklighet. Om man vill: den röda pricken erfar och gestaltar själva (åter)uppförandes problem genom registrera och avläsa bilden som ett partitur och omvandla de vita stygnen och perforeringarna till ljud.

27 Kilometer Drawing (Sverige)
av Lina Selander, 7 minuter, loop, 2002, DVD

I 27 Kilometer Drawing syns elledningar filmade genom ett tågfönster. Det är en road movie reducerad till ett abstrakt flöde som synliggör stillheten, tiden och rörelsen i en helhet. Berättelsen reduceras till ytor och linjer, det filmiska linjära berättandet abstraheras till en dramaturgisk nollpunkt, till ett partitur för erfarenheten av den filmiska handlingen i allmänhet men också för ensamhet och tomhet.

---------------------------------------
Programtexterna är i de flesta fall oredigerade kommentarer
från upphovsmännen och upphovskvinnorna.
© filmarna och konstnärerna

Programgrupp för Film Fylkingen:
Andreas Axelsson, Anna-Karin Larsson, Anna Linder, Eva Broberg, Mats Lundell och Pär Thörn

Tack till Filmform

Formgivning av Daniel Fagerström