AXELSSON & NILSSON DUO

Leilei Tian: Roaring in the clouds, ca 9'
David Swärd: Turbulence II, ca 12'

Axelsson & Nilsson Duo har på 
egen hand skapat en unik repertoar genom samarbeten med 
tonsättare. Ett medvetet repertoarval märks också tydligt i 
konsertprogrammen. Ofta beskrivs en konsert med Axelsson & 
Nilsson Duo som noga genomtänkt med en stark helhetskänsla.

Axelsson & Nilsson Duo bildades 1986 och firade sitt 20-års-
jubileum med en konsert på Nalen i Stockholm. Duon har på 
egen hand skapat en unik repertoar genom samarbeten med
tonsättare. Ett medvetet repertoarval märks också tydligt i 
konsertprogrammen. Ofta beskrivs en konsert med Axelsson & 
Nilsson Duo som noga genomtänkt med en stark helhetskänsla.
2005 nominerades Axelsson & Nilsson Duo till Nordiska rådets
musikpris och samma år blev duon "Artist in Residence" hos 
Coma i Växjö.
Duons kontinuerliga konsertverksamhet har hittills omfattats
av framträdanden i Europa, USA och Asien. De har gästat inter-
nationella festivaler som "Journées Grame" (Lyon), "Alternativa"
(Moskva), "Inventionen" (Berlin),"Formlos" (Leipzig), "Time of
Music" (Viitasaari), "Beyond 440 herz" (Los Angeles), "Spazio 
Musica" (Cagliari), "Two days & nights" (Odessa) och "Roaring
Hoofs" (Mongoliet). Förutom inspelningar för radio och TV har
Axelsson & Nilsson Duo också givit ut skivor på dbp, Caprice 
och Phono Suecia.

www.axelssonnilssonduo.se
www.jonnyaxelsson.com
www.ivonilsson.com

Program note:
Roaring in the clouds (for Trombone and Percussion), commissioned by Rikskonserter for Axelsson & Nilsson Duo. Duration: about 10 minutes.
This piece is inspired by a verse from Isaiah 30:30: “ The Lord will cause men to hear his majestic voice and will make them to see his arm coming down with raging anger and consuming fire with cloudburst, thunderstorm and hail” . In the Old Testament of Bible, the Lord God is often described as a mighty warrior, a God of wrath and vengeance, which incite very much negative feeling. But when one succeeds to abandon the literal interpretation of the images and words, and to perceive creatively beyond its appearance of symbolism and its extreme expression, in great amazement one may also discover paradoxically another Reality of Justice and Truth that transcend men’s understanding in a mystical context.
The score is consisted roughly in three parts. Much attention is given on the timbre of the instruments and their interaction in the composition. The dramatic expression and its development are also major concerns for the piece.
/Leilei Tian

Turbulence II för trombon och slagverk ingår i en cykel som består av fyra stycken. Windstep för solotrombon, Turbulence I för trombon och vibrafon och Onshore för soloslagverk, alla fyra styckena skapade med utgångspunkt i vindens rörelse och förändring.
I Turbulence II stannar nästan vindens rörelse av och man kan följa de svaga strömmarna på mikroskopiskt avstånd och känna spänningen i förändringen.
/David Swärd