KROCH #11

Datum: 
17 Apr 2018 - 18:45

En tvärmusikalisk kväll som inleds av exil-palestiniern Ahmad Al-Khatib solo på den arabiska lutan, oud. Han följs av den nybildade svensk-tjeckisk-engelska frijazztrion The Croaks (Martin Küchen-Martin Klapper-Roger Turner) på saxofoner, objekt och trummor. Kvällen avslutas med Quatuor Bozzinis cirka en timme långa konsert.

Dörrarna öppnas kl.18.15 (musikstart prick kl. 19)

------------------------------------------------


(Foto Michael Slobodian)

QUATUOR BOZZINI – radikalt samtida
Den kanadensiska stråkkvartetten Quatuor Bozzini har sedan den bildades 1999 kommit
att bli världsledande inom ny, experimentell och klassisk musik, med framföranden och
inspelningar av vid det här laget över 180 specialbeställda stycken av välrenommerade
nutida kompositörer. Kvartetten har hyllats för sin exceptionella musikalitet och
sensibilitet, och belönats med ett stort antal internationella utmärkelser.
Quatuor Bozzini framträder ofta i såväl USA, Europa som övriga världen. I hemstaden
Montréal har de en egen konsertserie och anordnar årligen en vecka kallad Composer's
Kitchen, en kreativ workshop med unga tonsättare, välkända mentorer och
professionella musiker. Senast Quatuor Bozzini spelade i Stockholm, 2007, hyllades
deras spel i pressen med ord som "världssensation".

Den 17 april är Quatuor Bozzini således tillbaka i Stockholm, nu på anrika Fylkingen. De
kommer att framföra verk av två samtida kanadensiska tonsättare, Linda Catlin Smith
(1957-) och Martin Arnold (1959-), samt "Otto frammenti" av den italienske modernisten
Aldo Clementi (1925-2011) - som för övrigt alltsedan 60-talet tillbringade somrarna på
Värmdö i Stockholms skärgård.

https://quatuorbozzini.ca/en/quatuor/
http://www.catlinsmith.com/
http://www.kalvos.org/arnoldm.html
https://www.theguardian.com/music/2011/apr/20/aldo-clementi-obituary

------------------------------------------------


(Foto Petra Cvelbar, ”okänd”och Bruce Milipied)
THE CROAKS – fritt, spontant, abrupt

Improvisationstrion The Croaks består av svenske Martin Küchen på saxofoner, tjeckiske
Martin Klapper på objekt och elektronik samt engelske Roger Turner på trummor.
Samtliga är internationellt kända veteraner inom fri improvisation, jazz och nutida
experimentell musik.

Så här presenterar sig bandet via Roger Turners penna:
”The croaks almost stumbled across each other after failing to attend a speech given by
a dear lost friend. Actually it wasn’t a speech, more the reading of a short letter, and
because this reading wasn’t made publically, attendance was difficult to plan.The letter
wasn’t in fact from a close friend either, though we are sure he would fully understand
the nature of distance and how close we might almost have been. The letter contained a
poem written under the title : recent croaks---please find enclosed recent croaks---- and
was accompanied by a small cheque made out to a small literary organisation. The letter
was handed to a member of the trio, and duly very nearly remembered before being
passed on as a band title. The poem was very short and signed sam.”

http://martinkuchen.com/
http://www.nurnichtnur.de/artists/klapper.htm
https://www.turners-site.com/

------------------------------------------------

AHMAD AL-KHATIB – en ensam oud

Ahmad al-Khatib är född i Jordanien, son till landsflyktiga palestinier. Han började studera oud för Ahmad Abdel Qasem, även han palestinier. Senare fortsatte han sina studier i musik och cello vid Al-Yarmouk University i Jordanien, där han tog examen 1997. Under studietiden framträdde han med många ensembler som t ex Al-Yarmouk Musical Quartet och i en duo med oud och violin tillsammans med Dr.Tarek Ismail. Turnéerna gick till Libanon, Turkiet, Tunisien, Egypten och länderna på den Arabiska halvön.

Sedan 2004 bor Ahmad al-Khatib i Sverige och har här vidareutbildat sig i musikvetenskap och metodik. Han är lärare på Högskolan för scen och musik sedan 2007.
Ahmad al-Khatib framträder med flera ensembler som t ex Yarmouk Oriental Quartet (Jordanien), the Oriental Music Ensemble (Palestina), Trio Samara och i duo med Anders Hagberg (Sverige). De två har nyligen avslutat ett konstnärligt utvecklingsprojekt där de undersökt improvisation ur sina olika perspektiv.
Ahmad al-Khatibs första solo-cd, Sada, kom 2004. Där spelar han egna kompositioner men hyllar också sina musikaliska föregångare Jamil och Munir Bashir. 2012 kom hans cd Sabil med slagverkaren Youssef Hbeisch. Den producerades vid Institut du monde Arabe i Paris och utsågs bla till månadens cd av den franska tv-kanalen Mezzo.

Lyssna här:
https://www.youtube.com/watch?v=OrIccCXMLhw
http://oudipedia.info/khatib.html

------------------------------------------------

KROCH
Arrangör för kvällen är musikklubben KROCH.

En liten presentation: KROCH består av musikern Johan Arrias och mångsysslaren Jan
Nygård och har sedan starten hösten 2016 på Pygméteatern vid Odenplan presenterat
tio kvällar med musik från vitt skilda genrer, alltid tre akter per kväll. Vår målsättning är
att genom att blanda genrer och publik skapa oförutsedda aha-aupplevelser och möten
bland både musiker och lyssnare. Akterna vi har presenterat hittills spänner över många
olika länder, förutom de nordiska länderna bl.a. England, Tyskland, Polen, Belgien,
Indien, Chile och Libanon, och till synes vitt skilda genrer - pop-rock-folk-klassiskt-jazzelektroniskt-
noise - dock alltid med ett stort mått av improvisatorisk frihet i botten.

KROCH arbetar helt och hållet ideellt (100 % non-profit), med stöd från Stockholms stad,
Kulturrådet och Ny(a) modigheter. Vi samarbetar också med andra musikbokare och -
arrangörer i Stockholm och internationellt, bl.a. John Chantlers Edition Festival, Sarah El
Miniawy på Simsara, agentur för nutida arabisk musik, samt musikföreningarna Himera
och Mental Alaska i Finland.

www.kroch.se
https://www.facebook.com/KROCH-136480526824815/

------------------------------------------------

Med stöd från Stockholms stad, Kulturrådet, Ny(A)modigheter

------------------------------------------------
Medlemsproduktion: Johan Arrias