FRANCOIS BAYLE (f. 1932 – Tamatave – Madagaskar)
François Bayle hör till pionjärerna inom den elektroakustiska musiken. På 50-talet studerade han för Olivier Messiaen, Pierre Schaeffer och Karlheinz Stockhausen. Senare blev han chef för Groupe de Recherches Musicales (GRM). 1997 grundade han sin egen studio, Studio Magison, där han forskar, undervisar och komponerar.
Den till största delen självlärde François Bayle började sin tonsättarbana på 1960-talet. Han anser att den icke västerländska barndomen på Madagaskar och en ”nomadisk” /sporadisk musikutbildning bidrog till en enklare anpassning till problematiken i den experimentella musiken.
Han blev ansvarig för Groupe de Recherches Musicales (GRM), först som kollega till Pierre Schaeffer sedan inom INA (Institut national de l’audiovisuel). Genom dessa organisationer har han på ett avgörande sätt bidragit till utvecklingen av musikforskningen och de redskap som används i det numera utbredda komponerandet av elektroakustisk musik. Från första början (l’Expérience Acoustique – 1971) har han utvecklat ett lyssningssystem som han är ensam om. Detta system appliceras på en ständigt förnyad formell eller spatial organisation. Han presenterar som ”utopier” de ögonblick av fördjupning i en projicerad ljudbild, som t.ex. La Main vide, Morceaux de ciels…
François Bayle har fått flera pris, bl.a. Grand Prix musical de la ville de Paris 1996 och Grand Prix Charles Cros för alla hans verk 1999. Han verkkatalog består av 96 verk (de flesta finns på CD) och han har även skrivit böcker, bl.a. den nu aktuella boken Diabolus in Musica (eng./fr.) med tillhörande DVD, Magison/Iba, 2008.
Om François Bayle
François Bayle (b. 27 April 1932, Toamasina, Madagascar) is a composer of musique concrète or acousmatic music. Regarded is one of the most distinguished composers in the world of electronic art music, Bayle’s
influence is widespread. His music is notable for its masterly craftsmanship and rhetoric, its agile discourse and its sophisticated thought. Bayle has received some of the most prestigious musical awards. In the 1950s he studied with Olivier Messiaen, Pierre Schaeffer and Karlheinz Stockhausen. In 1960 he joined the Office de Radiodiffusion Télévision Française, and in 1966 was put in charge of the Groupe de Recherches Musicales (GRM). In 1975, the GRM was integrated with the new Institut national de l'audiovisuel (INA) with Bayle as its head, which post he held until 1997. During these years he organized concerts, radio broadcasts, seminars and events celebrating individual composers, supported technological developments (Syter, GRM Tools, Midi Formers, Acousmographe) and was behind innovations such as the Acousmonium and the INA-GRM recordings label.
After leaving GRM in 1997, he founded his own electronic music studio, the Studio Magison, where he has devoted himself to research, writing and composition.
For additional information about François Bayle: www.magison.org