Svensk Musikvår - Minnen, rörelse, musik, hav, sirener

Svensk Musikvår
Festival

Medverkande
Kajsa Blom / KABLAM, elektronik
elieli, elektronik
Vilhelm Bromander, kontrabas
Linnéa Talp, sång & elorgel
Susanne Skog, Fixed Media

Fri entré

Kajsa Blom / KABLAM: music2 (2022), uruppförande
elieli: That Oceanic Feeling (2022), uruppförande
Vilhelm Bromander: Plainsound Memories (2020)
Susanne Skog: Sirens (2018), uruppförande
Linnéa Talp: Arch of Motion/No Separation (2021), uruppförande

Kompositören, producenten och DJ:en Kajsa Blom, känd under artistnamnet KABLAM, har en bakgrund inom Berlins experimentella klubbscen. Under en tid var hon residens-DJ vid det legendariska skivmärket Janus, där hon 2016 även släppte sitt debutalbum Furiosa.

Elieli beskriver sig själv som en koreograf och konstnär som arbetar inom text, film, workshops, installations- och performancekonst. Elieli beskriver att deras verk navigerar ett fält av relationsfilosofi, komplikationer och föreställningar om nomadisk livsföring. That Oceanic Feeling beskriver elieli som ”en tyst film; en kollektiv ljudvåg; en berättelse från en sömnlös natt”.

Vilhelm Bromanders Plainsound Memories är den första delen i hans svit Intoning II för kontrabassolo. Han beskriver det som ett tvåstämmigt verk där ”flageoletter och renstämda dubbelgrepp utvecklar sig till en klingande stig som vibrerar genom om med instrumentet”.

Tonsättaren och konstnären Susanne Skog har sina rötter inom narrativa konstformer, huvudsakligen experimentell radio och dokumentär. Detta avspeglar sig i hennes förkärlek för talande röster och fältinspelningar: ljudmaterial som omvandlas till nya former och uttryck. Sirens är ett femkanaligt elektroniskt verk som bygger på inspelade sirener från olika städer runt om i världen: Tokyo, Okinawa, Hiroshima, New York City, Aten och Rotterdam.

Stockholmsbaserade tonsättaren och musikern Linnéa Talp gjuter ihop sina två stycken Arch of Motion och No Separation till en enda musikalisk upplevelse. Hon beskriver syftet med sina verk som att utforska den fysiska upplevelsen av att andas, med målet att utvidga den kroppsliga rörelsen till något hörbart. I sin musik arbetar hon kring ett fokuserat och närvarande lyssnande med orgeln som mittpunkt i sina detaljrika men ändå minimalistiska klangvävar.

Samproduktion: Fylkingen och Svensk Musikvår